گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



مرمت تابلو نگارگری صفوی در کاخ صاحبقرانیه


مطالعه ساختاری و آسیب شناسی همراه با حفاظت و مرمت تابلو نگارگری صفوی از مخزن کاخ صاحبقرانیه توسط واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این تابلو نگارگری که متعلق به دوره صفویه می باشد با مداد و رنگ آمیزی و قلم گیری طلایی و نقره ای بر روی کاغذ خلق شده است.

اثر یاد شده که متعلق به مخزن کاخ صاحبقرانیه می باشد با طراحی قوی نقوش و  قلمگیری های بسیار ظریف بر روی کاغذ دست ساز نقش بسته و دارای تصاویر رزمی است و متاسفانه اطلاعاتی از هنرمند آن در دست نیست.
اسیدیته بالای کاغذ تکیه گاه، پریدگی رنگ بخش مدادی نقوش، لکه های مختلف و بخش زیاد آن حاصل از چسب های با ساختار آلی، آلودگیهای دوده ای، آلودگی های بیولوژیکی و از بین رفتن قلم گیری های طلایی و نقره ای از جمله آسیب های وارد شده در این اثر می باشند.
پارگی، کمبود بخش در اثر سستی تکیه گاه کاغذی و مرمت های غیر علمی در دوره پهلوی در استفاده از مواد آلی در ساپورت دهی که منجر به آلودگی های بالای بیولوژیکی شده بود دیگر آسیب ها هستند که جهت مطالعه فنی و آسیب شناسی همراه با عملیات حفاظت و مرمت، اثر یاد شده به کارگاه و آزمایشگاه حفاظت و مرمت کاخ نیاوران منتقل شد.
عملیات انجام شده بر این تابلو شامل مستند نگاری، تست اسیدیته، تست پاک کننده های خشک و تر، پاکسازی خشک و تر، اسید زدایی، استحکام بخشی تکیه گاه و ساپورت دهی، استحکام بخشی نقوش، وصالی، بازسازی بخش کمبود تکیه گاه، موزون سازی و اعمال موارد حفاظت پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز آسیب در آینده می باشد.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
عمارت صاحبقرانیه