علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اینک 13 ذخیره گاه زیستکره ثبت شده یونسکو در ایران وجود دارد


به گزارش ایرنا، خانم استر لاروش روز شنبه در آیین ثبت ذخیره گاه زیستکره هامون در زابل واقع در شمال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هامون به چند دلیل شرایط ویژه ای برای ثبت جهانی ذخیرگاه زیستکره دارد زیرا در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی ایران و افغانستان قرار گرفته و نیز وجود آب شیرین و رودهای پرآب براین مزیت افزوده است.
وی ادامه داد: همچنین حدود 30 گونه پستاندار در این ناحیه شناسایی و این امر سبب شده تا هامون ارزش اکولوژی بالایی داشته باشد.
رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران افزود: دریاچه هامون سیستان بزرگترین دریاچه آب شیرین درفلات ایران است که از سه بخش تشکیل می شود که در زمان پرآبی به یکدیگر متصل بودند و بین 2 کشور ایران و افغانستان امتداد داشته است.
لاروش گفت: با توجه به اینکه دریاچه هامون زیستگاه بسیاری از پرندگان و موجودات آبزی است و اهمیت بسیاری برای این 2 کشور دارد کار برای ثبت آن به عنوان ذخیره گاه زیستکره آغاز شده است.
رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران تصریح کرد: همچنین با سفارت افغانستان در ایران نیز مذاکراتی برای ثبت هامون به عنوان زیستکره شده و اینک برخی از مسوولان آن کشور از جمله معاون سفارت در این آیین حضور دارند.
وی ثبت دریاچه هامون به عنوان زیستکره را به جوامع بین المللی و محلی تبریک گفت.
وی ادامه داد: با ثبت هامون به عنوان ذخیره گاه زیستکره، ایران می تواند از تجربیات سایر کشورها در این حوزه استفاده کند.
وی افزود: دفتر منطقه ای یونسکو در تهران از 2 کشور افغانستان و پاکستان در مسایل مربوط به زیستکره هامون به منظور بهبود شرایط حمایت کامل می کند.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز به همراه رییس برنامه انسان و کره مسکون یونسکو در پاریس و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران به منظور شرکت در آیین اهدای لوح ثبت زیستکره هامون به زابل سفر کرده است.
استان سیستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه سیستان که در چند سال اخیر به 180 روز افزایش یافته و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار بالایی روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.
7311 /8005 /6081

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ثبت آثار طبیعی ایران در یونسکو - چهار محال و بختیاری