سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



شرایط اهدای کبد از فرد زنده


سلامت نیوز:یک متخصص جراحی عمومی شرایط اهدای کبد از فرد زنده را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، امیرپاشا ابراهیمی اظهار داشت: بیماری‌های کبدی که نیاز به عمل جراحی داشته، اصولاً به 3 قسمت تقسیم می‌شوند که نارسایی‌های کبدی، بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم، همچنین تومورهای بدخیم کبد در زیرمجموعه این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد.

وی افزود: درمان شناخته‌شده نارسایی کبدی، پیوند کبد است و این مسئله بیش‌تر از دهنده مرگ مغزی، انجام می‌گیرد، همچنین اعضای خانواده نیز می‌توانند جهت پیوند کبد، اقدام کنند.

این متخصص جراحی عمومی کبد بیان داشت: خوشبختانه به‌دلیل اینکه فرهنگ اهدای عضو در کشور نهادینه شده و از طرفی تعداد تصادفات نیز منجر به افزایش مرگ مغزی در کشور شده است، می‌توان گفت، کمبود عضو برای پیوند نداریم.

ابراهیمی عنوان کرد: پیوند کبد از دهنده زنده بیش‌تر در کشورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرهنگ اهدای عضو و آمار بیماران مرگ مغزی، اندک باشد.وی تأکید کرد: پیوند کبد از دهنده زنده دارای مشکلات فراوانی بوده و علی‌رغم انجام این مسئله، برداشتن بخشی از کبد فرد زنده، عوارض جدی برای او دارد، به‌طوری‌که حتی ممکن است منجر به مرگ فرد دهنده شود.

این متخصص جراحی عمومی با بیان اینکه پیوند کبد از دهنده زنده انتخاب اول ما نیست، گفت: این موضوع در زمانی انجام می‌شود که ما فرد مرگ مغزی پیدا نکنیم، همچنین این مسئله در میان اطفال نیز انجام می‌گیرد؛ چراکه کبد اطفال نسبت به بزرگسالان کوچک است و ممکن بوده بیمار کودک، ناشی از مرگ مغزی نداشته باشیم، لذا یکی از بستگان بخشی از کبد خود را به کودک اهداء می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کاهش مرگ مغزی را در کشور داشته باشیم، شاید ایران نیز مانند ژاپن به سمت پیوند کبد از دهنده زنده پیش رود، ولی با وجود خطرات زیاد برای فرد دهنده، این مسئله چندان توصیه نمی‌شود.

ابراهیمی در پایان گفت: نارسایی کبدی، عفونت، عوارض بیهوشی و مرگ از عوارض پیوند از دهنده زنده است.


ویدیو مرتبط :
جا آوردن حال یک فرد عادی در شرایط ترسناک نبرد هوایی