گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



موزه‌اي براي صرف سوپ در ژاپن


باشگاه خبرنگاران/ موزه «سوپ» ژاپن نخستين موزه با موضوع غذا و جزو عجيب‌ترين موزه‌هاي دنياست.
ژاپني‌ها به تلاش‌ براي حفظ آداب و رسوم و فرهنگشان مشهور هستند و آشپزي ژاپني نيز از اين موضوع مستثني نيست.
اما نبايد فراموش کرد که سوشي، ادون و تمپورا تنها غذاهاي شناخته شده ژاپني در دنيا نيستند بلکه غذاهاي تهيه شده با نودل نيز از اهميت بسياري براي مردم ژاپن برخوردارند.

با اينکه در سال 2002 باستان‌شناسان کاسه‌اي حاوي نودل را که قدمتي 4000 ساله داشت، در حوالي رودخانه زرد چين پيدا کردند و اصولا چيني‌ها مخترعين اوليه نودل به حساب مي‌آيند اما آشپزي ژاپني‌ها بسيار تحت تاثير نودل بوده است.
مردم ژاپن انواع مختلفي از سوپ رشته‌ را با استفاده از نودل تهيه مي‌کنند و حتي موزه‌اي با نام موزه «سوپ رشته دنيا» در يوکوهاما به ثبت رسيده است.
اين موزه در ششم مارس سال 1994 ميلادي به عنوان اولين پارک سرگرمي دنيا با موضوع غذا افتتاح شد.
تلاش شده است تا در اين موزه بخشي از تاريخچه غذايي ژاپن و به طور ويژه سوپ ژاپني از زمان اختراع نودل در سال 1958 ميلادي تا کنون در معرض نمايش قرار داده شود.

«رامن» سوپ نودل مشهور ژاپني است که در آن نودل‌هاي گندمي به سبک چيني در سوپ گوشت يا ماهي سرو شده و با سس سويا يا ميسو (خمير سويا، نمک و غلات تخمير شده) مزه‌دار مي‌شود. در انتها نيز بر روي نودل‌ها، جلبک‌دريايي، ذرت، گوشت مزه‌دار شده يا سبزيجات ديگر قرار مي‌دهند.
با توجه به اينکه رامن يکي از غذاهاي ملي کشور ژاپن به حساب مي‌آيد اما هر منطقه در اين کشور داراي نوع مخصوصي از اين سوپ است.

مسئولان موزه «سوپ» نيز هدف خود را ايجاد مکاني براي تجربه طعم‌هاي متنوع اين غذاي ملي، بدون سفر به نقاط مختلف ژاپن ذکر کرده‌اند.
فضاي اين موزه به سبک خيابان‌هاي سال 1958 ژاپن طراحي شده و شعباتي از رستوران‌هاي مطرح در آن حضور دارند.
يکي از نکات قابل توجه اين موزه، امکان تهيه نودل توسط بازديدکنندگان است. افراد علاقه‌مند مي‌توانند با استفاده از وسايل و ابزار موجود در موزه‌، نودل درست کرده و براي پخت با خود به خانه ببرند.

بخشي از موزه «سوپ» هم به فروش انواع رامن و اجناس و وسايل مرتبط با آن اختصاص دارد. در اين فروشگاه انواع کاسه‌هاي مخصوص سرو رامن، لوازم آشپزي مورد نياز براي تهيه رامن، انواع چوب‌هاي غذاخوري و ديگر لوازم به فروش مي‌رسد.
موزه «سوپ» نخستين موزه با محوريت غذا، جزو عجيب‌ترين موزه‌هاي دنياست.


ویدیو مرتبط :
موزه رشته فرنگی در ژاپن