علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نصب میکروتوربین های ساخت داخل برای تولید برق در مناطق روستایی


به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، با توجه به اهمیت انرژی برق در زندگی مدرن، دولت ها سعی می کنند به هر ترتیبی تمام مردم کشورشان را از آن بهره مند کنند حتی اگر این کار روی کاغذ اقتصاددانان توجیهی نداشته باشد.
گاهی میلیاردها تومان هزینه لازم است که برق را از نیروگاه به یک روستای دور افتاده در منطقه ای کوهستانی برسانند که شاید جمعیت آن از چندین خانوار فراتر نرود، بر همین اساس امروزه راه حل تولید برق پراکنده از نیروگاه های میکرو که از انرژی های تجدید پذیر بهره می گیرند توسط کارشناسان مورد توجه قرار گرفته و از دید مسئولان کشورمان نیز پنهان نمانده است.
از همین رو محققان یکی از واحدهای فناور مرکز خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف به سفارش وزارت نیرو موفق شدند طی 8 ماه تلاش به فناوری طراحی و ساخت 3 نوع میکروتوربین جهت تولید برق از آب های روان محدود دست یابند.
این سه نوع توربین متناسب با میزان فشار و دبی منابع آبی در مناطق مختلف کشور قابل استفاده هستند.
هم اکنون از هر نوع این میکرو توربین ها یک نمونه عملیاتی ساخته و در سه نقطه کشور در حال بهره برداری است.
بنا به گفته مسئولان پروژه، شرکت منابع آب و نیروی ایران قصد دارد 60 دستگاه از این نیروگاه ها ساخته و به مشتریان با شرایط مدت دار واگذار کند.
استاد دانشگاه صنعتی شریف و مجری این پروژه درباره اهمیت و کاربردهای چنین نیروگاه هایی می گوید: تولید انرژی برقآبی در مقیاس میکرو که کوچک تر از 50 کیلووات محسوب می شود در محیط های مستعد به عنوان یکی از روش های شناخته شده تأمین انرژی برای واحدهای پراکنده و دور از شبکه سراسری در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
' محمد دور علی' افزود: اطلاعات جمع آوری شده نشان می دهد که امکان نصب میکرونیروگاه در ایران در مکان هایی مثل مزارع پرورش ماهی، آبشارها، چشمه ها، انتهای لوله های ورودی به تصفیه خانه ها، و کنار رودخانه ها وجود دارد.
به گفته مسئولان پروژه، مجموعه نیروگاه های تولید شده در دانشگاه صنعتی شریف شامل توربین و سیستم کنترل، تمام تست های هیدرولیکی و الکتریکی را طبق استاندارد IEC41 پشت سر گذاشته که این تست ها در محل موسسه تحقیقات آب و در آزمایشگاه تست نیروگاه های آبی میکرو و با حضور داوران تراز اول انجام شده است.
این تیم تحقیقاتی در یکی از واحدهای مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف مشغول بهبود این نیروگاه ها هستند تا این محصولات را برای ارائه در بازارهای جهانی بیش از پیش جذاب و منحصر به فرد کنند.
علمی**1055**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تولید برق رایگان با پمپ آبی که مصرفش از ژنراتوری که برق تولید میکنه کمتر هست