عوامل موفقیت سریال شهرزاد


عوامل موفقیت سریال شهرزادقانون/ اکنون در آستانه اتمام فصل اول سریال شهرزاد و تعریف و تمجیدهای اهالی هنر و استقبال مردم از دی وی دی های آن در همان روزهای اول توزیع، با اطمینان می‌توان شهرزاد را موفق‌ترین سریال در نمایش خانگی دانست. این موفقیت وقتی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که می‌بینیم حتی ساخته‌های چهره‌های شناخته شده ای چون داوود میرباقری، کمال تبریزی و مهران مدیری، که آخرین کار درخشانش پس از جدایی از تلویزیون به زمان ساخت قهوه تلخ برمی‌گردد نیز خیلی در فروش موفق نبوده و در بهترین حالت سریال هایی متوسط بوده‌اند. تفاوت دیگر سریال حسن فتحی با اغلب سریال های مذکور (که به نسبت از بقیه هم موفق تر بودند) تم جدی و حتی تلخ شهرزاد است. این درحالی‌است که اغلب سریال‌های قبلی نمایش خانگی با حال‌و هوای طنز و بعضا فانتزی ساخته شده بودند و فیلمسازی ریسک ساخت سریال ملودرام را برای مردم به ظاهر دوستدار کمدی و سرگرمی نمی‌پذیرفت. اما چگونه سریال شهرزاد که در فضای تهران قدیم و با محوریت قصه عاشقانه شهرزاد و فرهاد که با تم های مافیایی و سیاسی دهه 30 ایران همراه شده است، این قدر موفق و تحسین برانگیز می شود.
عوامل موفقیت شهرزاد
در اینجا به سه مورد از مهم‌ترین دلایل موفقیت سریال شهرزاد در نمایش خانگی پرداخته می شود.
اول : حسن فتحی
شخص حسن فتحی، در مقام فیلمساز و فیلمنامه نویس، مهم‌ترین عامل موفقیت سریال 28 قسمتی شهرزاد است. فتحی با درک عمیق و جهان‌شمولی که ازفضای عشق و عاشقی دارد و با علاقه ای که به احیای تهران قدیم نشان داده است، بهترین و تاثیرگذارترین موقعیت‌های عاشقانه را در کارهایش به تصویر می‌کشد و تماشاگر تلویزیون را از هر قشر و طبقه و سن و سالی که باشد به درون خودش فرو می‌برد و حسرت عشق‌های به بارننشسته را برایش زنده و تازه می‌کند.
تبحری که حسن فتحی در ساخت سریال‌های عاشقانه از خود نشان داده و قبل‌تر هم در شب دهم و مدار صفر درجه آن را نمایان کرده است را، می‌توان با تبحر داوود میرباقری در ساخت سریال‌های تاریخی- مذهبی مقایسه کرد و باز این سوال مهم را مطرح کرد که چرا امثال میرباقری و فتحی که هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت بیشترین طرفدار را دارند، آنقدر که باید و شاید کار نمی‌کنند و از پتانسیل ذاتی و گرانقیمت‌شان استفاده نمی‌شود؟
دوم : بازیگران و بازی ها
انتخاب و پرداخت شخصیت‌ها در فیلمنامه در کنار هدایت و اجرای نقش‌ها با بالاترین و جذاب‌ترین حالت، از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار سریال شهرزاد است. در این مورد هم انتخاب‌های درست حسن فتحی و جزییاتی که در قصه برای شخصیت های داستان کار شده، باعث شده بازیگرانی از جمله علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، ابوالفضل پور عرب و مهدی سروستانی هر کدام، یکی از بهترین بازی‌های دوران بازیگری شان را در این مجموعه ارائه داده و بار دیگر هنر بازیگری خودرا که محدود به مرزهای داخل ایران نیست، به نمایش بگذارند. آنچه بیشتر در مورد بازیگری مورد توجه قرار می‌گیرد، موفقیت مجموعه بازیگران سریال شهرزاد است. به طوری که اگر از ببینندگان مختلف در مورد بازیگر و شخصیت مورد علاقه‌شان در سریال شهرزاد بپرسیم، معمولا با جواب های منحصر به‌فرد و متفاوتی روبه‌رو می‌شویم که این خود از کیفیت بالای مجموعه بازیگری سریال حکایت دارد.
سوم : موسیقی
از دیگر ویژگی های قابل توجه و تاثیرگذار، مورد عجیب محسن چاوشی و ساخت و خوانندگی موزیک برای این سریال است که خیلی زود بین مردم و حتی بین کسانی که سریال را ندیده اند همه گیر شد. چاوشی که پتانسیل بالایی در خوانندگی پاپ دارد، آخرین بار در فیلم سنتوری ازمهرجویی، به قول معروف گل کرده بود و این جا بار دیگر به دعوت عوامل سریال شهرزاد و با ساخت موزیک در پایان قسمت پنجم و یازدهم به معنای واقعی کلمه احیا شد و خاطره آلبوم‌های متوسط قبلی اش را که خیلی هم مورد استقبال قرار نگرفته بود به فراموشی سپرد و در حال حاضر و با استناد به نظرسنجی‌های انجام شده محبوب‌ترین خواننده پاپ کشور است.
در پایان، باید از برخی ایرادها در طراحی لباس و لوکیشن‌ها (به‌خصوص نماهای بیرونی ) نام برد که به این سریال تا حدی ضربه زده است. ایرادهای فیلمنامه و برخی منطق های روایی نیز، از دیگر اشکالات این مجموعه است که در سایه بازی ها و موقعیت های درخشان و عاشقانه‌های ناب قابل چشم‌پوشی است مثلا تحول ناگهانی و سریع شخصیت «قباد» با بازی شهاب حسینی، که وقتی با شهرزاد ازدواج می‌کند ازشخصیتی عیاش و نامعقول ناگهان به مردی عاشق پیشه و خانواده دوست تبدیل می‌شود، شاهد این مدعاست که، شخصیت ها در جاهای مختلف منطق روایی درستی نداشتند و فقط پیشبرد قصه باعث ادامه و باورپذیری آنها شده است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: قانون


ویدیو مرتبط :
استقبال بینظیراز رضاگلزار و عوامل سریال شهرزاد درآلمان