کوچه‌هایی که معلولان را خانه‌نشین می‌کند


در زندگی هر انسانی، قصه‌ای نهفته است،اما این داستان در برخی از افراد خواندنی‌تر است زیرا شاید آنان زندگی را بدون داشته‌های طبیعی یک انسان نظیر دیدن، شنیدن، قدم زدن و... می‌گذرانند که فکر ادامه زندگی بدون هر یک از آنها برای بیشتر افراد غیرممکن است؛ همین صبر و امید موجب قصه‌ زندگی متفاوت معلولان با سایر انسان‎هاست؛ معلولی که نگاهش به زندگی را از درختان در پاییز که با وجود از دست دادن تمام برگ‌های خود، به امید بهار همچنان استوار ایستاده‌اند، الهام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، ما همواره شاهد موفقیت‌های انسان‌هایی هستیم که شاید چشم‌هایمان آنان را ناتوان می‌بیند، اما توانایی‌های زیادی را از خود در زمینه‌های مختلف ورزشی، هنری و علمی نشان می‌دهند که بسیاری از افراد سالم از آن عاجزند.

اشتغال یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروز بوده که این موضوع علاوه بر جوانان، برای معلولان نیز اهمیت چند برابری دارد به طوری که به یکی از مشکلات اساسی این افراد تبدیل شده؛ تحصیل و شاغل بودن در مراکز دولتی برای فردی که دچار معلولیت‌های جسمی و حرکتی بوده تقریبا دور از واقعیت است.

حمید حسینی که از ناحیه دو پا فلج است و روی ویلچر می‌نشیند، با وجود این شرایط توانسته است در رشته برنامه‌ریزی شهری تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهد و تاکنون مقالات زیادی در خصوص مناسب‌سازی محیط برای معلولان در همایش‌های مختلف ارائه کرده است و اکنون نیز به‌ عنوان یک معلول موفق، کارشناس مناسب‌سازی محیط در شهرداری گلبهار مشهد مشغول به کار است که در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: متاسفانه به دلیل اینکه حمایت‌های گسترده‌ای در بحث اشتغال از معلولان صورت نمی‌گیرد، درصد کمی از آنان شاغل هستند، چنانچه درزمینه فعالیت‌های ورزشی و هنری شاهد موفقیت بسیاری از معلولان نسبت به افراد سالم هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی کشورها نظیر آلمان و انگلیس در زمینه مناسب‌سازی محیط برای معلولان پیش‌قدم هستند، عنوان می‌کند: وقتی فضا طوری باشد که شرایط، امکانات و خدمات برای معلولان فراهم باشد، آنان می‌توانند بسیاری از نیازهای خود نظیر تحصیل، تفریح و خرید را خود برطرف کنند.

محیط نامناسب، موجب خانه‌نشینی معلولان ایرانی شده است

این کارشناس مناسب‌سازی محیط، اضافه می‌کند: متاسفانه در ایران محیط مناسب برای معلولان فراهم نیست که این موجب خانه‌نشینی بسیاری از معلولان شده است که به دنبال آن مشکلات روحی و روانی زیادی را برای آنان در پی دارد و اگر مناسب‌سازی محیط صورت بگیرد، تمام مشکلات این افراد حل می‌شود.

به معلولان نگویید ناتوان!

حسینی با اشاره به اینکه به کاربردن واژه ناتوان برای معلولان درست نیست، زیرا او در واقع فردی کم‌توان است، ادامه می‌دهد: متاسفانه دیدگاه جامعه نسبت به معلولان ترحم‌آمیز بوده و هنوز بسیاری از مردم توانایی‌های آنان را باور ندارند.

وی اظهار می‌کند: از سال 92 انجمن خاص مناسب‌سازی محیط برای معلولان را به ثبت رساندیم که تاکنون در زمینه فرهنگی، نظارتی و ارتباط با سازمان‌های بهزیستی، استانداری و نظام ‌مهندسی اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

بهزیستی باید در توان‌بخشی معلولان بازنگری کند

این معلول موفق با بیان اینکه سازمان بهزیستی باید فعالیت‌های خود را در حوزه توان‌بخشی معلولان بازنگری کند، می‌افزاید: حمایت‌های دولتی موجب ایجاد انگیزه و تقویت فعالیت برای معلولان می‌شود و به نظر می‌رسد در حوزه توان‌بخشی، حمایت‌های تحصیلی و اقدامات فرهنگی زمینه برای فعالیت زیادی وجود دارد با این ‌وجود بهزیستی حمایت‌های مناسبی در بحث‌های تحصیلی از معلولان داشته است.

