سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جشن روز ملی پرچم در ترکمنستان برگزار شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، مردم و دولت ترکمنستان هر سال 19 فوریه (30 بهمن) را به عنوان روز «پرچم» با برپایی مراسم و آئین‏‌های خاص گرامی می‌‏دارند.

به مناسبت روز پرچم و با حضور مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان و اقشار مختلف مردم، در جایگاه‌های مشخص در شهر عشق‏‌آباد و مراکز استان‌ها و شهرداری‏‌ها برنامه‏‌های مختلف بویژه کنسرت موسیقی، نمایشگاه صنایع دستی، مسابقات و بازی‏‌های سنتی و ملی، نمایشگاه پرچم و فرش دستباف ترکمنی و مسابقات اسب دوانی برگزار می‏‌شود که مهم‌ترین مرکز برگزاری این جشن رسمی در میدان پرچم عشق‌‏آباد برگزار می‏‌شود.

رئیس جمهور ترکمنستان طی پیامی ضمن تبریک این روز تأکید کرد: پرچم ملی ترکمنستان، تجلی روح و افتخار مردم در عصر جدید و نمادی از تحولات و دگرگونی‌های گسترده و وحدت و یکپارچگی در این کشور و نیز نشانه‌ای از حاکمیت ملی است.

«قربانقلی بردی‌محمداف» افزود: پرچم ملی ترکمنستان در واقع انعکاس جایگاه والای ملت ترکمن و طبیعت زیبای این کشور است که تمام مردم کره زمین را به دوستی و حسن‌ همجواری دعوت می‌کند و دولت ترکمنستان نیز به آرمان‌های صلح، انسان دوستی، رفاه و حاکمیت ملی و نیز وحدت ملی ترکمن‌ها پایبند است.

 رسانه‌ ملی ترکمنستان اعم از رادیو و تلویزیون و مطبوعات این کشور با پخش برنامه‌های متنوع، ضمن گرامیداشت این روز، پیام تبریک رئیس جمهور این کشور را خطاب به مردم ترکمنستان منتشر کردند.

پرچم اهمیت بسیاری در فرهنگ ترکمن دارد و ترک ‌زبانان اعم از ترکمن، آذربایجان، قزاق، قرقیز، ازبک و ترک‌های ترکیه احترام خاصی برای پرچم قائلند و ماه و ستاره عناصر اصلی و مشترک پرچم تمامی کشورها و جوامع ترک‌زبان است.

در همین راستا دولت ترکمنستان از 5 سال پیش پرچم بزرگی را به ابعاد 52٫5 در 35 متر به وزن حدود 400 کیلوگرم، بر بلندای میله‌ای مخصوص به ارتفاع 133 متر در مرکز شهر عشق‌آباد به اهتزاز درآورده که در کتاب رکورد‌های «گینس»  نیز ثبت شده‌است.

مراسم جشن روز پرچم از سال 1995 در کنار جشن‌های رسمی ملی، همچون «روز استقلال»، «روز بی‌طرفی» در ترکمنستان گرامی داشته می‌شود.

پرچم ملی ترکمنستان در 19 فوریه سال 1992 تصویب شد و از آن لحظه نماد رسمی جمهوری ترکمنستان است.

هر عنصر از پرچم شامل یک معنی خاص می‌باشد، رنگ سبز روی پارچه نماد زندگی، زمین، مراتع چمن، رفاه و صلح است.

ماه در پرچم نشان دهنده یک آسمان روشن بر سر مردم سعادتمند و خوشحال ترکمنستان است و 5 ستاره سفید رنگ نیز اشاره و نماد 5 استان است.

علاوه بر این بر روی پرچم ملی ترکمنستان نقوش و گل از فرش ملی ترکمن با الگوی از مناطق استان‏‌های پنجگانه این کشور می‌‏باشد.

انتهای پیام/ح

http://fna.ir/QVG49R


ویدیو مرتبط :
جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار در تالار فرهنگ اندیمشک برگزار شد