سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گزارشی از دست‌های پشت پرده در قاچاق پر سود متادون


گزارشی از  دست‌های پشت پرده در قاچاق پر سود متادونفارس/9 ماه از وعده هولوگرام دار کردن متادون می‌گذرد اما همچنان دست‌هایی در کار است تا برچسبی روی قرص و شربت نچسبد و شبکه قاچاق بتواند در خفا مرگ را در عطاری‌ها و دکه‌های روزنامه فروشی، بفروشد. دستهایی که مشخص نیست در کدام سازمان‌ها نفوذ کرده است.

9 ماه از زمانی که خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌هایی از فروش متادون در بازار سیاه خبر داده بود می‌گذرد، تجارت پولسازی که موجب شده بود تعداد عطاری‌های کشور و پایتخت در مدت کوتاهی به 2 برابر افزایش پیدا کند.

این تجارت آنقدر پرسود بود که دکه‌داران روزنامه فروش نیز به آن ورود کردند و در کنار همه محصولاتی که قانونی و غیرقانونی در دکه‌های خود می‌فروشند، متادون را به دو صورت قرص و شربت و با چند برابر قیمت عرضه کنند.

متادون عرضه شده به 2 صورت فله و پلمب کارخانه‌ای به فروش می‌رسد و مشتریان بسیاری دارد چرا که به گفته یکی از مدیران مراکز ترک اعتیاد، بسیاری از کارمندان معتاد برای ثبت نشدن مشخصاتشان و عواقبی که در انتظار آنهاست، به مراکز درمانی مجاز مراجعه نمی‌کنند و متادون را از بازار سیاه تهیه می‌کنند.

مشتریان بسیار این محصول بازار سیاه و شبکه قاچاق قدرتمندی را شکل داده که به سادگی نمی‌توان آن را شناسایی و منهدم کرد. همان زمان که اخبار مربوط به توزیع متادون قاچاق منتشر شد، عده‌ای انگشت اتهام را به سوی مراکز درمانی گرفتند و مدعی شدند که نشت متادون از این طریق انجام می‌شود. البته مسئولان این مراکز نیز واکنش نشان دادند و میزان متادون سهمیه‌ای خود را با میزان متادون موجود در بازار سیاه مقایسه کردند و گفتند این میزان متادون از مراکز درمانی نمی تواند نشت کند چرا که اساسا مراکز این مقدار متادون ندارند.

این میزان نشت از مراکز درمانی نیست

حتی پرویز افشار، معاون کاهش آسیب ستاد مبارزه با موادمخدر نیز در این خصوص گفت: منشأ نشت متادون برای ستاد نیز یک سوال بزرگ است و در جلسات کمیته درمان این موضوع مطرح شده و ما واقعاً باید به هر نحو ممکن جلوی نشت متادون را بگیریم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وجود 5 هزار و 700 مرکز ترک اعتیاد در کشور، گفت: از سوی مبادی ذیربط مانند وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های موجود، انگشت اتهام به سوی این مراکز ترک اعتیاد نشانه رفته‌اند و آنها معتقدند نشت متادون از این مراکز اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اما مشاهدات خود بنده و دوستانمان در سیستم نظارتی حکایت از این دارد که نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی کلینیک‌‌ها نشانه رفت و گفت که تمام متادون عرضه شده در عطاری‌ها، دکه‌های روزنامه فروشی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه از این مراکز تهیه می‌شوند.

افشار در ادامه به چرخه تولید و توزیع متادون اشاره کرد و گفت: متادون در کارخانه‌های داخل کشور تولید شده، در انبار آنها ذخیره می‌شود سپس به انبار پخش منتقل می شود و بعد از آن در اختیار معاونت‌های درمان و غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد و در مرحله آخر از طریق این معاونت‌ها میان کلینیک‌ها توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: همانطور که مشاهده می‌کنید احتمال نشت متادون در هر یک از مراحل این چرخه وجود دارد بنابراین ما در کمیته درمان مصوب کردیم که سازمان غذا و دارو موظف است نه تنها متادون بلکه سایر داروهای ترک اعتیاد و داروهایی که استفاده دوگانه دارد را مجهز به هولوگرام کند.

