سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ابتکار نوشت: حواشی انتخابات مجلس؛ از حضور تازه‌عروس‌ها تا مستربین و عروسکش!


ابتکار نوشت: حواشی انتخابات مجلس؛ از حضور تازه‌عروس‌ها تا مستربین و عروسکش!ابتکار/ متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
روز گذشته برعکس همه جمعه‌ها تعطیل نبود. بعد از کلی هیاهو و تلاش برای تبلیغات انتخاباتی در نهایت دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. مردم با شور و هیجانی خاصی با داشتن لیست اسامی کاندیداهای مورد نظر خود در یک دست و شناسنامه و کارت ملی در دست دیگر در حوزه‌ها حضور یافته بودند. در صف‌های عریض و طویل از هر رده سنی پیر و جوان مشاهده می‌شد که برای قرار دادن تعرفه رای خود در صندوق‌ها آرام و قرار نداشتند. در میان این افراد بودند پیرزن‌ها و پیرمردهایی که حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند اما برای اینکه در رقم زدن سرنوشت 4 ساله مجلس شورای اسلامی نقشی داشته باشند با دستانی لرزان آرام آرام گام برداشته و وارد حوزه‌ها شده و از سایرین می‌خواستند که آنها را در انتخاب کاندیداها یاری رسانند.در خیابان‌ها یا مهمانی‌ها هم کمتر انگشت سبابه‌ای بدون رنگ آبی جوهر استامپ مشاهده می‌شد. در این میان برگزاری انتخابات با حواشی خاصی هم همراه بود.
اعتراض مردم به حضور یک کاندیدا در صف!
در یکی از حوزه‌ها شاهد حرکات اعتراضی برخی نسبت به حضور یکی از کاندیداهای رقیب بودیم که از وی خواسته بودند در آخر صف بایستد.مردم از دردهایی با این نماینده کنونی مجلس سخن گفتند که وی همه را منتسب به دولت می‌دانست و در نهایت نیز این نماینده اصولگرای مجلس نهم ناگزیر به ترک محل حسینیه ارشاد شده بود.
حضور عروس و دامادها
برخی از این حواشی لبخند بر لب افراد منتظر در صف برگزاری انتخابات می‌نشاند؛ کمااینکه در تعداد زیادی از شهرهای کشور شاهد حضور عروس و دامادهایی بودیم که اولین گام خود برای شروع زندگی مشترک را با حرکتی ملی-میهنی آغاز کرده و همراه با ساخت سرنوشت خود در ساختن سرنوشت مهم‌ترین نهاد کشور که بر اساس گفته بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در راس امور قرار دارد هم سهیم شدند.
حضور چهره‌های سیاسی در صفوف اخذ رای!
یکی از بهترین صحنه‌هایی که در این روز رقم خورد مربوط به حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات بود که خیلی بی‌ریا در یکی از صفوف اخذ رای با رعایت حقوق سایر شهروندان در کنار بقیه مدت زمان طولانی منتظر ماند تا تعرفه خود را به داخل صندوق رای بیندازد. البته تعدادی دیگر از چهره‌های سیاسی از جمله محمود احمدی‌نژاد نیز همچون افراد عادی برای طی مراحل اخذ رای در صف ایستادند. در جایی دیگر هم تصویر محسن رضایی که از روی گوشی موبایل خود فهرست داوطلبان را در تعرفه می‌نوشت مورد توجه عکاسان و خبرنگاران قرار گرفته بود.
رای پشت در اتاق عمل!
صحنه بعدی مربوط به حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت بود که بلافاصله بعد از اتمام عمل جراحی رای خود را به صندوق سیار انتخابات مستقر در بیمارستان انداخت. وی که پشت در اتاق عمل، در انتخابات شرکت کرده بود انتخابات را فرصتی برای رقم‌زدن سرنوشت کشور دانست و از شورای نگهبان، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، هیئت نظارت بر انتخابات، صداوسیما، نیروی انتظامی و همه کسانی که امکان رای‌گیری در بیمارستان‌ها را فراهم می‌کنند، تشکر کرد.
