اولین تک‌نوازی «ویولن داگامبا» در ایران


  X  

اولین تک‌نوازی «ویولن داگامبا» در ایران

ایلنا/ کنسرت ویولن و زمستان با حضور نوازنده بلژیکی ویولن داگامبا؛ به اجرای قطعات باروک و رنسانس اختصاص دارد.
آنسامبل باروک در ادامه فعالیت‌های خود درنظر دارد طی سه شب در باغ موزه نگارستان کنسرت برگزار کند و این بار کنسرت آن‌ها با حضور یک نوازنده ویولن داگامبای بلژیکی همراه است.
این کنسرت که طی شب‌های بیست و پنج، بیست و شش و بیست و هفت آذر برگزار می‌شود؛ ویولن و زمستان نام گرفته است. این عنوان به دلیل حضور "لیام فِنِلی"؛ نوازنده بلژیکی ویولن داگامبا و تک‌نوازی او برای اولین بار در ایران انتخاب شده است. در این برنامه یکی از کانتانت‌های Boismortier اجرا می‌شود که زمستان نام دارد. البته این آهنگساز مانند ویوالدی کانتانت برای 4 فصل دارد اما در این کنسرت تنها کانتانت زمستان اجرا می‌شود.
نزدیک به 15 سال پیش؛ آنسامبل باروک یک نوازنده ویولن داگامبا را برای اولین بار به ایران آورد اما آن زمان تکنوازی برای مخاطبان صورت نگرفت این درحالی‌ست که طی این سه شب؛ "لیام فِنِلی" در بخش اول کنسرت؛ موسیقی باروک انگلیسی و فرانسوی را به صورت تک‌نوازی اجرا می‌کند. در بخش دوم کنسرت نیز قطعات آهنگسازان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی اجرا می‌شود. البته در این اجراها به دلیل حضور نوازنده ویولن داگامبا؛ موسیقی دوران رنسانس نیز اجرا می‌شود.
ساز ویولن داگامبا؛ سازی مخصوص به دوره باروک است و 6 سیم دارد. همچنین این ساز فرت (پرده) دارد و تکنیک نوازندگی آن مانند ویولنسل باروک است. از ویولن داگامبا بیشتر در موسیقی انگلیسی و فرانسوی استفاده می‌شود. این ساز بسیار فضای ملانکولیک و غمگینی دارد که شاید فضایی متناسب باعنوان این کنسرت ایجاد کند.
مدت این اجرا نزدیک به یک ساعت و نیم است و میان دو بخش آن یک وقفه 15 دقیقه‌ای گذاشته شده و بلیت‌فروشی آن به زودی از سایت تیوال انجام می‌شود.
در این برنامه کریستف رضاعی (آواز،تنور)، رضا عسگرزاده و فرهود بیگلربیگی (ریکوردر)، پویان فرزین (فلوت تراورسو)، پوریا کیانی، امیرحسین نوروز ناصری (ویلن) و آیدین منعم (هارپسیکورد) اجرای قطعات را برعهده دارند.


ویدیو مرتبط :
تک نوازی ویولن-2