9 ماه گذشته و خبری از اجرای مصوبات ستاد توسط سازمان غذا و دارو نیست

9 ماه پیش بود که افشار از راهکار ستاد مبارزه با موادمخدر برای شناسایی منشأ نشت متادون به بازار سیاه خبر داد. آن زمان افشار به فارس گفت: این موضوع رسماً به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده و آنها باید این محصولات را به برچسب هولوگرام دار مجهز کنند تا ما بتوانیم از مبدا تا مقصد این داروها را رهگیری کنیم.

وی توضیح داد: به طور مثال زمانی که یک شربت متادون از کارخانه خارج می شود شماره آن وارد سامانه می‌گردد و در هرکدام از مراحل از قبیل تحویل توسط دانشگاه، مراکز درمانی و بیماران، مجدداً بارکد در سامانه ثبت می‌شود تا بتوانیم محل نشت را شناسایی کنیم.

افشار در مورد زمان اجرایی شدن این طرح گفت: مصوبه ای کمیته درمان به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده و ما منتظر اقدام عملی وزارت بهداشت هستیم و امیدواریم از آنجایی که این اقدام هزینه‌ای برای وزارت بهداشت ندارد هرچه زودتر عملی شود.

به گفته وی، این اقدام وزارت بهداشت می‌تواند بار بزرگی را از دوش سیستم نظارتی بردارد و در این صورت نیز دیگر کسی جرأت نمی کند با متادون بازی کند.

اما اکنون که مشاهدات همچنان از وجود متادون در بازار سیاه خبر می‌دهد، به سراغ افشار رفتیم تا از او روند اجرایی طرح هولوگرام دار کردن متادون را بپرسیم که او گفت: علت نشت متادون متعدد است، متاسفانه پاره‌ای از افراد در دستگاه‌های مختلف انگشت اتهام را به سوی یک قشر خاص که درمانگران باشند، می‌گیرند.

وی ادامه داد: در تمام مراحل از تولید، توزیع، توزیع توسط دانشگاه و عرضه، متادون می‌تواند نشت کند و به همین علل ما اثبات کردیم که نیاز به هولوگرام کردن متادون وجود دارد.

انبارهای مملو از متادون چه زمانی خالی می شوند؟

افشار از مکاتبات 9 ماه پیش با سازمان غذا و دارو گفت و افزود: آن زمان مسئولان غذا و دارو اعلام کردند که مقادیری متادون در انبار شرکت ها موجود است و به ناچار بدون هولوگرام باید توزیع شود که ما نیز قبول کردیم به شرط اینکه محصولات جدید هولوگرام دار باشند.

اکنون روزهای بسیاری از آن زمان می‌گذرد و با توجه به میزان مصرف متادون در کشور و اینکه هیچگونه متادون وارداتی راهی به کشور ندارد، این سوال مطرح می‌شود که میزان متادون ذخیره شده در انبارها چه مقدار بوده که هنوز به اتمام نرسیده است.

در این خصوص سازمان غذا و دارو به عنوان متولی باید پاسخگو باشد که برای جلوگیری از نشت متادون به بازار سیاه چه اقدامی انجام داده است. چراکه با توجه به اظهارات مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر، نقش این سازمان در این رابطه حیاتی است و هولوگرام دار کردن متادون می تواند دست‌های پشت پرده در قاچاق این محصول را نمایان سازد.

همچنین این سازمان باید در خصوص عملکرد 9 ماه گذشته خود و اهمال در هولوگرام‌دار کردن متادون پاسخگو باشد تا شایعه‌های مرتبط با نشت متادون به بازار سیاه به صورت شفاف مشخص گردد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
گزارش شبکه خبر از پشت پرده قاچاق تلفن همراه به ایران