سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نظریه اقتصاد مقاومتی رهبر ایران تاکید بر تفکر مقاومت و قدرت بازدارندگی است


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، نظریه اقتصاد مقاومتی در حالی در ایران مطرح شده است که اقتصاد این کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی مبتنی بر حفظ قدرت بازدارندگی و مقاومت در برابر تحریم ها بوده تا از این راه علاوه بر بالابردن توان تولیدی زیرساخت های اقتصادی را نیز ارتقا بخشد.

با دستیابی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای بسیار ضروری است که تهران برای اجرایی کردن نظریه « اقتصاد مقاومتی تاکید و اهتمام بیشتری داشته باشد تا با مرحله آینده هماهنگی داشته باشد زیرا این نظریه در نهایت بر«اقتصاد سازگار» مبتنی است.

حفظ امنیت اقتصادی ایران

اهمیت نظریه اقتصاد مقاومتی که به تازگی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آن را ارائه کرده اند، پیش از مضمون و محتوا در معنای ظاهری آن نهفته است، زیرا این نظریه برگرفته از تفکر مقاومت و قدرت بازدارندگی است که ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای مقابله با  تحریم های اقتصادی که از چند دهه پیش بر آن تحمیل شد، در پیش گرفته است.

این نظریه مشوق رویارویی با این تحریم ها است تا بتواند اقتصاد ایران را در وضعیت امن نگاه داشته و راههایی را به روی آن باز کند که با استفاده از آن بتواند با دنیای خارج و به عبارت دیگر با شرایط و تحولات جاری در صحنه بین الملل سازگاری پیدا کند.

اقتصاد انعطاف پذیر با قدرت مصونیت بالا

در تصویری که رهبر معظم انقلاب اسلامی از اقتصاد مقاومتی ترسیم کرده اند، اقتصاد ایران، اقتصادی انعطاف پذیر است که قدرت مصونیت کشور را در برابر ضربه های خارجی بالا می برد.

در رابطه با محتوای این نظریه، رهبر معظم انقلاب اسلامی کلیاتی را تعیین کرده اند که باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی به آن عمل شود به این ترتیب که در کمیسیون اقتصادی که روسای قوای سه گانه کشور نیز در آن حضور دارند، تحقیق و بررسی های لازم در این خصوص صورت گرفته و برنامه اجرایی آن تهیه شود.

افزایش تولیدات دانش بنیان و بازاریابی تولیدات داخلی

یکی از ماموریت های مهمی که در این خصوص باید انجام شود، اتخاذ تدابیری است که بر اساس آن تولیدات و صادرات کالاهای دانش بنیان افزایش پیدا کند و علاوه بر این تولید داخلی برخی کالاهای راهبردی تقویت شده و بازاریابی هرچه بیشتر در کشورهای همسایه انجام شود.

همچنین بر اساس کلیات تعین شده از سوی رهبر ایران، خصوصی سازی باید تقویت شده و توسعه صادرات برق و گاز و محصولات پتروشیمی و نیز تولیدات نفتی به جای فروش نفت خام افزایش پیدا کند.

قد علم کردن در برابر دشمنان ملت ایران

از دیدگاه ایران، تمام این تدابیر می تواند الگوی مناسبی از نظام اقتصاد اسلامی ارائه داده و در برابر دشمن که همواره در تلاش برای به زانو درآوردن ملت ایران و مبارزه با آن است، قد علم کند.

هدف اقتصاد مقاومتی، تحقق اقتصادی مبتنی بر علم، فناوری و عدالت محوری و نیز ارائه الگویی مهم از اقتصاد اسلامی است که پشتوانه آن  ثروت های فکری و مغزهای موجود در داخل ایران است.

در همین ارتباط «احمد توکلی» نماینده مجلس شورای اسلامی  و کارشناس اقتصادی در گفت وگو با الاخبار توضیح داد: اقتصاد مقاومتی در دوران تحریم نقش زیادی نداشت و به دلیل تحریم های تحمیلی علیه ایران و فضای بسته اقتصادی در آن زمان، التزام زیادی به اصول این نظریه مطرح نشد.

اقتصاد مقاومتی در دوران پسا تحریم

وی تصریح کرد: امروز در مرحله پسا تحریم، مفهوم اقتصاد مقاومتی بیش از پیش قابلیت اجرایی پیدا کرده است اما این مساله در گرو همت و تلاش دولت و نیز مبتنی بر سیاست هایی است که دولت در پیش می گیرد.

توکلی با اشاره به اینکه هدف اقتصاد مقاومتی، مقاومت در برابر ضربه ها و متغیرات خارجی است، اظهار داشت: اگر اصول این اقتصاد به نحو صحیح پیاده شود، اقتصاد مصونیت پیدا می کند.

