سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



۲۲تیر؛ جدیدترین وعده برای نسخه الکترونیک بیماران خاص


سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درخصوص اجرای نسخه‌های الکترونیک در کشور گفت: تا ۲ماه آینده برای بیماران خاص در کشور بحث نسخه الکترونیک نهایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، سیدتقی نوربخش در جمع خبرنگاران تصریح كرد: تمام تلاش ما این است كه بتوانیم نسخه الكترونیك را برای كل كشور فراگیر كنیم و اقدامات جدی برای این موضوع در دستور كار است. نوربخش ادامه داد: طرح نسخه الكترونیك از سال گذشته در استان یزد برای بیماران خاص آغاز شده است.

2هفته پیش همزمان با برپایی مراسم تجلیل از كارگران در كشور بود كه كارگری در بیمارستان میلاد تهران اقدام به‌خودكشی كرد. بنابر اعلام مقامات رسمی بیمارستان میلاد خودكشی پس از آن رخ داد كه مسئولان بیمارستان به این كارگر اعلام كردند كه اعتبار دفترچه بیمه او پایان یافته و او باید دفترچه‌اش را تمدید كند. همزمان وزارت بهداشت اطلاعیه‌ای صادر كرد و از رسانه‌ها خواست میان بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و بیمارستان‌های دولتی تفكیك قائل شوند و این خودكشی را به بیمارستان دولتی منتسب نكنند.

همزمان با انتقاد رسانه‌ها از تأمین اجتماعی درباره خودكشی در بیمارستان میلاد ریشه این خودكشی، تأخیر سازمان‌های بیمه‌گر در الكترونیك كردن دفترچه‌های بیمه معرفی شد كه 3وزارتخانه رفاه، بهداشت و ارتباطات در اجرای آن تخلف كرده‌اند. معــاون اول رئیس‌جمهور هم بــه رئیس ســازمان تأمین اجتماعی دستور داد موضوع حادثه تلخ بیمارســتان میلاد سریعا بررسی و با متخلفان برخورد شود. جهانگیری خطاب به رئیـــس سازمان تأمین اجتماعی پی نوشت كرد: جناب آقــای دكتر نوربخش ســریعا بررســی و با متخلفان برخورد شــود و نتیجه را گزارش دهید. وی همچنیــن خــــطاب بــه سیــدحـســن قا ضــی‌زا‌ده هاشــمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی دستور پیگیری این موضوع را صادر كرد.

حالا یك هفته پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهور، مدیرعامل تأمین اجتماعی زمانی دقیق را برای الكترونیك كردن دفترچه‌های بیمه بیماران خاص اعلام كرده است هرچند كه نوربخش تصریح می‌كند خودكشی 2هفته پیش در بیمارستان میلاد ارتباطی به تأخیر در الكترونیك شدن نسخه ندارد.

سابقه وعده‌ها

مسئولان سازمان تأمین اجتماعی تاكنون بارها وعده الكترونیك شدن دفترچه‌های بیمه را داده‌اند ابتدای ســال89، معاون وقت ســازمان تأمین اجتماعی وعده داد كه تا پایان ســال دفترچه‌های كاغذی را جمع و كارت‌های هوشــمند را جایگزین آن می‌كند. این وعده بارها تكرار و تمدید شد. مرداد93مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی دوباره این وعده را تكــرار كرد. ســیدتقی نوربخش گفت كه ظرف مدت 3‌ماه تمامی دفترچه‌های تأمین اجتماعی حذف خواهند شــد و كارت‌های هوشمند جایگزین آنها خواهد شد.

این وعده بارها تكرار و تمدید شد. مرداد 93ســیدتقی نوربخش گفت كه ظرف مدت 3‌ماه تمامی دفترچه‌های تأمین اجتماعی حذف خواهند شــد و كارت‌های هوشمند جایگزین آنها خواهد شد تیرماه ســال گذشته شورای‌عالی بیمه 2سازمان بزرگ بیمه‌ای كشور یعنی تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان را موظف كرد برای یكسان شدن خدمات بیمه پایه در كشور و رفع امكان هرگونه سوءاستفاده، حداكثر تا شــهریور تمــام دفترچه‌های كاغذی خــود را حذف و به جــای آن از كارت‌های هوشمند الكترونیك سلامت استفاده كنند، مرداد94بود كه تقی نوربخــش، مدیرعامل ســازمان تأمین اجتماعــی در وعده‌ای جدید از روند حــذف تدریجی دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی از شهریور خبر داد البته چنــد روز بعد از ســوی روابط عمومی این ســازمان اعلام شد كه در مرحله نخســت تنها دفترچه كاغذی بیماران خاص حذف می‌شود چرا كه شمار بیماران خاص 320هزار نفر است كه بیشترین هزینه‌ها و بیشترین تسهیلات را نیاز دارند. اجرای این وعده هم به‌ماه مهر و آبان و حتی اواخر سال 94موكول و در نهایت هم اجرایی نشد.

