سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفی کتاب/ رمان‌هایی که باید خواند


معرفی کتاب/ رمان‌هایی که باید خواندآلامتو/ خواندن کتاب یکی از بهترین کارها برای اوقات فراغت هر انسانی است پس چرا همین امروز شروع به خواندن یک کتاب خوب نمیکنید؟ اگر برای انتخاب کتاب مشکل دارید ما در این مقاله به معرفی 9 رمان معروف دنیا میپردازیم:

۱. کلبه‌ی عمو تام اثر هریت بیچراستو

” پس این­طور شما بانوی کوچک کتابی نوشتید که این جنگ بزرگ را به راه انداخت”. این جمله­‌ی احوال­پرسی آبراهام لینکلن در ۱۸۶۲از هریت بیچراستو هنگام ملاقات با او بود، این ملاقات درست ده سال بعد از ا اتفاق افتاد ­که او کتاب کلبه­‌ی عمو تام، دومین کتاب پرفروش قرن نوزدهم بعد از انجیل را نوشت.

داستان کلبه­‌ی عمو تام(یک برده‌­ی افریقایی-امریکایی) وحشت از برده‌­داری را برای نخستین بار به توجه عموم از طریق مطالعه‌ی شخصی افراد جامعه رسانید و غوغا راه انداخت.

این رمان نهضت الغای برده‌­داری را در شمال امریکا گسترده‌­تر کرد، تنش‌­ها با برده داران جنوب امریکا را افزایش داد و همانطور که لینکلن اشاره کرد، حتی باعث راه انداختن جنگ داخلی در کشور شد.

۲. جنگل اثر آپتون سینکلار


در۱۹۰۶، آپتون سینکلار، روزنامه­‌نگار افشاگر در رمانی، شرایط سخت کاری، فقر مفرط و استثماری را به تصویر کشید که کارگران مهاجر صنعت بسته­‌بندی گوشت شیکاگو با آن­ها مواجه بودند.

اگر چه این کتاب برای روشن کردن وضعیت اسفناک قشر محروم کارگر و فساد عمیق صاحبان قدرت نوشته شده است، موجب اعتراض عموم به بهداشت غذایی نیز شد. گلایه‌­ی معروف سینکلر این است: ” من قلب آ­ن­ها را نشانه گرفتم ولی اتفاقی تیرم به شکم­شان خورد”

این رمان یکی از پر نفوذترین رمان­‌های امریکایی به لحاظ سیاسی در قرن گدشته بود.

تئودور روزولت، رییس­ جمهور وقت، پس از خواندن رمان جنگل خواستار بررسی صنعت بسته‌­بندی گوشت شیکاگو شد. در عرض یک سال، قانون بازرسی گوشت، همراه قانون غذا و داروی خالص، وضع شد که بعدها راه را برای سازمان غذا و دارو هموار کرد.

۳. در جبهه­‌ی غرب خبری نیست اثر اریش ماریا رمارک

در جبهه‌­ی غرب خبری نیست، یکی از بهترین رمان­‌های ضد جنگ است که ترس از سنگرهای خندق مانندِ جنگ جهانی اول را از دید یک سرباز جوان آلمانی نشان می‌­دهد.

این کتاب که به بیش از۲۰ زبان ترجمه شده و فیلم مشهور هالیوودی در ۱۹۳۰ بر طبق آن ساخته شده است، برای نسلی صحبت می‌­کند که به گفته­‌ی رمارک، ” از خمپاره جان سالم به در بردند اما به هر روی در اثر جنگ تباه شدند”.

این رمان، به بیهودگی جنگ می­‌پردازد و اغلب از سوی هم­وطنان رمارک که احساس می­‌کردند این رمان تلاش­‌های جنگ آلمان را کوچک شمرده، هم تحسین و هم انتقادهای تند را هم­زمان برانگیخته است. این رمان جزو کتاب­‌های ممنوعه بود و توسط نازی­‌ها در ملا عام سوزانده شد.

۴. همه چیز فرو می‌­پاشد اثر چینوآ آچه به

شاید بهترین رمان از رمان­‌نویس، شاعر و نویسنده­‌ی نیجریه‌­ای به نام چینوآ آچه به، است که جامعه‌­ای را توصیف می­‌کند که در نتیجه­‌ی ورود مبلغان مسیحیت از هم پاشیده شده است.