رای بدون نیاز به اثر انگشت!
یک نفر هم بدون اثرانگشت رای داد چراکه انگشتان خود را در راه برقراری امنیت سایر هموطنان خود از دست داده بود. حضور این جانباز دفاع مقدس در صفوف اخذ رای هر بیننده‌ای را منقلب می‌کرد.
تشابه اسمی دردسرساز!
یکی دیگر از حواشی روز گذشته مربوط به اخبار مندرج در برخی رسانه‌ها مربوط به تشابه اسمی تقی مصباح و غلامرضا مصباحی‌مقدم بود که این شائبه را ایجاد کرده بود که فرمانداری تهران به عمد شهرت «آیت الله مصباح یزدی» را از لیست‌های نصب شده حذف کرده است که بتواند آراء کاندیداهای مجلس خبرگان تهران آیات عظام یزدی، جنتی و مصباح را بشکند که در پاسخ به آن غلامرضا مصباحی‌مقدم بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «با عرض سلام و احترام، به اطلاع عموم می‌رساند اینجانب در انتخابات خبرگان ۹ سال پیش در تهران و در انتخابات میان دوره‌ای از استان خراسان رضوی و در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و همچنین اکنون در دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در استان تهران، در هنگام ثبت‌نام کتباً اعلام کردم نام بنده «غلامرضا مصباحی مقدم»، مشهور به «مقدم»، «مصباحی» و «مصباح» می‌باشد.چرا که بسیاری از مردم اینجانب را به نام «مصباح» یا «مقدم» می‌شناسند و عدم اعلام این مسئله سبب می‌شود که عزیزانی که به بنده با این اسامی رای می‌دهند، در هنگام شمارش آراء، رای شان به نام من ثبت نگردد.در حالی که آیت الله مصباح یزدی، هیچ‌گاه کاندیدای مجلس شورای اسلامی نبوده‌اند، کمااینکه هیچگاه از خراسان رضوی کاندیدا نبوده‌اند. با این حال، نسبت به این تعدد شهرت فارغ از دوره فعلی، در دوره‌های گذشته نیز اطلاع‌رسانی گردیده بوده است.اکنون که نام حضرت آیت‌الله مصباح یزدی و بنده در لیست جامعتین می‌باشد، علی‌القاعده رای دهندگان به لیست، به هر دو نفر رای خواهند داد و جایی برای نگرانی و حساسیت باقی نخواهد ماند.متاسفانه برخی افراد که در این دوره تایید صلاحیت نشده‌اند، نسبت به این مسئله ایجاد شبهه و حساسیت کرده‌اند و تلاش بر تفرقه میان اصولگرایان و فتنه‌انگیزی در میان پیروان ولایت فقیه دارند.ضمن احترام نسبت به استاد محترم خود، آیت‌الله مصباح یزدی، از مردم شریف تقاضامندم به ایشان و به اینجانب رای دقیق داده شود تا هیچ گونه تردیدی باقی نماند».
حضور مستربین پای صندوق‌های رای!
از دیگر صحنه‌های جالب روز گذشته حضور هنرمندان کشور در صفوف اخذ رای بود. اما در این میان، حضور فردی با ظاهر شبیه مستربین، شخصیت مشهور کمدی انگلیس، همراه با عروسک محبوب این کاراکتر توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد.
حضور عشایر غیور در صفوف اخذ رای تهران
در جریان برگزاری انتخابات تعدادی از هموطنانمان هم با لباس محلی از قبیل لباس عشایر غیور کشورمان در صفوف اخذ رای تهران حضور یافته بودند.
سلفی با صندوق‌های رای!
در کنار حواشی فوق‌الذکر بازار سلفی گرفتن‌های مردم با هنرمندان و تعدادی از چهره‌های سیاسی و یا در صفوف اخذ رای با نشان دادن انگشت سبابه خود که آغشته به جوهر استامپ شده، داغ بود که سعی داشتند با غرور این حضور خود برای آفریدن حماسه‌ای دیگر را به نمایش بگذارند.

*مرضیه جلیلی

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ابتکار


ویدیو مرتبط :
حضور مردم در انتخابات نهم مجلس