انتقاد از عملكرد بیمه‌ها

همزمان با تأخیر‌ها و وعده‌های مكرر سازمـــان‌هــای بیمه گر، وزارت‌بـــــهداشتی‌هــا بارها از عملكرد بیمه‌ها در الكترونیك كردن دفترچه‌ها انتقاد كرده‌اند.وزیر بهداشــت آذر گذشته با اشــاره به مشــكلات درمان بیماران خــاص در تأیید نســخه‌های دارویی از ســوی بیمه و دریافت آن از داروخانه‌های مشخص شــده، خواهان چاره‌اندیشی سریع برای حل این مشكل شد.هاشمی همچنین با انتقاد از الكترونیك نشدن دفترچه‌های بیمه گفته بود: مسلما وقتی دفترچه‌های بیمــه الكترونیك نباشــد خطا نیــز كــم نخواهــد بود. به‌گفته وزیر بهداشت بیمه‌ها در این زمینه از مصوبات كمیته سلامت زیرنظر شورای فناوری تبعیت نمی‌كنند. قاضی‌زاده گفت: پرونده الكترونیك سلامت، به خوبی پیش رفته و اكنون نرم افزار و سامانه‌های مربوط به آن با كمك وزارت ارتباطات آماده شده‌است.اما اگر حقیقت را بخواهید در این زمینه هم با بیمه‌ها دچار مشكل هستیم. وزیر بهداشت افزود: به‌نظر می‌رسد كه اگر بیمه‌ها از وزارت ارتباطات و مصوبات كمیته سلامت زیرنظر شورای فناوری تبعیت كنند، همه‌‌چیز بروفق مراد پیش خواهد رفت.

نسخه الكترونیك نیازمند همكاری همه بخش‌ها

دیناروند رئیس ســازمان غذا و دارو هم می‌گوید نرم افزارهای آزمایشی نسخه الكترونیك پزشكان آماده شــده ولی به‌علت همكاری نكردن بیمه‌ها، این پروژه كند پیش می‌رود. ناهماهنگی میان وزارت بهـــداشت و بیــمه‌ها در طرح الكترونیك شدن نسخه‌ها سال گذشته یك‌بار دیگر هم رسانه‌ای شد هنگامی كه ایرج حریرچی و محمد آقاجانی معاونان وزارت بهداشت در مورد اجرای طرح نسخه الكترونیك در بیمارستان تأمین اجتماعی شهدای كارگر یزد، ابراز بی‌اطلاعی كردند. ماجرا از این قرار بود كه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به یزد رفته بود تا در آیین رونمایی از سیستم نسخه الكترونیك شركت كند. نوربخش آنجا گفته بود؛ « نسخه الكترونیك ویژه بیماران خاص در استان یزد به‌صورت پایلوت آغاز شده است. اما تا رفع مشكلات اصلی این سیستم از دفترچه‌های بیمه درمانی نیز برای این افراد استفاده می‌شود.» این اظهارات نوربخش در حالی بود كه آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، تنظیم و یكسان‌سازی اسناد و پرداخت الكترونیك اسناد و خدمات الكترونیك و هرگونه اقدامی در این رابطه را بدون هماهنگی و همكاری تولیت نظام سلامت، تأمین‌كننده خدمات و تأمین‌كننده منابع، كاری نشدنی خواند و موفقیت چنین طرح‌هایی را نیازمند همكاری متقابل همه بخش‌ها دانست.

نبود زیرساخت‌های فناوری در كشور

وزیر رفاه كه سعی می‌كند اختلافاتش با وزیر بهداشت رسانه‌ای نشود اعلام كرده است طرح خدمات‌دهی با كدملی و بدون دفترچه در دستور كار بیمه‌ها قرار گرفته است. علی ربیعی درباره زمان اجرایی شدن كامل این طرح چیزی نگفته است. با وجود این نوربخش مشكل اصلی سیستم نســخه الكترونیــك را زیرســاخت‌های فناوری در كشــور می‌دانــد و می‌گوید: «از ماه‌ها قبل تلاش كرده‌ایم یك سیستم، جایگزین دفترچه تأمین اجتماعی شــود اما مشكل جدی در كشور ما این است كه زیرســاخت‌های فناوری اطلاعــات اجازه ارائه خدمــات درمانی به بیمــاران را نمی‌دهد.»

قانونی كه 5 سال اجرا نشد

ماده 35قانون برنامه پنجم توسعه: به‌منظور حفظ یكپارچگی در مدیریت دانش و اطلاعات حوزه سلامت، اقدامات زیر انجام می‌شود: الف- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با هدف ارائه خدمات الكترونیك سلامت نسبت به استقرار سامانه پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراكز سلامت در هماهنگی با پایگاه ملی مركز آمار ایران، سازمان ثبت احوال با حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع از برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع اقدام كند. تمامی مراكز سلامت اعم از دولتی و غیردولتی موظف به همكاری در این زمینه هستند. ب- وزارت تعـاون، كار و رفاه اجتماعی با همكاری سازمان‌ها و مراكز خدمات درمانی و بیمه‌ای حداكثر ظرف 2سال اول برنامه خدمات بیمه سلامت را به‌صورت یكپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه «پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان» ساماندهی می‌كند. كلیه واحدهای ذیربط اعم از دولتی و غیردولتی موظف به همكاری در این زمینه هستند.


ویدیو مرتبط :
خبر خوش بهبود خدمات تشخیصی و درمانی برای بیماران خاص