این رمان که در ۱۹۵۸ نوشته شده است در بیش از ۱۰ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته‌است و در ۵۰ زبان مختلف چاپ شده است. این رمان هنوز به عنوان نمونه‌­ای از نفوذ استعمارگری بر فرهنگ و هویت افریقایی به شکل گسترده‌­ای خوانده و مطالعه می­­‌شود.

۵. خیرخواهان ژنده پوش اثر رابرت ترسل

این رمان سوسیالیستی مناظر‌ه­‌ای رابرت ترسل که در ۱۹۱۴ نوشته شده است درباره­‌ی گروهی از مردان شریف است که توسط سرمایه‌­داران پول­‌پرست استثمار می­‌شوند و برپایه­‌ی بی‌عدالتی است که طبقه­‌ی کارگر در انگلستان در دوره‌­ی ادورادها با آن مواجه بودند.

کارگران” خیرخواه” هستند زیرا از آن­ها به دستمزد ناچیزی بیگاری می­‌کنندو ارزش کاری­شان را به کارفرمایان­شان می‌­بخشند.

این رمان بخش جدایی­‌ناپذیر انگیزشی برای اصلاح اجتماعی در آغاز قرن گذشته است.

۶. خوشه‌­های خشم اثر جان اشتاین بک

این اثر کلاسیک که در ۱۹۳۹ منتشر شده است سفر خانواده‌­ای تنگدست اهل اوکلاهاما به سمت غرب از بزرگراه روت ۶۶ را روایت می‌کند.

این رمان که بلافاصله پرفروش شد، به فقر تکان‌­دهنده‌­ی دوره‌­ی رکود بزرگ و فلاکت صدها هزار مهاجر می‌­پردازد که برای یافتن کار به کالیفرنیا سفر می‌­کنند.

این کتاب توقیف شد و در چندجا از جمله کرن کانتی واقع در کالیفرنیا، جایی که سفر خانواده جود پایان یافت، به آتش کشیده شد.

۷. ۱۹۸۴ اثر جرج اورول


اثر ضد آرمان‌شهر جرج اورول درباره­‌ی زندگی زیر سلطه­‌ی نظام تمامیت­‌خواه، الهام گرفته از ژانرهای فرعی کتاب­‌هایی از جمله رمان پرتقال کوکی اثر آنتونی بورخس است که آینده را کابوسی بدون آزادی و حقوق تجسم می‌­کند.

اصطلاحات برگرفته از رمان ۱۹۸۴، از جمله”برادر بزرگ”، ” دوگانه باوری” و” بزه فکری” هنوز هم امروزه به طور معمول استفاده می‌­شوند. این رمان یادآور تلخ اهمیت آزادی اندیشه و بیان است.

۸. کشتن مرغ مقلد اثر هارپر لی

“شما هیچ وقت یک فرد را درک نمی‌­کنید تا زمانی که همه چیز را از دیدگاه او ببینید….. تا زمانی که در پوست او بروید و خودتان را جای او بگذارید”.

حرف­‌های اتیکاس فینچ در داستان ۱۹۶۰ هارپرلی درباره­‌ی نابرابری نژادی در آلاباما در دهه­‌ی ۱۹۳۰ هم­چنان در سراسر دنیا در میان خوانندگان طنین انداز است. این کتاب اثری مانگار در بین چند نسل بود و درس ارزشمندی در خصوص نگاه کردن به دنیا از چشمان فرد دیگر آموخت.

۹. معشوق اثر تونی موریسون

بنا به نقل قول‌ل‌ها، تونی موریسون قبل از نوشتن حتی یک کلمه از این رمان که برنده­‌ی جایزه­‌ی پولتیزر شد، سه سال تمام را به فکر کردن درباره‌­ی آن سپری کرد.

رمان مغشوق، که به میراث برده‌داری می­پردازد، از سوی نیویورک تایمز بهترین اثر داستانی امریکایی در ۲۵ سال گذشته شناخته شد.

این رمان الهام‌­گرفته از داستان برده‌ا­‌ی فراری است که وقتی اربابان قبلی‌­اش در تعقیب او بود، دخترش را به جای تسلیم به آن‌­ها می‌کشد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: آلامتو


ویدیو مرتبط :
معرفی رمان انگورهای هزار مسجد