سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جهانگیری: ایران آمادگی دارد بخشی از انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کند


جهانگیری: ایران آمادگی دارد بخشی از انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کندایرنا/ معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران از نظر برخورداری از منابع نفت و گاز در جایگاه نخست جهان قرار دارد، گفت: ایران برنامه های وسیعی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی دارد و آمادگی دارد بخشی از انرژی مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین کند.

اسحاق جهانگیری عصر امروز چهارشنبه در دیدار ایوایلو مسکوفسکی وزیر حمل و نقل بلغارستان، از اتحادیه اروپا بعنوان یکی از شرکای مهم تجاری برای ایران در گذشته یاد کرد و اظهار داشت: در سالهای تحریم، بخش زیادی از مبادلات تجاری میان ایران و اروپا کاهش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه ایران در میان کشورهای اتحادیه اروپا رابطه ای دیرینه با بلغارستان داشته است، تصریح کرد: هم اکنون با لغو تحریم های ایران، فرصتی مهیا شده است که روابط تهران- صوفیه به نقطه قبل بازگردد و شاهد توسعه مناسبات میان دو کشور باشیم.
معاون اول رییس جمهوری یکی از ماموریتهای اصلی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور را شناسایی موانع و بررسی فرصت های جدید برای توسعه همکاری ها دانست و اظهار امیدواری کرد در این کمیسیون توافقات مثبت و سازنده ای میان دو کشور منعقد شود و دو ملت از نتایج آن بهره مند شود.
جهانگیری با اشاره به فرصت ها و مزایای منحصر به فرد ایران نظیر برخورداری از امنیت و آرامش، جمعیت 80 میلیونی، منابع معدنی فراوان، نیروی جوان تحصیلکرده و بازار بزرگ کشور گفت: ایران از ظرفیت های مهمی برخوردار است که می تواند برای کشورهای اروپایی و از جمله بلغارستان، جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری و همکاری مشترک داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد در زمینه های مختلف مانند حمل و نقل، کشاورزی، انرژی و صنعت با بلغارستان همکاری جدی داشته باشد و لازم است موانع پیش روی توسعه روابط نظیر مشکلات و موانع بانکی مرتفع شود.
معاون اول رییس جمهوری افزود: موانع بانکی یکی از مهمترین مشکلات پیش روی توسعه همکاری میان ایران و کشورهای اروپایی است و اتحادیه اروپا باید سرعت عمل بیشتری برای حل مسائل بانکی میان دو طرف داشته باشد تا فرصت سرمایه گذاری و همکاری فراهم شود.
جهانگیری خاطرنشان کرد: تهران و صوفیه می توانند علاوه توسعه روابط در زمینه های اقتصادی و تجاری، همکاری های خود را در بخش فرهنگی و علمی نیز ارتقاء دهند.
وی همچنین با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با نخست وزیر بلغارستان و دعوت دکتر ظریف از وی برای سفر به تهران، گفت: رفت و آمد و رایزنی مستمر مقامات دو کشور می تواند زمینه ساز توسعه مناسبات در بخش های مختلف باشد.

** بدون حل مسائل بانکی شرایط توسعه همکاری تجاری ایران-بلغارستان فراهم نمی شود
وزیر حمل و نقل بلغارستان نیز در این دیدار با اشاره به ملاقات های خود با برخی وزرای ایرانی گفت: در مذاکرات انجام شده، بسیاری از مسائل و موانع پیش روی همکاری های میان دو کشور را بررسی کردیم و لازم است که این مسائل را با سرعت و در آینده نزدیک حل کنیم تا شرایط برای همکاری و سرمایه گذاری فراهم شود.
ایوایلو مسکوفسکی یکی از موانع فراروی گسترش همکاری های دو کشور را مسائل بانکی عنوان کرد و افزود: بدون حل مسائل بانکی، شرایط برای توسعه همکاری های تجاری میان دو کشور فراهم نخواهد شد.
وی ایجاد یک کریدور حمل و نقل میان دو کشور را گامی مهم و سازنده در توسعه روابط ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایران می تواند دروازه ای میان اروپا و خاورمیانه باشد و وجود این کریدور می تواند بستر مناسبی برای توسعه مناسبات و ارتقاء سطح همکاری های میان دو کشور باشد.
وزیر حمل و نقل بلغارستان گفت: از لحاظ سنتی و تاریخی روابط مستحکمی میان مردم دو کشور حاکم بوده است و امیدوارم مردم دو کشور شاهد توسعه روابط همانند گذشته باشند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
تامین انرژی منازل با استفاده از انرژی جزر و مد اقیانوس