تنها معدن فیروزه خراسان رضوی نیازمند توجه بیشتر است


رئیس انجمن صنفی معدن خراسان رضوی گفت: سنگ فیروزه به عنوان یک کانی غیرفلزی تاکنون مورد توجه زیادی قرار نگرفته است.

حسین حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان، با بیان اینکه تنها یک معدن فیروزه در استان داریم، عنوان کرد: این معدن نزدیک به 100 سال سابقه بهره‌وری دارد که متعلق به یکی از اهالی همان محل روستای فیروزه بوده و شرکای آن مشغول به فعالیت در این معدن هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان تولیدات این معدن مقدار زیادی نیست، گفت: میزان فعالیت این معدن همانند سال‌های گذشته بوده و تولیدات آن حجم زیادی ندارد.

حسین زاده میزان صادرات توسط این معدن را محدود دانست و افزود: نبود معادن گسترده فیروزه در استان خود دلیلی بر تاکید استفاده از روش‌های نوین برای افزایش بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه به فیروزه به عنوان یک کانی غیرفلزی تاکنون توجه زیادی نشده است، اظهار کرد: متاسفانه به سنگ فیروزه تاکنون به عنوان یک کالای ارزشمند نگاه نشده است.

رئیس انجمن صنفی معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه ماده معدنی آکات در استان داریم، اما ارزش آن نسبت به فیروزه بسیار کمتر است، گفت: از این ماده در نگین‌های انگشتری استفاده شده و انواع متفاوتی دارد که با رنگ‌های مختلف دیده می‌شود، اما ارزش آن در حد طلا و نقره نیست.

وی با بیان اینکه در استان چندین معدن طلا داریم، عنوان کرد: مقدار کمی از این طلاها صادرات می‌شود و به تازگی نیز معادن جدیدی از طلا کشف شده که تلاش برای جداسازی طلا از آن در حال انجام است.

حسین زاده با بیان اینکه بخش خصوصی در معادن طلا در حال فعالیت است، گفت: از لحاظ حجمی مقدار این طلاها زیاد نبوده و به صورت پراکنده و ابتدایی در سنگ‌های نیمه‌قیمتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آهنگ شاد محلی از منطقه خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی