جعفر والی: تئاتر برای تفریح نیست


ایسنا/ جعفر والی تاکید کرد: جوانان تئاتری ظرایف و لطایف کار را به خوبی درک می‌کنند.
این کارگردان در آئین آغاز اجرای نمایش "قرار" با بیان اینکه خوشحالم امروز هم ولایتی‌های من با روشی صمیمانه، نگاهی درست و زیبا نسبت به مسایل اجتماعی به مردم می‌دهند، اگرچه واقعیت بیان شده تلخ باشد، گفت: امروز با جوانانی در تئاتر سر و کار داریم که ظرایف و لطایف تئاتر را درک کرده‌ و به کار گرفته‌اند و از طرف خودم و همه دوستان دهاتی‌ام از این جوانان تشکر می‌کنم.
جعفر والی که شامگاه سه شنبه 24 آذرماه برای نواختن زنگ آغاز نمایش "قرار" در تماشاخانه ایرانشهر حضور داشت، به شرایط تئاتر و حضور موثر جوانان در هنر نمایش در سال‌های دور اشاره کرد و ادامه داد: امیدوارم چنین فضایی در کل تئاتر امروز اتفاق بیافتد. در زمان ما جوانان با اشتیاق و ذوق کار می‌کردند با وجود اینکه کار تئاتر آن زمان سختی‌های بسیاری داشت، امسال چند نفر از جوانان آن موقع جایزه گرفتند که بسیار افتخار کردم.
وی ادامه داد: به همان اندازه که تئاتر مقدس است باید به تماشاگر آن هم عزت و احترام گذاشت. در دنیای زندگی می‌کنیم که تئاتر مهجور واقع شده است.
جعفر والی با انتقاد به اینکه برخی به تئاتر به عنوان فضایی برای تفریح نگاه می‌کنند، گفت: تئاتر بازتاب دردها و انتقادات و مسایل اجتماعی مردم است، باید زمانی که تماشاگر از سالن بیرون می‌آید دریافتی باشکوه را با خود بیرون ببرد. تئاتر تفریح نیست، کلاس درس است و هنری کاملا جدی است.
در ادامه این مراسم که اجرای آن را مسعود فروتن بر عهده داشت، مهرداد کوروش‌نیا کارگردان "قرار" با بیان اینکه همواره در این سال‌ها شکوه داشتم که تئاتر پایه و بنیان هنرهای دراماتیک است و باید در آن بازیگر تربیت و نسل بعدی سینما و تلویزیون معرفی شود، گفت: سست بودن بنیان‌های مالی تئاتر موجب شد از این رسالت تئاتر دور بمانیم. این نمایش با گروهی از هنرمندان جوان تولید شده که اگر حمایت‌ها نبود نمی‌توانستم پای رسالت خود که همانا تئاتر با حضور جوانان با استعداد و با انگیزه است عمل کنم. امیدوارم رسانه‌ها کمک کنند که پای این حرف بایستیم و این نمایش به دلیل اینکه بازیگر چهره ندارد نادیده گرفته نشود.
وی در مورد نمایش‌نامه «قرار» ادامه داد: به این نمایش‌نامه دلبستگی دارم، چرا که به شکل اساطیری و نمادین موضوعات اجتماعی معاصر را روایت می‌کند، توجه ویژه‌ای به این نمایش‌نامه شده چرا که داستان مانوس و باورپذیری دارد و سعی می‌کند با نگاهی به بازخوانی افسانه‌های اساطیری، انتظار پدر برای بازگشت فرزند را روایت کند.
مجید رجبی معمار رئیس تماشاخانه ایرانشهر هم در این مراسم با خیرمقدم به خانواده تئاتر افزود: این اثر هم از جنبه هنری و ظرایف لازم قابل توجه بوده و هم به موضوعی پرداخته که تماشاخانه ایرانشهر با افتخار پذیرای آن است. امیدواریم در آینده بیش از گذشته میزبان چنین آثار برجسته نمایشی در این تماشاخانه باشیم.
"قرار" داستان انتظار و‌ خاطرات پدری برای بازگشت فرزندش از سفری ۳۰ ساله را روایت می کند. این نمایش متکی به روایت‌های شرقی و بازخوانی اساطیری در موضوع است و داستان خود را با تکنیک جریان سیال ذهن روایت می‌کند.
این نمایش از 23 آذرماه جاری هر شب ساعت 19:30 در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود.
نمایش «قرار» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش‌نیا با حضور بازیگران جوانی چون سعید دشتی، رضا رباط جزی، سارا عباسپور و حمیدرضا معدن‌کن و هم‌چنین بازیگر خردسال پارسا قره داغی اجرا می‌شود. در این نمایش محمد قدس مجری طرح، آتوسا قاضی طراح لباس،آرش عزیزی موسیقی، لنا طاهری گریم، محمدصادق زرجویان طراح پوستر و بروشور، نبی کورش نیا دستیار کارگردان، حسین ایرجی مدیر برنامه‌ریزی و هماهنگی، مهشید فیض منشی صحنه، حسین معدنی نشین و امید جمشید پور مدیران صحنه، مهدی فیروز زارع ساخت دکور و اجرای صحنه، محمدصادق زرجویان عکاس، الهام یوسفی تبلیغات و سرپرست گروه نیز بر عهده‌ مهرداد کورش‌نیا است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
فیلم تا غروب جعفر والی wWw.ArchiveFa.IR