مصوبه 3 سر سود دولت برای مامایی


عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تصویب پوشش بیمه‌ای برخی خدمات مامایی به عنوان پایلوت در سه استان کشور، اجرای آن را به نفع مردم، سازمان‌های بیمه‌گر و جامعه مامایی دانست و ابراز امیدواری کرد که این طرح به زودی در تمام کشور اجرا شود.

نوشین زنده‌زبان، نماینده جامعه مامایی در شورای عالی نظام پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نحوه تصویب این مصوبه، گفت: ما جلسات زیادی را با شورای عالی بیمه درباره تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مامایی داشتیم و سال‌ها از طریق شورای عالی بیمه سلامت، شورای عالی نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آن را پیگیری کردیم. خوشبختانه سال گذشته توانستیم موافقت اولیه را در این زمینه بگیریم. در نتیجه این طرح برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مامایی در دستور کار قرار گرفت و موافقت شد که در سه استان برای مدت دو ماه انجام شود و با توجه به بازخوردی که دارد به کل کشور تعمیم داده شود. در آن مرحله قرار بود زمان اجرای اولیه آن دوماه باشد، اما در نهایت در هیات دولت برای استان‌های اردبیل، اصفهان و گلستان به مدت شش ماه به صورت پایلوت تصویب شد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای اجرای هرچه زودتر این طرح در سراسر کشور، افزود: امیدواریم این طرح در اسرع وقت در کل کشور اجرا شود؛چراکه ماماها اولین خط درمان برای ارائه خدمات به زنان هستند و می‌توانند با صرف وقت بیشتر و هزینه کمتر به زنان خدمت ارائه کنند و متخصصان زنان نیز به کارهای تخصصی بپردازند. مراقبت‌های دوران بارداری، درمان بیماری‌های زنان در مراحل اولیه، کنترل بارداری و ... در حیطه کار مامایی است. اگر با آنها قرارداد بسته شود هزینه کمتری به مردم تحمیل شود؛ چراکه تعرفه خدمات مامایی خیلی کمتر از تعرفه پزشکان است.

زنده‌زبان با بیان اینکه اگر قرارداد بیمه‌ای برای پوشش خدمات مامایی وجود نداشته باشد، مردم، سازمان‌های بیمه‌گر و ماماها ضرر می‌کنند، گفت: با توجه به این که امکان استخدام در بخش‌های دولتی و خصوصی برای ماماها خیلی کم است، بسیاری از آنها به سمتی رو آوردند که دفتر کار داشته باشند. اگر قرارداد بیمه‌ای وجود نداشته باشد، بیماران به بخش‌های دیگرمثل پزشکان عمومی، متخصصان زنان و کسانی که پوشش خدمات بیمه‌ای دارند می‌روند و این باعث می‌شود که برای ماماها و مردم مشکل به وجود آید؛ چون همان خدمات را با مبالغ خیلی بالاتر دریافت می‌کنند. بنابراین پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی هم به نفع سازمان‌های بیمه گر است هم ماماها و هم مردم .

عضو شورای عالی نظام پزشکی همچنین درباره میزان پوشش خدمات مامایی گفت: ما پیشنهاد کردیم در مراحل اولیه طرح، ویزیت مامایی و شرح وظایف آنها را تحت پوشش قرار دهند. اما برخی از مسئولین بیمه نپذیرفتند و گفتند ما شرایطی که برای یک ماما در بخش خصوصی در نظر گرفته شده است را به عنوان پایلوت اجرا می‌کنیم. برای ما مهم این است که بتوانند هر دو مورد را تحت پوشش قرار دهند. چون اگر یک ماما، بیماری را ویزیت کند و برای او سونوگرافی، آزمایش، داروهای لازم و ... را تجویز کند اما تحت پوشش خدمات بیمه قرار نگیرند، بازهم باعث نارضایتی بیمار می‌شود. امیدواریم این طرح کمک کند خدمات مامایی در کل کشور تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اقدام بانک ها در دور زدن مصوبه نرخ سود