علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نسل جدید دروغ سنج


مهر/ گروهی از پژهشگران در آمریکا نرم افزاری می سازند که با ضریب دقت خیره کننده ای سخنان دروغ را تشخیص می دهد.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان با زیر نظر قرار دادن افرادی که در دادگاهها سخنان و شهادتهای دروغ می دهند در حال ساخت نرم افزاری هستند که با استفاده از داده های مختلف می تواند سخنان دروغ را از واقعیت تشخیص دهد.

این نرم افزار دروغ سنج از کلمات و حرکات بدن فرد برای تشخیص سخنان دروغ استفاده می کند و برخلاف سایر دستگاههای دروغ سنج فعلی که فرد باید بلندگوی آن را لمس کند تا دستگاه بتواند با کارایی بالاتری عمل کند، تنها آنچه را که فرد بیان کرده و یا با ایما و اشاره ارایه می کند مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

آزمایشات اولیه‌ای که بر روی این نوآوری صورت گرفته حکایت از کارایی چشمگیر آن دارد به طوریکه پژوهشگران دانشگاه میشیگان از ضریب عملکرد ۷۵ درصدی آن در تشخیص صحیح سخنان دروغ خبر داده اند. این درحالی است که تشخیص همین سخنان دروغ توسط نیروهای انسانی تنها اندکی بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.

محققان امیدوارند که روزی بتوان از این دستاورد در مواردی نظیر دادگاهها و حتی تشخیص سلامت روانی افراد استفاده کرد.

پژوهشگرانی که این نوآوری را ارایه کرده اند می گویند که بر اساس یافته هایشان، افراد دروغگو در حین صحبت کردن بیشتر از سایرین دستهایشان را تکان می دهند و در عین حال تلاش می کنند تا موجه تر به نظر برسند.

پژوهشگران در ساخت این نرم افزار از ۱۲۰ ویدئو کلیپ مربوط به سخنان افراد در دادگاهها استفاده کرده اند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
دروغ سنج