چند مجموعه داستان منتشر شد


چند مجموعه داستان از نویسندگان ایرانی به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، مجموعه داستان‌های «آه، استانبول» از رضا فرخ‌فال، «روباه شنی» از محمد کشاورز و «رولت روسی و هشت داستان دیگر» از کامران محمدی به همراه چاپ سوم کتاب «لذتی که حرفش بود» از پیمان هوشمندزاده در نشر چشمه منتشر شده‌اند.

*

کتاب «آه استانبول» به قلم رضا فرخ‌فال، شامل داستان‌های «برجی برای خاموشی»، «همه از یک خون»، «باران‌های عیش ما»، «کوهنوردان»، «گردش‌های عصر»، «آه، استانبول»، «مجسمه‌ ایلامی» و «نگاه آخر»، در 181 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 12500 تومان به بازار آمده است.

از متن کتاب: «در جمع ما همه‌جور آدمی هست: جوان‌ها که طلایه‌دار گروه‌اند و کوله‌بارهای آذوقه را به دوش می‌کشند؛ میان‌سال‌ها، مردانی سالم و نیرومند که آوازخوان گام برمی‌دارند؛ و پیرمردها که نیمی از راه را بالا می‌آیند و همان جا اتراق می‌کنند. گاهی در راه می‌ایستیم، به پشت سر نگاهی می‌اندازیم تا مطمئن شویم از پیرمردها کسی در راه نمانده باشد. آنها با فاصله‌ نه چندان دور گفت‌وگوکنان از پشت سر ما می‌آیند. گروه ما از دور به گله‌ای گوزن می‌ماند که بر دامنه‌ها چه بی‌خیال به راه خود می‌رود!

فاصله‌ها اندک است و حتی رفتار کند پیرمرد‌ها به چشم نمی‌آید. تنها یازده نقطه ریز پیداست که پاورچین پاورچین از کرانه برف بالا می‌رود. چه کسی می‌داند که او جایی از پشت بلندترین صخره، بر ما چشم دوخته است؟»

**

مجموعه داستان «روباه شنی» به قلم محمد کشاورز، شامل داستان‌های «روز متفاوت»، «پرنده‌باز»، «گلدان آبی، میخک‌های سفید»، «آهنگ پلنگ‌صورتی را سوت بزن»، «زمین‌ بازی»، «هشت شب. میدان آرژانتین»، «راه رفتن روی آب»، «غار را روشن کن» و «روباه شنی» در 112 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 8000 تومان منتشر شده است.

از متن کتاب: «داستان می‌نوشت. هنوز هم می‌نویسد. چاپ هم کرده. کتاب چاپ‌شده‌اش را دیده‌ام. بچه‌هاش را که روانه کرد خارج، همه سرگرمی‌اش شد ساختن همین باغ. می‌گفت ساختن باغ هم مثل نوشتن داستان دقت و معماری می‌خواهد. وقتی با کلمات این همه در و دیوار و درخت و گل و گیاه درست می‌کنیم، چرا در عالم واقع نتوانیم؟! می‌گفت در نوشته‌هایش زیباترین باغ‌ها را توصیف کرده، اما دریغ از یک درخت که به دست خودش کاشته باشد. می‌گفت حالا وقتش است جایی درست کنم که بشود رشک بهشت. انگار می‌دانست باور نمی‌کنم، جنم همچه کاری را در او نمی‌دیدم. از سر تکان دادن و لبخندم به گمانم فهمید. با انگشت اشاره زد به تخت سینه‌ام؛ «کاری می‌کنم که یه روز باور کنی.»

***

مجموعه داستان «رولت روسی و هشت داستان دیگر» به قلم کامران محمدی، شامل داستان‌های «رولت روسی»، «بازی»، «سیم‌کارت»، «صد سال تنهایی»، «غریبه»، «قلعه»، «شطرنج»، «بیست و یک گرم» و «خروس بی‌محل» در 88 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 6500 تومان به بازار آمده است.

در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: «کامران محمدی که پیش از این با سه‌گانه‌اش روایتی از یک نسل زخمی ارائه کرد، در این مجموعه داستان از آدم‌هایی متفاوت، فضاهای متناقض و ماجراهای نفس‌گیری می‌نویسد که در تمام آنها غافلگیری محور اصلی متن است. محمدی در این داستان‌ها انسانش را در لحظه‌ای قرار می‌دهد که «گم شدن» باعث می‌شود او احساس ناامنی کند و دنبال پرسش‌هایی برود که ناگهان محاصره‌اش کرده‌اند. تمام نه داستان این کتاب، توجه ویژه‌ای به قصه‌گویی و روایت دارند و مخاطب‌شان را تا انتها رها نمی‌کنند، شاید رازی در میان باشد که افشا شدنش سرنوشت شخصیت‌ها را عوض کند. «رولت روسی» یک جغرافیای روان‌شناختی مرموز را به شما تقدیم می‌کند.»

****

چاپ سوم کتاب «لذتی که حرفش بود (شش تک‌نگاری درباره‌ دیدن و زیستن)» به قلم پیمان هوشمند‌زاده شامل سرفصل‌های «طبیعی»، «فراموشی»، «سکوت»، «خیال»، «لذت» و «تن‌ترسه» در 102 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 7500 تومان منتشر شده است.

در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: «پیمان هوشمندزاده و منطق روایی ساده و روانش، کولاژوار قطعاتی از مشاهدات هر انسانی را از پیرامونش و خاطراتش کنار هم چیده، جوری که برای خواننده چاره‌ای جز حیرت‌کردن نمی‌ماند. این تکه‌ها و در کلیت‌شان این مقالات، عریان‌کننده‌ یکی از بارزترین کمبودهای هنر معاصر ماست؛ قدرت دیدن، شناختن و شکافتن ساده‌ترین اتفاقات جاری زندگی و حرف زدن راجع به‌شان. گاهی لازم است انگشت عکاس برای فشردن شاتر بلرزد، قلم در دستان نویسنده بلغزد و مخاطب جسارت کندوکاو در جزیی‌ترین رکن اثر پیش رویش را بیابد. این کتاب، به قول نویسنده‌اش، «توضیح واضحات» است.»

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گاج منتشر کرد:مجموعه کتاب های پیش دبستانی