این عضو مجلس ادامه داد: امروز دنیا یک قطعه یکپارچه شده است و کشورهای جهان مانند مناطق مختلف داخل یک شهر به یکدگر مرتبط شده اند و بدون ارتباط با یکدیگر، زندگی و بهبود اقتصادی آنان ناممکن است.

لزوم توجه همزمان به مطالبات داخلی و ارتباط با خارج

توکلی تاکید کرد: چنانچه دولت به طور همزمان به مطالبات داخلی توجه داشته و ارتباط با خارج را نیز حفظ کند، باعث جذب منافع به داخل کشور می شود.

وی در عین حال یادآور شد، در صورتی که گرایش به سمت اقتصاد مقاومتی صورت نگیرد، کشور تحت تاثیر وضعیت اقتصاد جهانی قرار می گیرد و این وضع نیز به نوبه خود تحولات نظام جهانی را به داخل منتقل کرده و کشور را از وضعیت مناسب دور می کند.

وابستگی به نفت به اقتصاد ملی ضربه می زند

توکلی با اشاره به وجود برخی نقاط ضعف در این خصوص و تاکید بر لزوم  برطرف کردن آن، گفت: مشکل اصلی اقتصاد ایران نفت است زیرا پایه های اقتصاد متکی بر نفت خام است و همین امر موجب متضرر شدن اقتصاد ملی شده است.

وی توضیح داد: این وضعیت از زمان شاه مخلوع آغاز شد و هر چند بعدها اوضاع بهتر شد اما ما هنوز متکی به نفت هستیم و این بزرگترین نقطه ضعف  اقتصاد ماست که باید از آن دوری کنیم.

این عضو مجلس بر این اساس یادآور شد: اقتصاد مقاومتی به دنبال حمایت از تنوع اقتصاد ملی در مقابل ضربه های اقتصاد نفتی است.

توکلی اظهار داشت: با وجود توانمندی های بالای اقتصاد ایران در بخش  منابع انسانی و منابع طبیعی و با در نظر گرفتن اینکه ایران کشوری چهار فصل است، اما وابستگی به نفت پس از تحریم نفتی عراق در سال 1973، سه یا چهار برابر شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این بودجه کشور مبتنی بر دلارهای حاصل از فروش نفت است اما بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی آمریکا برای همه کشورها انجام می دهد، پس از افزایش قیمت نفت، شاخص تولید نفت ایران با کاهش پنجاه درصدی همراه شد.

توکلی در ادامه اظهار داشت: پس از انقلاب، میانگین تولید نفت به 2.08 بهبود داشت و بعد با کاهش  1.8 و 1 همراه شد و پس از آن بین 1.1 و 1.2  ثابت ماند.

وی گفت: در چند ماه گذشته و پس از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5، روسای جمهور و وزیران خارجه و اقتصاد بسیاری از کشورها به همراه تیم های بزرگ اقتصادی و سرمایه گذاری به هدف تضمین موقعیت خود در بازار ایران راهی آن شدند.

توکلی افزود: این مساله باعث شد مقامات ایرانی و در صدر آنان مقام معظم رهبری و حسن روحانی رییس جمهوری بر نظریه اقتصاد مقاومتی تاکید کرده و به دنبال فعال سازی آن باشند به گونه ای که بر اساس آن حمایت از تولیدات داخلی و بازار تجارت داخلی تضمین شود.

رئیس جمهوری سیاست اقتصاد مقاومتی را محور اصلی برنامه های اقتصادی دولت دانسته و اعلام کرد که تصمیم دولت مبتنی بر تقویت اقتصاد مقاومتی است و در نظر دارد این هدف را با تشکیل کمیسیونی به ریاست معاون اول رییس جمهور، دنبال کند تا چارچوب های آن در هیات وزیران تصویب شود.

وی همچنین در این باره اظهار داشت: باید همگی تلاش کنیم تا سیاست های اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش به حرکت درآوریم.

به هر حال امروز در مراحل پایانی انتظار لغو تحریم ها، باید منتظر ماند و دید آیا ورود ایران به اقتصاد جهانی و بازارهای دنیا، با اجرای اقتصاد مقاومتی، منجر به تقویت توان تولید و خرید ایران و در نتیجه  ارتقای بیش از پیش اقتصاد آن خواهد شد و یا اینکه اقتصاد ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا در گرو تحولات اقتصادی خارجی خواهد ماند.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی:علم اقتصاد کدآمایی ایران همان اقتصاد مقاومتی است