یک عضو کمیسیون صنایع: ستاره‌دار کردن خودروسازان به رفیق‌بازی ختم نشود


یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: نظام رتبه‌بندی در قالب ستاره‌دار کردن خودروسازان داخلی به شرطی کارایی دارد که به رابطه‌بازی و رفیق‌بازی ختم نشود.

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رتبه‌بندی کردن خودروسازان حتما باید نظر مشتریان داخلی را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم متذکر شد: ظاهرا خودروهای ایرانی در بدو تحویل به مشتری فاقد هر نوع مشکل فنی و آلایندگی است اما بعد از چند ماه پیمایش ایرادات‌شان خودنمایی می‌کند.

وی با تشریح پیشنهاداتش برای کیفی‌سازی خودروهای داخلی، گفت: تا نظام حاکم بر صنعت خودرویی کشور اصلاح نشود هیچ طرح و ایده‌ای برای کیفی‌سازی صنعت خودروسازی کشور به سرانجام نمی‌رسد. شرکت‌های تو در تو خودروسازان جریان پولی فوق‌العاده قدرتمند با گردش مالی چند 10 میلیارد تومان را مدیریت می‌کنند که اصلا دوست ندارند این گردش مالی را دست بدهند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به آمار تولید خودرو در سال 1393 و عایدی مافیای خودرویی، گفت: در سال گذشته بیش از یک میلیون انواع خودرو در شرکت‌های خودروسازی تولید شد که متوسط قیمت آن‌ها 40 میلیون تومان به ازاء هر دستگاه خودرو بود که گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی را برای مافیای خودرویی ایجاد کرد. صنعت خودروسازی با این حجم گردش مالی قاعدتا نباید گرفتار کمبودهای مالی باشد اما به نظر می‌رسد گلوگاه‌هایی وجود دارد که این گردش مالی را دچار انحراف می‌کند.

سلیمانی جامعه را تشنه خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب دانست و افزود: تعرفه واردات خودروهای وارداتی خواسته و ناخواسته مانع شکل‌گیری نظام رقابت بین خودروهای داخلی و خارجی شده است. خودروهای خارجی از نظر بدنه، شاسی و موتور تفاوت چندانی با خودروهای داخلی ندارند اما امکاناتی در آن‌ها تعبیه شده که رانندگی را آسان و راحت و مشتریان را راضی نگه می‌دارند. خودروسازان داخلی نیز با تقویت رابطه بخش تحقیق و توسعه خود با دانشگاه‌ها می‌توانند تولیدات‌شان از این حیث ارتقاء دهند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گفتگوی عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص شهرکهای صنعتی