سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تودیز زمان: بهبود روابط ایران و ترکیه در نیمه دوم سال 2016 امکان پذیر است


تودیز زمان: بهبود روابط ایران و ترکیه در نیمه دوم سال 2016 امکان پذیر استباشگاه خبرنگاران/ وبسایت "تودیز زمان" در گزارشی به بررسی نحوه بهبود روابط ترکیه و ایران پس از لغو تحریم های اقتصادی این کشور پرداخت.

تودیززمان در گزارشی نوشت: با توجه به وجود محدودیت در دروازه های مرزی و امور بانکی، تلاش ها برای گسترش روابط ایران و ترکیه پس از لغو تحریم های اقتصادی، دست کم 6 ماه زمان می برد. صادرکنندگان و صنعت‌گران ترکیه از پایان تحریم ها علیه ایران ابراز خشنودی کرده اند و امیدوارند این مسئله بتواند صادرات ترکیه به این کشور را در سال 2016، 9 تا 10 درصد افزایش دهد.

به نوشته تودیز زمان، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ماه گذشته اعلام کرد: یکی از بزرگترین موانع در بهبود روابط ترکیه و ایران، دروازه های مرزی است. محدودیت تردد کامیون که از جانب ایران اعمال شده است و ظرفیت پایین مرز "گوربولاک،" تنها دروازه مرزی ترکیه با ایران همچنان مانع از افزایش روابط دو کشور است. مرز گوربولاک حتی ظرفیت این میزان تجارت را نیز ندارد. مشکل دوم به سامانه پرداختی مربوط است؛ زیرا ایران و ترکیه در حال عادی سازی روابط بانکی خود هستند که از سال 2012 مسدود شده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: "چیر ادنان بوستان،" رئیس انجمن تاجران صنعت مبل ترکیه اعلام کرد: اتصال مجدد ایران به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) تا نیمه دوم سال جاری میلادی نهایی می شود. پس از رفع مشکلات بانکی، صنعت مبلمان ترکیه یک شعبه در ایران راه اندازی خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: تقاضا برای بهبود روابط تجاری دو کشور افزایش یافته است؛ اما این مسئله تنها پس از رفع مشکلات بانکی انجام پذیر است. برخی از ایرانیان حتی در نمایشگاه مبلمان ترکیه -- که از 26 تا 31 ژانویه (6 تا 11 بهمن) برگزار شد -- در خصوص آغاز تجارت دو کشور گفتگو کردند.
به گفته بوستان، ترکیه در سال 2015، 46 میلیون دلار به ایران مبلمان فروخته بود. انتظار می رود این رقم در سال جاری میلادی دو برابر شود. حضور مستمر ما در نمایشگاه های ایران نیز می تواند در افزایش تجارت با این کشور تاثیر گذار باشد. صادرات مبلمان ترکیه از 2.4 میلیون دلار در سال 2014 به 2.7 میلیون دلار در سال 2015 افزایش یافت. ترکیه همچنین قصد دارد صادرات خود را به بازارهای چین، هند و آمریکا گسترش دهد.

این درحالیست که 9 بانک ایران از بامداد 13 بهمن پس از چهار سال محرومیت، بار دیگر به شبکه سوئیفت متصل شدند. بنابراین، تنها مشکل باقیمانده حل محدودیت دروازه های مرزی ایران و ترکیه است. سوئیفت شبکه ای است که موسسات مالی از طریق آن می توانند اطلاعات مربوط به مبادلات مالی را به شکلی ایمن و استاندارد دریافت کنند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
ایا مسافرت در زمان امکان پذیر است؟