حسینی تصریح می‌کند: سازمان بهزیستی در حوزه فرهنگی نظیر تئاتردرمانی، موسیقی‌درمانی و برگزاری جشنواره‌های موسیقی، تئاتر‌، عکاسی برای معلولان به‌ خوبی ورود پیدا کرده که این امر باید تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه طرح بهسازی پیاده‌روهای مشهد از دوره شهرداری سابق به ‌صورت پیوست در دستور کار قرار گرفت، بیان می‌کند: شهر مشهد یکی از شهرهایی بوده که به معلولان اهمیت زیادی می‌دهد و شهرداری آن در حوزه حمل‌ و نقل و بهسازی برای معلولان اقدامات مناسبی را انجام داده است.

کارشناس مناسب‌سازی محیط شهرداری گلبهار مشهد می‌گوید: در سطح شهر بعضی از پل‌های عابرپیاده به آسانسور مجهز شده که قبل از نصب آنها از ما نظرخواهی می‌شود، اما می‌توان گفت همواره یک سری نواقص وجود دارد و باید در برخی خیابان‌ها رمپ‌هایی با شیب مناسب قرارگرفته شود.

سازمان اتوبوسرانی و پارک‌ها برای معلولان گسترده‌تر عمل کنند

حسینی با اعلام اینکه سازمان اتوبوسرانی و پارک‌ها و فضای سبز باید در زمینه معلولان گسترده‌تر عمل کنند، ادامه می‌دهد: برای مثال موانعی که در ابتدای ورودی پارک‌ها نصب می‌شوند موجب محرومیت معلولان و افراد کم‌توان از قرار گرفتن در فضای پارک‌ها می‌شود.

مسئولان باور درستی نسبت به معلولان ندارند

وی یادآور می‌شود: متاسفانه مدیران و مسئولان جامعه باور درستی نسبت به معلولان نداشته که این موضوع بر دیدگاه مردم نیز تأثیر می‌گذارد هرچند که آنان در این زمینه چند قدم از مدیران جلوتر هستند به‌ هر حال رفع این دیدگاه، نیازمند کمک رسانه‌ها است.

وجود 97 هزار معلول در خراسان رضوی

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام وجود 97 هزار معلول در سطح استان، اظهار می‌کند: تمام معلولان استان بر اساس سطح ناتوانی و نیازمندی‌هایی که برایشان تعریف‌ شده، از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

پوشش صددرصدی بیمه سلامت همگانی پایه برای معلولان

وی با اشاره به اینکه به لطف برنامه تحول نظام سلامت، پوشش بیمه سلامت همگانی پایه برای معلولان به صددرصد رسیده است، ادامه داد: سال گذشته تجربه بیمه تکمیلی را برای معلولان داشتیم که به علت سقف پوشش و نبودن شعبات مختلف بیمه‌گذار به تفکیک در مجموع شهرستان‌ها نتوانستیم پوشش خوبی را ایجاد کنیم، بنابراین تصمیم گرفته شد که کمک ‌هزینه درمان مازاد بیمه را جایگزین آن کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: امسال برخلاف سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات در زمینه درمان مشکلات زیادی وجود دارد که نیازمند کمک‌های دولت و نهادهای خیریه در زمینه درمان هستیم.

پوریوسف با تاکید بر اینکه یکی از بندهای اصلی قانون جامع حقوق معلولان، اشتغال است، می‌افزاید: اشتغال نیز به عنوان دومین خواسته معلولان مطرح است که متاسفانه در زمینه اشتغال وضعیت خوبی برای معلولان نداریم و 3900 نفر معلول که فاقد شغل هستند به بهزیستی مراجعه کرده‌اند که این آمار فقط آمار افرادی است که به این سازمان مراجعه کرده‌اند.

وی عنوان می‌کند: توانمندی‌ها و علایق معلول قبل از آنکه وارد چرخه اشتغال شود، باید مورد ارزیابی‌ قرار گیرد که تحت عنوان بسته خدماتی حمایت‌های آموزش شغلی تعریف می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه طی سال جاری این طرح در استان کلید خورد و در حال اجرا است، اضافه می‌کند: در این زمینه حدود 2000 معلول در 6 ماهه اول سال آموزش شغلی برایشان فراهم شد و سعی می‌کنیم که در 6 ماهه دوم سال این تعداد افزایش یابد تا افراد معلولی که متقاضی کار هستند در فرآیند آموزشی شغلی قرار گیرند همچنین برای اعطای وام شغلی نیز آماده شوند.

