سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ماجرای دفاع شیخ زکزاکی از ایران در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی


ماجرای دفاع شیخ زکزاکی از ایران در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی

ایکنا/ چندین سال پیش هنگامی که رژیم صهیونیستی ایران را تهدید به حمله نظامی کرد، علامه زکزاکی در پاسخ به این تهدید گفت: «هرگونه حمله به ایران از سوی اسرائیل، با واکنش‌های سختی در نیجریه مواجه خواهد شد».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «الوقت»، مسأله کشتار صدها تن از مسلمانان شیعی در نیجریه و بازداشت علامه شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر شیعیان این کشور، همچنان در جهان اسلام به‌ویژه نیجریه موضوعی داغ و در کانون توجهات قرار گرفته است، زیرا این اندیشمند دینی که مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران نیز است، هیچگونه فعالیت‌های غیرمسالمت‌آمیز در طول سال‌های گذشته در این کشور نداشته است.

همچنین، شیعیان نیجریه که تعداد آنها به 10 میلیون نفر می‌رسد، مراسم‌های دینی و مذهبی خود را به دور از هرگونه تنش و درگیری در حسینیه‌ها و مساجد این کشور برگزار می‌کنند.

نیروهای امنیتی نیجریه تاکنون چندین‌ بار به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی حمله برده‌اند که در سال 2014 میلادی سه فرزند وی توسط ارتش نیجریه در راهپیمایی روز جهانی قدس کشته شدند. با این حال شیخ زکزاکی، شیعیان معترض به این مسئله را به حفظ آرامش فراخواند.

شیخ زکزاکی 10 سال از عمر خود را طی سال‌های 1980 تا 1990 میلادی در زندان به‌سر برد. بازداشت اخیر شیخ زکزاکی در پی اتهام اعضای جنبش اسلامی نیجریه به تلاش برای ترور فرمانده ارتش صورت گرفته است، این در حالی است که با توجه به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز شیخ ابراهیم زکزاکی و شیوه و رویکرد ایشان، این موضوع اتهامی بیش نیست.

شیخ ابراهیم زکزاکی که معروف به «علامه زکزاکی» است، رهبری جنبش اسلامی شیعیان نیجریه را در حالی برعهده دارد که ارتش نیجریه این جنبش را به تلاش برای سرنگونی نظام حاکم بر این کشور متهم کرده است.

روابط نزدیک شیخ زکزاکی با ایران و حزب‌الله

همچنین، روابط نزدیک شیخ زکزاکی با ایران و حزب‌الله لبنان موجب شد تا این تصور اشتباه نزد مخالفان شیخ ابراهیم در نیجریه شکل بگیرد که پیروان این جنبش آموزش نظامی دیده‌اند، این درحالی است که رهبران جنبش اسلامی این ادعاها را رد و بارها تأکید کردند که آموزش نظامی آنها تنها در زمینه دفاع شخصی است.

هنگامی که رژیم اشغالگر اسرائیل در زمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران،‌ این کشور را تهدید به حمله کرد، شیخ زکزاکی در پاسخ به تهدیدات این رژیم تصریح کرد: هرگونه حمله به ایران با واکنش‌های سختی در نیجریه مواجه خواهد شد.

این اظهارات سبب شد این سؤال در ذهن خطور کند که ماهیت این واکنش انتقامی چه خواهد بود و امکانات جنبش اسلامی نیجریه برای پاسخ به حملات رژیم اشغالگر اسرائیل به ایران چیست؟ اما در این زمینه هیچگونه پاسخ واضحی داده نشد.

همچنین، شیخ زکزاکی گروه تروریستی ـ تکفیری «بوکو حرام» را ساخته دست غرب می‌داند و پیوسته از نظام حاکم بر نیجریه انتقاد می‌کرد و مشارکت در حکومت را بی‌نتیجه می‌دانست، اما با این وجود فعالیت‌های وی مسالمت‌آمیز بوده است و مبارزاتش در برخی مواقع صبغه نافرمانی به خود می‌گرفت و به همین دلیل در گذشته چندین بار بازداشت شد.

شیخ ابراهیم زکزاکی علاوه بر خطابه‌های دینی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز برای نشر مذهب شیعه بهره برد، همچنین وی هیچ‌گاه محبت وعشق خود را به بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پنهان نکرده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
ماجرای عبور ناو ایران از کنار رژیم صهیونیستی