علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



چرا زمین گرد است؟


ویلاگ ویکی/ نیروی جاذبه همه چیز رو بسمت مرکز گرانش میکشه. توده موادی که در فضا بدور هم جمع میشن در واقع بسمت این مرکز جذب میشن و پایدارترین حالت برای اونها حالتیه که کمترین فاصله رو با مرکز داشته باشن. از بین شکل های هندسی کره تنها شکلیه که با حجم مساوی، محیط اون کمترین فاصله ممکن رو از مرکز داره. سایر اشکال هندسی با حجمی مساوی همون کره، از این قانون پیروی نمیکنن و مثلاً فاصله کنج های مکعب و هرم از مرکز دورتر از وجه های اونهاست که بنابراین زیاد پایدار نیست. در واقع:

« نسبت سطح به حجم کره در بین تمامی اشکال فضایی کمترین مقدار ممکنه و بنابراین بیشترین مقدار ماده رو در داخل خودش جای میده »

البته این قانون فقط در مورد اجرام بزرگ فضایی مثل سیارات صدق میکنه و اجرام کوچک که جاذبه کمی دارن (مثل قمرهای مریخ) نمیتونن نیروی گرانش کافی برای گرد شدن رو تولید کنن و بنابراین سیب زمینی شکل هستن. یکی دیگه از دلایل گرد بودن اجرام بزرگ، مایع بودن هسته اونهاست که باعث میشه پوسته شناور بر روی این مایع لغزش کنه و شکل کروی کامل بخودش بگیره در حالی که اجرام کوچکتر هسته جامد دارن و بنابراین نمیتونن کاملاً گرد بشن.

شکل دیگه ای که در فضا غالبه دایره یا دیسکه. دیسک های مواد همیشه از گردش سریع مواد بدور مراکز گرانشی بوجود میان (مثل حلقه های زحل). در این حالت نیروی گریز از مرکز باعث مسطح شدن توده کروی ماده میشه. کهکشان راه شیری هم یکی دیگه از نمونه های دیسک های مواد در فضاست.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
‫زمین گرد است‬‎