جیبوتی می تواند مانع تردد کشتی‌های ایران شود؟


علی عزتی اظهار کرد: براساس قوانین بین المللی و مصوبه سازمان ملل متحد، کشورها تنها می توانند برای آبهای سرزمین خود قوانین وضع و اعمال کنند و اگر در کشوری مسیر آبهای آن کشور جزو مسیر بین المللی شناخته شده باشد، تمامی شناورها مجوز تردد ایمن و امن را دارند.

وی تصریح کرد: بنابراین باب المندب یک آبراه بین المللی است و بر اساس قوانینی بین المللی تمامی شناورهای تجاری حق عبور آزاد و امن از این آبراه را دارند و کشور جیبوتی در موقعیتی نیست که بر این آبراه تسلط داشته باشد؛ بنابراین تردد در آبراه باب المندب به تصمیمات کشور جیبوتی ارتباط ندارد.

معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: شناورهای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بندر جیبوتی تردد ندارند و این کشور دارای اقتصاد بسیار کوچکی است؛ به نحوی که این اقتصاد قابل مقایسه با یکی از شهرهای کوچک کشور است.

طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عزتی اظهار کرد که تردد کشتی در گذشته، حال و آینده تنها برای کمک رسانی مردم محروم آفریقا به این کشور بوده است.

در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان،این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و در پی آن جیبوتی نیز نسبت به قطع روابط با ایران اقدام کرد که بر این اساس برخی از فعالان شبکه های مجازی نسبت به جایگاه کشور جیبوتی ادعایی مطرح و عنوان کردند که" با توجه به قرار گرفتن جیبوتی در تنگه باب المندب، یعنی محل اتصال دریای سرخ به اقیانوس هند، کشتی‌های ایرانی برای رفتن به دریای مدیترانه مجبورند کل قاره آفریقا را دور بزنند"؛ که این ادعا از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی رد شد.

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
کشتی نجات ایرانی در بندر جیبوتی پهلو گرفت!