فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



انتقاد از سکوت نخبگان پزشکي


تسنيم/ رئيس انجمن پزشکان عمومي ايران با انتقاد از عدم برنامه‌ريزي مناسب براي طرح پزشک خانواده گفت: نخبگان پزشکي فعلاً سکوت کردند.

عباس کاميابي در نشست خبري همايش فصلي انجمن پزشکان عمومي ايران درباره ارزيابي طرح تحول سلامن و همچنين اجرا نشدن کامل پزشک خانواده در کشور اظهار داشت:‌ اما اعتقاد داريم ساختار نظام سلامت همان است، زيرا نقش پزشکان عمومي در اين طرح به درستي تبيين نشده است. افزايش تقاضاي القايي در اين طرح رو به افزايش است اما از طرف ديگر ميزان پرداختي از جيب مردم کاهش پيدا کرده است، هرچند که هنوز مستند قابل قبولي در اين زمينه ارائه نشده است.

وي با اشاره به لزوم حرکت وزارت بهداشت به سمت پيشگيري و حل بحران در حوزه درمان گفت: آنچه که دولت عنوان مي‌کند با شروع طرح تحول ميزان پرداختي توسط مردم بحراني بوده، درست است، اما در حال حاضر به نظر مي‌رسد اين بحران تمام شده و بهتر است وزارت بهداشت به سمت پيشگيري حرکت کند.

کاميابي ادامه داد: ما فکر مي‌کنيم پول وجود دارد اما بايد در جاي خودش هزينه شود. ما بايد از اين به بعد با يک برنامه مشخص حرکت کنيم و نياز به يک استراتژي مشخص براي بازسازي حوزه سلامت داريم. در دنيا اين قضيه قبلاً حل شده است. بحث نظام ارجاع، سطح بندي خدمات، پزشک خانواده و ... مورد تاکيد همه نظام‌هاي سلامت در دنيا و همچنين سازمان بهداشت جهاني است.

رئيس انجمن پزشکان عمومي ايران با تاکيد بر اينکه برنامه پزشک خانواده به يک برنامه‌ريزي طولاني مدت نياز دارد، گفت:‌ ما بايد يک برنامه طولاني مدت و مشخص با الگوي مشخص از پزشک خانواده در سطح کشوري داشته باشيم. بنابراين هيچ زماني در حوزه سلامت تا اين حد منابع در اختيار نداشتيم و گروه‌هاي پزشکي نيز تا اين اندازه معتقد به اجراي طرح پزشک خانواده نبودند. بنابراين خوش‌بين هستم که اگر روي اين موضوع کار شود شايد اتفاقات خوبي در اين حوزه رخ دهد.

وي در ادامه عنوان کرد: پزشکان عمومي مسئوليت پيشگيري را بر دوش مي‌کشند و اين اراده در آنها وجود دارد و حاضر هستند با الگويي که ذينفع آن در برنامه‌ريزي آن دخيل باشند، بسته‌هاي خدمتي را که به آنها محول مي‌شود، اجرا کنند و سطح اول نظام سلامت را سامان دهند.

کاميابي در پاسخ به اين پرسش که آيا برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران به خوبي اجرا مي‌شود يا خير؟ گفت: قطعاً استانداردهاي اوليه در استان‌هايي که پزشک خانواده در آن اجرا شده، پياده شده است. ولي ما نياز داريم الگوهاي جهاني تا حد زيادي در کشور بومي‌سازي شود. مثلاً با يکسري دوره پودماني مي‌توانيم پزشکان عمومي را تبديل به پزشک خانواده کنيم.

رئيس انجمن پزشکان عمومي ايران همچنين با انتقاد از عدم حضور انجمن‌هاي پزشکي در برنامه‌ريزي‌هاي طرح تحول نظام سلامت، گفت:‌ با اجراي طرح تحول، ساختار نظام سلامت تغييري نکرده است اما محروميت‌هاي آن تا حد زيادي جبران شده است.

وي افزود: همين اندازه که استان فارس به اين موقعيت رسيده است که بيش از 1100 پزشک عمومي براي سطح يک جذب شدند آن هم در يک استان دانشگاهي، اتفاق سختي بود که رقم خورد. در استان فارس بسته‌هاي خدمتي بايد ادغام شود. استان فارس در نظام ارجاع يکي از موفق‌ترين استان‌ها بوده است و در زمان خودش به رغم اينکه حمايت‌هاي لازم صورت نگرفت به خوبي عمل کرد.

رئيس انجمن پزشکان عمومي در خصوص عدم استقبال پزشکان عمومي از طرح پزشک خانواده گفت: ما مي‌توانيم اميدوار باشيم که پزشکان در حوزه خود ماندگار شوند، عليرغم اينکه پزشکان خانواده در روستاها از کمترين حقوق برخوردار بودند و در ناامن‌ترين نقاط کشور خدمت مي‌کردند، ماندگاري بسيار بالايي داشتند. با وجود اين هنوز دورنمايي براي پزشکان عمومي در طرح پزشک خانواده وجود ندارد و اين گروه هنوز اولويت پيدا نکرده است، چون تضمين امنيت شغلي ندارند، بطوريکه يک پزشک حاضر مي‌شود با حقوق پايين کار اداري انجام دهد ولي حتي با درآمد نسبتاً بالا هم به عرصه طرح کنوني پزشک خانواده ورود نکند.

کمبود پزشک عمومي نداريم
کاميابي در خصوص تعداد پزشکان عمومي در کشور گفت:‌ ما تقريباً در تعداد پزشک عمومي جز کشورهاي خوب هستيم، اما از اين سرمايه اجتماعي به خوبي استفاده نمي‌کنيم و آن را به سمت رشته‌ها و جايگاه‌هاي ديگر منحرف کرده‌ايم. هيچ کمبودي از نظر پزشک عمومي در سطح کشور نداريم.

رئيس انجمن پزشکان عمومي ايران در ادامه با انتقاد از عدم برنامه‌ريزي مناسب براي طرح پزشک خانواده گفت: ممکن است يک پزشک عمومي شغلي اداري را در دانشگاه انتخاب کند اما کاري را که آينده آن مشخص نيست را قبول نکند. از سال 84 برنامه پزشک خانواده شروع شده است. در طول اين دوره غير از توسعه پزشک خانواده روستايي هنوز اين طرح به طور کامل در شهرها اجرا نشده است و هنوز برنامه‌اي در اين خصوص نداريم و نمي‌دانيم مي‌خواهيم چه کنيم. مشخص نيست اين برنامه چگونه با چه سرعتي و با چه مبنايي و با چه همکاري بين بخشي قرار است، اجرا شود به همين دليل نخبگان جامعه پزشکي نيز سکوت کردند.


ویدیو مرتبط :
آقای عارف - انتقاد به برخورد سلیقه ای در جذب نخبگان