در نشست خبری فیلم «دلبری» مطرح شد: ساخت این فیلم سخت بود


در نشست خبری فیلم «دلبری» مطرح شد: ساخت این فیلم سخت بودمهر/ نشست خبری فیلم سینمایی «دلبری» به کارگردانی سیدجلال اشکذری در مرکز همایش های برج میلاد با حضور دست اندرکاران این فیلم سینمایی برگزار شد.
سیدجلال اشکذری در ابتدای این نشست خبری که روز سه شنبه ۱۴ بهمن ماه برگزار شد با اشاره به انگیزه های ساخت این اثر سینمایی توضیح داد: ایده ساخت این فیلم سینمایی چند سالی همراه من بود که اساس آن وام گرفته از یک فیلم کوتاه بود که چند سال پیش آن را ساختم اما به هر حال پروسه ساخت فیلم از ۲ سال پیش آغاز شد و ما شروع به پردازش فیلمنامه کردیم. البته همانطور که می دانید فیلم فضای خاص خود را دارد که بنده دوست داشتم بر اساس این فضای نو به سمت ایده نویی بروم که بر اساس این روند تا ۷۰ درصد کار نوشته شد اما بعد از آن به دلیل سختی و دشواری که پیرامون نگارش متن پیش آمد، دیگر نمی توانستم ادامه بدهم چرا که تک لوکیشن بودن اثر، کار را به بسیار سخت می کرد.
وی ادامه داد: به هر ترتیب وقتی ۷۰ درصد فیلمنامه را نوشتم آن را به آقای سیدمحمود رضوی به عنوان کارگردان ارائه دادم و چون دلم به من می گفت این کار شدنی نیست به خود گفتم که می توانم با خیال راحت به سراغ کارهای دیگر بروم اما خوشبختانه دیدم که آقای رضوی از این موضوع استقبال کرد و بر اساس تعاملاتی که انجام گرفت ۳۰ درصد باقی مانده فیلمنامه نیز نگارش شد و ما وارد مرحله فیلمبرداری شدیم.
سیدمحمود رضوی تهیه کننده فیلم سینمایی «دلبری» نیز در این نشست خبری گفت: از وقتی که فیلمنامه این اثر را مطالعه کردم فضای آن برایم بسیار جذاب بود چرا که در عین سادگی محتوایی بسیار سخت بود. ضمن اینکه طی سالهای اخیر به فضای زندگی همسران شهدا و جانبازان گرانقدر ۸ سال دفاع مقدس کمتر پرداخته شده بود که این فاکتورها باعث شد کار را ادامه دهیم. این اثر غیر از سختی های کارگردانی در بازیگری نیز بسیار سخت بود و من شاهد بودم که خانم قاضیانی همه فشارهایی را که در فیلمنامه روی شخصیت طوبی اعمال شده بود در ظاهر خود نیز انجام دادند و با تمام وجود چنین شخصیتی را درک کرد کما اینکه سیدجلال اشکذری نیز کار بسیار سختی را پذیرفت.
این تهیه کننده ادامه داد: فیلم «دلبری» قرار بود به طور کامل در موسسه سیمای مهر ساخته شود اما به خاطر سوژه، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی سهم ۴۵ درصدی سرمایه گذاری اثر را به خاطر مضمون کار به عهده گرفت که این اتفاق در زمان آقای بیگلری در سازمان توسعه سینمایی سوره افتاد.
هنگامه قاضیاتی بازیگر نقش طوبی در فیلم «دلبری» نیز گفت: ما در این چند سال فیلمی سینمایی که بر مبنای مونولوگ باشد، نداشتیم و ۷۰ درصد این فیلم مونولوگ است که برای من تجربه بسیار خوبی بود. من خوشحالم که در یک محیط محترم رعایت شئونات انسانی که این روزها باید بر آن تکیه زیادی کنیم، کار کردم و می توانم بگویم که تمام سکانس ها را به معنا و مفهوم واقعی کلمه زندگی کردم. بنده اصولا عادت ندارم که از اشک مصنوعی برای صحنه های بغض آلود و گریه دار استفاده کنم بنابراین در این فضا کار بسیار سخت و مشکلی داشتم که شرایطی را برای شخصیت طوبی به عنوان یک روح بزرگ خلق کرد که به اعتقاد من یکی از شخصیت های ماندگار این دهه سینما است.
وی افزود: من در حوزه تئاتر تجربه های مبتنی بر مونولوگ را از سر گذرانده بودم اما در سینما این اتفاق برایم نیفتاده بود که با بازی در این فیلم توانستم تجربه ارزشمندی را کسب کنم.
منوچهر اکبرلو منتقد این نشست نیز با بیان اینکه فیلم «دلبری» از آن دسته آثار سینمایی که نویسنده کوشیده با نگاهی غیر معمولی به فضای داستان نگاه کند بیان کرد: اینکه صرفا به ماجرای فیلم تک شخصیتی نگاه بشود اولا به خودی خود واجب ارزش نیست و از طرفی هم کار سهل و ممتنعی است. به اعتقاد من اگر چنین محتوای داستانی با بازی هنگامه قاضیانی در یک فضای نمایشی روی صحنه اتفاق می افتاد ما شاهد یک کار درخشان بودیم اما نکته اینجاست وقتی عناصر سینمایی و پروداکشن های بزرگ سینما حذف می شود ما در مدیوم تصویر چه چیزهایی را باید جایگزین آن کنیم؟
وی افزود: ما در این فیلم همانقدر که شخصیت طوبی احساسات زیبایی را به همسر جانباز خود منتقل می کند احساس جانباز را نمی بینیم. اینکه می آییم و شخصیت فیزیکی جانباز را حذف می کنیم باید جایگزین آن نیز فضایی را طراحی کنیم. ما نیازمند اوج و فرودهایی هستیم که باید از دل اینها شاهد ایثار و شخصیت طوبی باشیم.
عباس غزالی یکی دیگر از بازیگران فیلم سینمایی «دلبری» نیز در این نشست گفت: من خیلی کوچک بودم که فیلم «آژانس شیشه ای» آقای ابراهیم حاتمی کیا تاثیر زیادی روی من گذاشت و در ادامه راه که پروژه های مختلفی را کار کردم به فیلم «روزهای زندگی» با بازی هنگامه قاضیانی و حمید فرخ نژاد رسیدم که تاثیر عجیبی روی من گذاشت و آنجا بود که از خدا خواستم به من اجازه دهد تا من هم در این فضای ارزشمند ادای دین کنم و فکر می کنم که این اتفاق افتاد.
وی افزود: خارج از وجب نقش و معیارهای فنی آن، چیزی که برای بازی من در پروژه «دلبری» مهم بود جای خالی کاراکتری این چنین در مسیر کاری و پرونده من بود که در این بحث اعتقادی با عشق جلو رفتم چون دوست داشتم در ژانر دفاع مقدس تجربه ای را از سر بگذرانم ضمن اینکه بر این باورم تاکنون به زندگی جانبازان کمتر پرداخته شده که این دلیل اصلی من بود. امیدوارم حق مطلب در این فیلم ادا شده باشد کمااینکه به کارگردان اثر هم گفتم راه رفتن در چنین عرصه ای که فضای تک لوکیشن وجود دارد کار بسیار خطرناکی است.



منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
فیلم:سخنان مهم دکتر عباسی در نشست خبری فیلم لژیون(اول)