چند فرضیه درباره آلودگی‌های خوزستان


نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از عملکرد دولت در رابطه با ریزگردها و باران‌های اسیدی انتقاد کرد و گفت که دولت در این زمینه کاری نکرده است. او همچنین چهار فرضیه اصلی که گفته می‌شود عامل بیماری‌های مردم منطقه است را تشریح کرد.

شکرخدا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا عنوان کرد: دو سال در هیات‌دولت پیش 60 میلیارد برای ریزگردها تصویب شد. از این مقدار تا به حال ریالی به خوزستان نرسیده است. این حرف را هم استاندار تایید می‌کند هم رئیس سازمان برنامه و بودجه. این میزان برای مهار ریزگردهای عدد قابل توجهی نیست منتهی گفتند که این یک مرهم برای مردم است. ما هم گفتیم از همین مبلغ می‌توان برای تثبیت شن‌های روان، ایجاد فضای سبز و کمربند سبز از آن استفاده کنیم ولی همین هم میزان هم اختصاص پیدا نکرد.

او ادامه داد:‌ نکته‌ای که خیلی مهم است این است که عده‌ای با مرگ تدریجی و طول زمان از دست می‌روند. خود من به مراسم ختم فرد میانسالی رفتم که گفتند این فرد تا قبل از بارندگی سالم بوده. این‌ها حرف‌ مردم است. سازمان محیط زیست،‌ خانم ابتکار و وزیر بهداشت باید به خود زحمت می‌دادند که برای 15 هزار انسان، به استان خوزستان می‌آمدند و با مردم صحبت می‌کردند و قول و وعده‌ای می‌دادند اما حتی این کار را هم نکردند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر است که چرا وزارت بهداشت نتوانسته‌ علل بیماری را پیدا کند. اگر نمی‌توانند با این همه پیشرفت در علم پزشکی خودشان علت را تشخیص دهند کسانی را از خارج بیاورند. این‌که دوباره سال آینده 30 هزار نفر به بیمارستان بروند بهتر است یا کسی را از خارج بیاورند و علت را پیدا کنند؟

موسوی در ادامه توضیح داد: چند فرضیه در این زمینه وجود دارد. یک فرضیه، آلاینده‌های نفتی 205 چاه نفتی در اهواز است. فرضیه دیگر، درختی است که می‌گویند آمریکایی است. مساله دیگر،‌ آلاینده‌های نیشکر است و دیگری آلوده بودن کارون و سیستم فاضلاب شهری که از این فاضلاب شهری گاز اتان تولید می‌شود. نزدیک به 50 درصد اهواز و حوزه‌های انتخابیه فاضلاب ندارد و هنوز از چاه استفاده می‌کنند. مساله دیگر این است که می‌گویند ریزگردهایی که از عراق می‌آیند آلوده هستند چون این کشور درگیر جنگ است و آمریکایی‌ها در آن‌جا از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده‌اند.

او تاکید کرد: باید در این زمینه فکر اساسی شود در غیر این صورت ممکن است در آینده مشکلات اجتماعی به بار بیاورد و این به نفع نظام نیست. خانم ابتکار سهل‌انگاری کرده و موضوع ریزگردها و بیماری تنفسی را به حاشیه برده است. سازمان محیط زیست به جای رسیدگی به مردم و سلامت آن‌ها به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آلودگی وحشتناک خوزستان