لزوم ایجاد مشاغل خاص معلولان

وی بیان می‌کند: باید یکسری مشاغل خاص برای معلولان تعریف شود که توانمندی‌های آنان به کار گرفته شود.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه باید در جامعه این دیدگاه که برخی از مشاغل برای معلولان و یا برعکس فرد معلول برای آنها مزیت نسبی محسوب می‌شود، رواج یابد، خاطرنشان کرد: در انجام برخی از مشاغل افراد معلول بازدهی بیشتری از افراد عادی دارند؛ برای مثال در یک محیط فضای کاری با آلودگی صوتی زیاد یک فرد معلول ناشنوا از بازدهی بیشتری نسبت به یک فرد سالم برخوردار است.

اشتغال معلولان، نباید به معنای ترحم به آنان باشد

پوریوسف تصریح می‌کند: باید مشاغلی که برای معلولان مزیت نسبی دارند، در جامعه شناسایی شوند که این به معنی احساس ترحم جامعه نسبت به معلولان نیست و این واژه باید اصلاح شود تا در فرصت‌های شغلی که مزیت نسبی برای آنان دارند، به کار گرفته شوند.

طی سال جاری هیچ معلولی استخدام دولتی نشده است

وی با اشاره به آمار استخدام معلولان در سازمان‌های دولتی، اظهار می‌کند: طبق قانون سازمان‌ها موظف هستند سه درصد از ظرفیت خود را به معلولان اختصاص دهند، اما در طی سال جاری به این دلیل که سازمان‌ها هیچ استخدام رسمی نداشته‌اند در نتیجه هیچ فرد معلولی به استخدام ادارات در نیامده است.

مناسب‌سازی معابر برای معلولان زیر 10 درصد است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه 11 میلیون مترمکعب معابر شهری در مشهد وجود دارد، یادآور می‌شود: بهسازی معابر اصلی آغاز شده، اما مناسب‌سازی معابر زیر 10 درصد است که هنوز با ایده‌آل فاصله دارد، همچنین در سازمان‌های دولتی 30 تا 40 درصد و در سازمان‌هایی که با بهزیستی مرتبط هستند حدود 90 درصد مناسب‌سازی انجام شده است.

معابر بدون در نظر گرفتن معلولان، بهسازی نمی‌شوند

خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سئوال که بهسازی معابر شهری در مشهد براساس آمار بهزیستی 10 درصد صورت گرفته، عنوان می‌کند: بهسازی و هم‌سطح‌سازی معابر شهری بیش از 10 درصد بوده و هیچ معبری بهسازی و بازسازی نمی‌شود در صورتی ‌که موضوع تردد معلولان در آن مدنظر قرار گرفته باشد که این امر نیز به اعتبارات موجود بستگی دارد، اما جزو ضرورت‌های ما در اجرای برنامه‌ها است.

وی تصریح می‌کند: در بهسازی و بازسازی‌های پیاده‌روها و پارک‌های خطی، کف‌پوش‌های موج‌دار به ‌منظور مشخص کردن مسیر برای نابینایان ایجاد می‌شود.

کاظمی ادامه می‌دهد: در طراحی‌ها استفاده از سطوح شیب‌دار در مقطع پیاده‌روها با خیابان‌ها و معابر اصلی به‌ منظور گذر از تقاطع و پیاده‌روها برای معلولان مدنظر قرار گرفته است.

هیچگونه پارک ویژه معلولان در مشهد وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچگونه پارک ویژه معلولان در سطح شهر مشهد وجود ندارد، افزود: بهسازی و بازسازی معابر پارک‌ها برای معلولان و افراد کم‌توان در نظر قرار گرفته که در روند پروژه‌های بهسازی در حال اجرا است.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: پل‌های عابر پیاده در گذشته به‌ صورت پلکان بود که برای همه معلولان قابل‌ استفاده نبود، وجود داشت بنابراین در تجهیز پل‌های هوایی گذشته و جدید نصب آسانسور ویژه معلولان جزو ضروریات محسوب می‌شود.

کاظمی با اشاره به اینکه دسترسی به سرویس‌های بهداشتی برای معلولان با اجرای سطوح شیب‌دار فراهم‌ شده است، اظهار می‌کند: استفاده از سرویس‌های بهداشتی ویژه معلولان و جانبازان که امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی معمولی را ندارند، برای آنان ایجاد شده است.

یک سال دیگر نیز گذشت و بازهم 12 آذر شد "روز جهانی معلولان" اما متاسفانه هنوز مشکلات سطحی و روزمره معلولان مانند مناسب‌سازی معابر، اشتغال و ... باقیست...

گزارش از بنفشه مالکی، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
الاغ خانه نشین