فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



صالحی‌امیری: میزان فروش فست‌فود و لوازم آرایشی در کشور ده‌ها برابر فروش کتاب است


به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم "پویا"، سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، صبح امروز 16 اسفندماه، درمراسم«دوازدهمین سال تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی» با بیان اینکه مردم کشور ما باید از وابستگی به تلویزیون دست بکشند و به فواید کتاب اهمیت بیشتری بدهند، گفت: صنعت فرهنگ می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود، نفت سیاه است و می‌سوزد و سودی ندارد، نفت عنصر پایداری برای توسعه نیست، اما اگر ما به فرهنگ، نشر، کتاب، فیلم توجه می کردیم اوضاع بهتر بود.

وی  افزود: نفت تا به حال از پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها جلوگیری کرده و نمی‌تواند ابزاری برای توسعه آینده کشور باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به آمار پایین خرید کتاب در کشور، گفت: میزان فروش فست فود و لوازم آرایشی در کشور ده‌ها برابر فروش کتاب است؛ ما در جامعه فرهنگی نیازمند تغییر نگرش در دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم. اگر چتر فرهنگ بر کشور باز شود، توسعه و پیشرفت را در کشور شاهد خواهیم بود.

صالحی امیری با اشاره به کمبود بودجه، حقوق و مزایای کتابخانه‌های کشور بیان کرد: علی‌رغم تلاش فراوان دولت در این زمینه، هنوز جای تکامل وجود دارد. درحال حاضر ده‌ها هزار دلار از درآمدهای نفتی صرف کارهای غیر ضروری می‌شود اما در عرصه فرهنگ هیچ پیشرفت و هزینه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه امروز ما می‌توانیم پرچمدار توسعه فرهنگ در جهان باشیم، گفت: ما نیازمند بازتعریف الگوهای مصرف در کشور هستیم، ما در حوزه فرهنگ این نیازها را نمی بینیم ، ایران تنها مزیت نسبی‌اش برای پیشرفت فرهنگش است. ما روی الگو توسعه بومی فکر کنیم مسئله‌ای که مدنظر مقام معظم رهبری هم هست، راه نجات مردم این است که دغدغه اصلی را بر فرهنگ عمومی بنا کنیم.

وی افزود: اگر در حال حاضر ما عواملی مانند طلاق، اعتیاد، بحران فضیلت و ... را در جامعه می‌بنیم، قطعاً ریشه‌هایش فرهنگی است. ما باید با ساخت فیلمهای آموزشی بر تربیت و فضیلت دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز کتاب و کتابخانه در جامعه مورد غفلت قرار گرفته‌است، بیان کرد: برای اصلاح این موضوع باید درمورد کتاب و کتابخانه تغییر نگاه و مدیریت دهیم. باید این کارها را از آموزش و پرورش آغاز کنیم، متاسفانه نظام آموزش و پرورش ما دچار چالش جدی است، نیمی از ظرفیت این وزارتخانه باید به بحث سازگاری، همدلی و همنوایی اختصاص پیدا کند. کتاب در دنیای امروز مهجور است، و به طبع آن کتابدار هم مهجور است، تغییر نگرش در مدیریت کشور باعث می‌شود که این نگاه‌ها عوض شود، اگر به مسیر فرهنگ برگردیم اقتصاد هم شکوفا می شود، سیاست هم اخلاق مدارتر.

پایان پیام/


ویدیو مرتبط :
‫فروش انواع لوازم آرایشی‬‎