علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تخصیص اعتبار برای مقابله با گردوغبار از60 تا 120 میلیارد تومان


معصومه ابتکار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود:مقابله با گرد و غبار یکی از برنامه های اصلی دولت است زیرا اکنون بیش از 20 استان درگیر این پدیده هستند و اگر هر چه زودتر چاره اندیشی نشود به استان های بیشتری تسری خواهد یافت.
وی درباره تالاب جازموریان نیز گفت: در سفر رییس جمهوری به کرمان، یکی از مباحث مهم برنامه مقابله با گرد و غبار در این استان و احیای تالاب جازموریان به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار در منطقه مرکزی و جنوب ایران بود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه جازموریان به کانون داخلی گرد و غبار در کشور تبدیل شده است، احیای آن در برنامه های رییس جمهوری گنجانده شده است.
ابتکار گفت: بر این اساس مطالعات احیای تالاب جازموریان آغاز شده است و بنا به نتایج این مطالعات و طرح هایی که ارایه می شود، اعتبار برای این کار در نظر گرفته می شود.
چندی پیش نیز ابتکار در یادداشت تلگرامی خود درباره تالاب جازموریان نوشته بود؛ منشاء 25 درصد از گرد و خاک موجود در کشور از تالاب جازموریان است که بحث احیای آن در دستورکار محیط زیست قرار دارد.
برای احیای تالاب جازموریان ضرورت دارد الگوی مدیریت منابع آب و مصارف بخش کشاورزی با توجه به گستردگی چند صد هزار هکتاری مجتمع های کشاورزی منطقه اصلاح شود. متوقف کردن استفاده از چاه های آب غیرمجاز و تامین حق آبه تالاب جازموریان از دیگر برنامه ها است، البته این برنامه ها نیازمند همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است.

*** تالاب جازموریان
تالاب جازموریان، حوضه‌ ای آبریز و دریاچه‌ ای به همین نام در جنوب شرقی ایران در جنوب کوه شاهسواران کرمان واقع شده ‌است. حوضه آبریز جازموریان با وسعـت ۶۹ هزار و۶۰۰ کیلومتر مربع، از لحاظ تقسیم ‌بندی بخشی از حوضه مسدود میانی ایران به شمار می‌ آید.
حوضه آبریز جازموریان از شمال توسط کوه های لاله ‌زار، جبال بارز و کوه شهسواران از حوضه آبریز کویر لوت و از جنوب توسط رشته کوه های زاگرس (کوه های بشاگرد) از حوضه آبریز دریای عمان و خلیج فارس جدا می ‌شود.
به علت فقدان پوشش گیاهی مناسب در اراضی حوضه، به هنگام بارندگی سیلاب های شدیدی به راه می ‌افتد که باعث می شود آب های حاصل از بارندگی کمتر در زمین نفوذ کند و از سوی دیگر فرسایش شدید خاک نیز زیان های بسیاری به بار می ‌آورد و اکنون نیز به علت خشک شدن به یکی از منابع تولید گرد و غبار در کشور تبدیل شده است.
علمی 9014**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تخصیص اعتبار آزادسازی حریم قلعه تا پایان ۱۳۹۴