فیلم‎های ایرانی در جشنواره جهانی فیلم فجر


فیلم‎های ایرانی در جشنواره جهانی فیلم فجرعصر ایران/ سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اول تا ششم اردیبهشت ماه امسال به دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می شود.

رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم های ایرانی بخش های سینمای سعادت (مسابقه بین الملل) و جلوه گاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) را انتخاب کرد.

در بخش سینمای سعادت سه فیلم اروند به کارگردانی پوریا آذربایجانی، خانه ای در خیابان چهل و یکم به کارگردانی حمیدرضا قربانی و نفس به کارگردانی نرگس آبیار در کنار 12 فیلم خارجی به رقابت خواهند پرداخت.

در بخش جلوه گاه شرق فیلم های "A157" ساخته بهروز نورانی پور، برادرم خسرو ساخته احسان بیگلری و هاری ساخته امیر احمد انصاری به 12 فیلم خارجی این بخش پیوستند.

آثار ایرانی که در بخش سینمای سعادت و جلوه گاه شرق روی پرده می‌روند، در ساختار و مضمون متنوع هستند و گستردگی موضوعات و فرم‌های روایی در سینمای ایران را برای مخاطب جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش می‌گذارند.

نفس/ رویاهای کودکانه

فیلم سوم نرگس آبیار با دیگر تجربه‌های این کارگردان، متفاوت و نشان دهنده تجربه گرایی این کارگردان برای رسیدن به فرم های تازه روایتگری در سینما است. «نفس» اثری است دلنشین درباره زندگی یک دختر خردسال. فیلم ساختار و فرمی متفاوت، بازیگوشانه و متناسب با حال و هوای راوی‌اش دارد. «نفس» برای صحبت از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر پای رویاهای کودکانه را به میان می‌آورد و از طریق ترس‌ها و تردیدهای شخصیت اصلی فیلم، ما را با گذشته مان پیوند می‌دهد. این تابلوی رنگارنگ از سنت و مذهب، با پایانی غافلگیرکننده مخاطب را مجذوب خود می‌کند.


برادرم خسرو/ از نفس افتاده
نخستین فیلم احسان بیگلری تجربه ای جذاب و تاثیرگذار از نمایش روزگار و حال و هوای یک شخصیت ویژه است. خسرو با بازی درخشان شهاب حسینی، با ورودش به خانه ناصر (ناصر هاشمی) زندگی او و همسرش، نظم حاکم بر خانه و قوانین دست و پا گیر آن را تغییر می‌دهد. هر چند در نهایت حضور او به عنوان یک هنرمند نامتعادل، آشفته و از نفس افتاده بر آن قوانین دست و پاگیر تاثیری ندارد، اما فیلم موفق می‌شود تماشاگر را با اندوه و تنهایی شخصیت اصلی همراه کند.


خانه‌ای در خیابان چهل و یکم/ زندگی، مرگ و ایثار
نخستین فیلم حمیدرضا قربانی به اعتقاد بسیاری، یکی از بهترین فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره ملی فجر بود. قربانی در اولین تجربه کارگردانی اش، به سراغ مضمونی دشوار رفته. مرگ یک برادر به دست برادری دیگر در اثر یک اتفاق زندگی دو خانواده را دستخوش تغییر می‌کند. فیلمساز می کوشد با نمایش بدون اغراق و واقعی زندگی شخصیت ها، پرداختن به دردها و آلام هر کدام، دشواری قضاوت و پس از آن بخشش در چنین شرایطی را یادآوری کند. فیلم فضایی واقع گرا و بازی هایی درخور ستایش دارد.


اروند/ پرسه در کوچه خاطرات
نام پوریا آذربایجانی که کارگردانی دو فیلم سینمایی و چند فیلم تلویزیونی را در کارنامه دارد، با فیلم گرم و دوست داشتنی «تجریش، ناتمام» در ذهن سینمادوستان نقش بسته است. در «اروند» او به زندگی یک جانباز اعصاب و روان می پردازد که هنوز و پس از گذشت بیش از دو دهه از پایان روزهای دفاع مقدس همچنان به یاد آن روزهاست. فیلمبرداری این فیلم در تهران و خوزستان انجام شده و سعید آقاخانی، پانته‌آ پناهی‌ها، طناز طباطبایی و ... بازیگران این فیلم هستند. این فیلم تجربه‌ای است از نسل تازه سینمای ایران در حوزه دشوار اما همیشه جذاب سینمای دفاع مقدس.


هاری/ به خاطر فرزندم
فیلم سینمایی «هاری» ساخته امیراحمد انصاری اثری اجتماعی است که زمان تولید کمتر درباره آن خبری منتشر شده است و این موضوع، کنجکاوی نسبت به این فیلم را بیشتر می‌کند. «هاری» کاملا با دیگر فیلم‌های ایرانی این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر متفاوت است. جمشید هاشم پور، مینا ساداتی، هنگامه قاضیانی، حسین سلیمانی و ... در آن بازی می‌کنند. حضور هاشم پور در این فیلم به یادماندنی است.


A157/ چهره کریه جنگ
بهروز نورانی پور مستندساز مستعد اهل کردستان، همواره به مسائل اجتماعی علاقه مند بوده است. مستند تازه او درباره سرنوشت تلخ سه دختر نوجوان کرد است که به دلیل حمله نیروهای داعش، وضعیت ناگواری دارند. فیلم با نزدیک شدن به زندگی این سه دختر، چهره کریه و خشن جنگ را به تصویر می کشد و زنان را قربانیان اصلی و مظلوم این جنایت‌ها می داند. مستند تاثیرگذار نورانی پور، بسیار تحسین شده و نمایش آن در جشنواره جهانی فیلم فجر می‌تواند برای مخاطبان این رویداد جذاب باشد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: عصر ایران


ویدیو مرتبط :
فیلم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر+پشت صحنه