علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تولید پارچه‌های ضد اشعه ماورای بنفش با استفاده از نانوذرات


ایسنا/ دو دانش آموز مبتکر با استفاده از نانوذرات موفق به تولید پارچه‌های ضداشعه UV‌ شدند که مانع جذب اشعه آفتاب توسط پوست می‌شوند.
زهرا شریفی گفت: با توجه به مخاطرات اشعه فرا بنفش خورشید تلاش کردیم پارچه‌ای را طراحی کنیم که مانع از تماس این اشعه با پوست شود.

وی با بیان این که اشعه UV دارای سه نوع A ، B و C است، ادامه داد: نوع B آن به سطح زمین وارد شده و باعث آفتاب سوختگی می‌شود ضمن آن که اشعه‌های نوع B به همراه نوع A باعث بوجود آمدن لکه‌های روشن و تیره و تغییر حالت پوست به رنگ قهوه‌ای (آفتاب سوختگی) می‌شود.

شریفی با بیان این که در تولید این پارچه از نانوذرات استفاده شده است، خاطر نشان کرد: شکل این نانو ذرات به صورت 6 ضلعی و اندازه آنها 40 تا 50 نانو متر است.

وی به اهمیت این تولید این پارچه اشاره کرد و افزود: در فصل تابستان بسیاری از مردم از کرم‌های ضد آفتاب برای صورت و یا عینک‌های آفتابی برای جلوگیری از این اشعه استفاده می‌کنند در حالی که این موارد فاکتورهای حفاظتی مناسبی برای پوشش پوست در برابر اشعه‌های خورشید نیستند.
شریفی از اجرای فاز توسعه‌ای این طرح خبر داد و افزود: تولید انبوه این پارچه‌ها، رفع نواقص و افزودن ویژگی‌های مثبت به این پارچه فاز توسعه‌ای این طرح است.
به گفته وی این طرح با همکاری فاطمه خرمی نیا از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم اجرایی شده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
عملکرد فیلتر اشعه ماورای بنفش (UV)روی دستگاه تصفیه آب