سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



قاچاق دختران در تهران


سلامت نیوز:قاچاق انسان پس از قاچاق اسلحه و مواد مخدر سومین تجارت غیرقانونی در دنیا به شمار می‌رود. حالا دادستان تهران به موضوع قاچاق دختران ورود پیدا کرده و اعلام کرده است که دادستانی عزم جدی برای برخورد با این موارد دارد. البته پیش از این نیز رئیس پلیس سابق مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی خبر قاچاق دختران ایرانی را به کشورهای عربی تایید کرده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد: «عزم دادستانی برای برخورد با موارد آشکار فساد، قاچاق دختران، اعمال نظارت بر پانسیون‌ها و لزوم رصد پلیس بر فعالیت برخی صنوف مرتبط با امنیت اجتماعی ضروری است.»

او همچنین با بیان اینکه مدعی‌العموم در پیشگیری از وقوع جرم نقش مهمی دارد، گفته است: «مبارزه با جرائم و آسیب‌های اجتماعی مانند حضور متکدیان و زنان خیابانی در سطح شهر، شرارت‌ها، مقابله با جرائم مجرمان حرفه‌ای، جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی فاقد مجوز، اقدامات مجرمانه در فضای مجازی و تخلفات و جرائم ارتکابی در برخی مشاغل مرتبط با زنان و باشگاه‌های ورزشی ضروری است؛ زیرا این امر لازمه تحقق امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه است.» او با تاکید بر عزم دادستانی برای برخورد با موارد آشکار فساد و قاچاق دختران، اعمال نظارت بر پانسیون‌ها و رصد پلیس بر فعالیت برخی صنوف مرتبط با امنیت اجتماعی را ضروری دانست.

پلیس اجازه ورود داردبهمن کشاورز، حقوقدان درباره جرم قاچاق زنان گفت: «قاچاق انسان جرم عمومی است و برای تعقیب آن نیازی به شاکی خصوصی نیست. بنابراین ضابطین دادگستری و ماموران انتظامی چنانچه با موارد مشکوکی برخورد کنند، باید موضوع را به مقام قضایی اعلام و مجوز لازم را برای اقدامات مختلفی که در این‌گونه موارد ممکن است لازم شود، تحصیل کنند.»

او با بیان اینکه در این جرم با انسان روبه‌رو هستیم، به «فرهیختگان» گفت: «زمانی که در قانون صحبت از قاچاق انسان به میان می‌آید، تفاوتی وجود ندارد که دختر، پسر، بچه و.... باشد. زیرا موضوع انسان بحث حساسی است؛ بنابراین قانونگذار این اجازه را می‌دهد که پلیس در صورت مشاهده این موضوع ورود پیدا کند.»

کشاورز درمورد متن قانونی قاچاق انسان اعلام کرد: «قاچاق انسان عبارت است از خارج، وارد کردن یا ترانزیت مجاز یا غیرمجاز فرد یا افراد از مرزهای کشور با اجبار، اکراه، تهدید، خدعه یا نیرنگ با سوءاستفاده از قدرت یا موقعیت خود و یا سوء‌استفاده از وضعیت فرد یا افراد مورد قاچاق به قصد فحشا یا برداشت اعضا و جوارح، بردگی و ازدواج.»

او درمورد مجازاتی که برای این جرم در قانون آمده است، گفت: «مجازات قاچاق انسان از دو تا 10 سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر اموال و پول‌هایی است که از این راه به دست‌آمده یا از طرف فرد قاچاق‌شده یا شخص دیگری پرداخت آن به مرتکب قاچاق وعده داده شده باشد.»به گفته کشاورز اگر فرد قاچاق‌شده کمتر از 18 سال تمام داشته باشد، ممکن است آنچه انجام شده عنوان محاربه و افساد فی‌الارض داشته باشد که مجازات این موارد حسب مورد در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. اما اگر شدت جرم به این حد نرسد، مجازات مرتکب حداکثر مجازات قاچاق انسان یعنی 10 سال حبس به‌علاوه جزای نقدی پیش‌گفته است.

او افزود: «شروع به این جرم نیز 6 ماه تا دو سال حبس دارد و معاونت آن با دو تا پنج سال حبس کیفر داده می‌شود و مرتکب به جزای نقدی به شرح پیش‌گفته اما معادل مزایای حاصله و نه دو برابر آن محکوم خواهد شد.»

پلیس نمی‌تواند ورود کنداما غلامرضا طیرانیان، حقوقدان و وکیل دادگستری معتقد است: «پلیس نمی‌تواند به هر جایی ورود پیدا کند؛ اینکه بگویند پلیس باید باشگاه‌ها، موسسات، سازمان‌ها و مراکز این‌چنینی را رصد کند، این موضوع به لحاظ قانونی خلاف است.»

او با بیان اینکه پلیس تا زمانی که اعلام جرم نشود، نمی‌تواند به موضوعی ورود کند، به «فرهیختگان» گفت: «برای ورود به هر مکانی باید مجوز و حکم وجود داشته باشد؛ اینکه پلیس بدون شکایت و دلایل قوی بتواند به هر فضایی ورود کند، باور غلط و غیرقانونی است.» طیرانیان تاکید می‌کند: «دادستان حق دارد برای ورود به هر فضایی اجازه ورود دهد، اما قبل از آن باید دلایل قوی وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت ورود به هر فضایی از نظر اخلاقی و قانونی درست نیست.»


ویدیو مرتبط :
قاچاق دختران ایرانی