دو برنده نوبل در میان نامزهای جایزه «من بوکر» 2016


آثار جدیدی از «اورهان پاموک» و «کنزابورو اوئه» دو برنده نوبل ادبیات، یک رمان سیاسی ممنوعه و رمان جدید «النا فرانته» پدیده ادبیات ایتالیا از جمله راه یافتگان به جمع نامزدهای اولیه جوایز ادبی «من بوکر» بین‌الملل در سال 2016 هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مسئولان برگزاری جوایز ادبی «من بوکر» بین الملل از مجموعه 155 رمان بین‌المللی که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده‌اند، 13 رمان از 12 کشور را به عنوان نامزدهای اولیه این جایزه 50 هزار پوندی معرفی کردند.

جایزه من بوکر که پیش از این جایزه شاخه بین المللی خود را به مجموعه آثار یک نویسنده اعطا می‌کرد امسال برای اولین بار این جایزه ادبی مهم را به تنها به یک رمان نوشته شده توسط یک نویسنده اعطا می‌کند.

«النا فرانته» نویسنده نوظهور و موفق ایتالیایی که با نام مستعار اقدام به چاپ آثارش می‌کند و به ندرت با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند برای جدیدترین رمانش تحت عنوان «داستان یک بچه گمشده» به جمع نامزدهای جایزه «من بوکر» بین‌الملل در سال 2016 انتخاب شده است،‌ در حالی که «اورهان پاموک» نویسنده صاحب نام و ترک تبار با رمان جدیدش «بیگانگی در ذهنم» برای کسب این جایزه معتبر ادبی رقابت می‌کند.

نویسندگان آسیایی راه یافته به فهرست اولیه نامزدهای جایزه «من بوکر» بین‌الملل در سال 2016 شامل «کنزابورو اوئه» نویسنده برنده نوبل ژاپنی با رمان «مرگ با آب» شانزدهمین اثر ترجمه شده‌اش به زبان انگلیسی‌؛ «هان کانک» از کره جنوبی برای رمان «گیاه خوار»، «اکا کورنیاوان» نویسنده اندونزیایی برای رمان «مرد ببری» و همچنین رمان ممنوع الانتشار «چهار کتاب» نوشته «یان لیانکه» می‌شود.

«یان لیانکه» 20 سال را صرف ایده پرادزی و دو سال را جهت نگارش رمان «چهار کتاب» صرف کرد، رمانی که پیش از ممنوع‌الانتشاری به سبب محتوای سیاسی‌اش از سوی 20 ناشر چینی رد شد.

«یک فنجان خشم» نوشته «رودان ناصر» نویسنده سرشناس برزیلی، «زندگی کامل» اثر «رابرت سیتالر» از اتریش، «نظریه عمومی فراموشی» نوشته «خوزه ادواردو آگوالوسا» از آنگولا به همراه دو رمان فرانسوی «زندگی ات را سروسامان بده» از «مایلی دوکرانگال» و رمان «الهی» اثر«مری ان‌دی‌آی» نویسنده برنده جایزه گنکور سنگالی تبار نیز دیگر نامزدهای جایزه من بوکر بین الملل در سال 2016 محسوب می‌شدند.

سال 2016 چند اتفاق برای اولین بار در جوایز «من بوکر» بین‌الملل رخ میدهد: این اولین سالی است که جایزه من بوکر بین‌الملل با جایزه مستقل ادبیات داستانی خارجی ادغام شده است و همچنین برا اولین بار این رویداد ادبی به شکل سالانه برگزار می‌شود و دارای فهرست اولیه نامزدهاست.

پیش از این جایزه ادبی «من بوکر» بین‌الملل به صورت دو سالانه به مجموعه آثار یک نویسنده اعطاء می شد، اتفاقی که به عقیده «جاناتان تیلور» رئیس بنیاد بوکر موجب از دست رفتن اعتبار این جایزه می‌شود و بر این اساس این جایزه از امسال به یک اثر برجسته از نویسنده/ مترجم برگزیده تعلق خواهد گرفت.

«آلیس مونرو» و «فیلیپ راس» ازجمله چهره‌های هستند که پیش از این برای مجموعه آثارشان این جایزه ادبی را دریافت کردند.

به گزارش گارین، شش نامزد نهایی جایزه ادبی «من بوکر» بین‌الملل روز 14 آوریل اعلام می‌شود و نویسندگان و مترجمان راه یافته به جمع نامزدهای نهایی هر کدام 1000 پوند جایزه دریافت می‌کنند و جایزه 50 هزار پوندی نهایی نیز به صورت برابر میان مترجم و نویسنده رمان برنده تقسیم خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
چرا تونس برنده جایزه صلح نوبل شد