گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



اکوتوريسم/ تورنگ تپه در گلستان


  X  

تاریخ خبر : شنبه 1394.08.09 - 19:45

اکوتوريسم/ تورنگ تپه در گلستان

آخرين خبر/ تورنگ تپه که يکي از عظيم‌ترين و غني‌ترين تپه‌هاي باستاني استان گلستان به شمار مي‌آيد، به فاصله تقريبي 25 کيلومتري شمال شرقي گرگان قرار دارد.
اين تپه با وسعت بسيار و ارتفاع چشمگير در مجاورت روستاي تورنگ تپه واقع شده و بر استخر آبي بزرگ مشرف است. قدمت آن به استناد گزارشات و نتايج بررسي‌ها و کاوش‌هاي باستان‌شناسان خارجي به هزاره سوم قبل از ميلاد يعني پنج هزار سال پيش مي‌رسد.
عمده‌ترين آثاري که در خلال حفريات و کاوش‌هاي علمي از لايه‌هاي مختلف تپه مذکور به دست آمده، شامل آثار معماري (‌با مصالح خشتي)، سفالينه‌ها، ظروف، اشياء و ديگر ادوات مورد نياز روزمره زندگي و ابزارآلات برنزي است.
اين تپه به لحاظ ارزش‌هاي تاريخي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است و همانند ساير آثار ثبتي، حفاظت آن به وسيله سازمان ميراث فرهنگي استان گلستان انجام مي‌پذيرد.
از ديگر تپه‌هاي باستاني استان گلستان به موارد زير مي‌توان اشاره کرد: تپه نظام‌آباد بالا و نظام‌آباد پايين در علي‌آباد، سه تپه در خان ببين، تپه تک چنار، دشت حلقه و مراوه در گنبد، تپه‌هاي سعدآباد، محض‌آباد، چالکي، تپه ياس، نرگس‌تپه، گمش‌تپه و تپه قلعه خندان در گرگان.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
آق تپه (( استان گلستان ))