گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



نوروز برای جامعه دانشگاهی مادرید معرفی شد


همایش معرفی نوروز و ابعاد آن در فرهنگ ایران با شرکت جمعی از اساتید، هنرمندان و ایران دوستان در دانشگاه اوتونومای مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در ابتدای این همایش «آنتونیو کاسکن دورادو» رئیس دانشکده فلسفه و ادبیات دانشگاه اوتونوما ضمن ارزشمند خواندن برگزاری همایش نوروز در این دانشگاه، علاقه خود را برای آشنایی با فرهنگ ایران ابراز داشت.

وی در این راستا با بررسی تاریخ زمان رومی ها، گفت که فرا رسیدن بهار و برگزاری جشن های خاص قبل از اینکه «ژولیوس سزار» امپراتور رم به طراحی تقویم 12 ماهه بپردازد، شکل گرفت.

رئیس دانشکده فلسفه و ادبیات دانشگاه اوتونوما همچنین ایران را یک مقصد بسیار خوب برای آشنایی با فرهنگی چند هزار ساله و کشوری جذاب و بسیار متمدن برای بازدید کننده خواند.

«نادره فرزام نیا» استاد ایرانی دپارتمان مطالعات عربی و اسلامی دانشکده فلسفه و ادبیات دانشگاه اوتونوما نیز به تشریح معنای باستانی سفره هفت سین و ابعاد تاریخی و فرهنگی آن در فرهنگ ایران و آداب و رسوم ایام عید پرداخت.

«لوبنا شکتی» محقق و مورخ هنرهای نمایشی در این همایش که عصر جمعه برگزار شد، نیز به معرفی حرکت های آیینی و بومی و موسیقی های سنتی و فولکلور ایران از زمان صفویه و شباهت آن با موارد مشابه در غرب پرداخت.

وی افزون بر نشان دادن تصاویری از تابلوها و نقاشی های دوران صفویه و قاجار، ابعاد مختلف این هنرها و وسایل موسیقی که از آن زمان تا کنون مورد استفاده قرار می گیرند،لباس هایی را که برای این هنرها به کار می گرفتند، تشریح کرد و شرحی از نقاط مختلف ایران کنونی و حرکت های سنتی استان های مختلف انجام داد که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

پس از وی، «مریم افتخاریان» استاد زبان فارسی دانشگاه سالامانکا نیز در مورد نگاهی به زبان فارسی و روش تدریس زبان فارسی صحبت کرد. وی تماس بسیار و مداوم با زبان و صحبت با افراد، دسترسی دانش آموزان به مکالمه و تدریس تعاملی و انگیزه درونی را عناصر مهم برای تدریس زبان فارسی خواند.

«احمد طاهری» کارشناس و مدیر مرکز فرهنگی پرسپولیس مادرید نیز در این همایش اشاره کرد که ایران به رغم داشتن فرهنگی هزاران ساله، به طور خوبی در دنیای غرب شناخته نشده نیز و دلیل آن مسائل سیاسی و جغرافیایی است. وی گفت: ایران می تواند ارمغان تاریخی و فرهنگی بسیاری به جهان ارائه کند و ایرانیان خارج از کشور، سفیران خوبی برای معرفی آداب، رسوم و فرهنگ غنی کشور هستند.

طاهری همچنین با اشاره به یادداشت هایی از سفر خارجیان، ایران را کشوری میهمان نواز و ایرانیان را بسیار خونگرم خواند. این کارشناس همچنین با تاکید بر لزوم معرفی درست شرایط ایران در مقابل آنچه که کشورهای غربی می خواهند به مردم نشان دهند، اظهار کرد: خارجیان در بازگشت از سفر ایران، تاکید می کنند، آنچه که تصور داشتند و شنیده بودند با تمام چیزی که از نزدیک در ایران دیدند، کاملا فرق می کند.

در طول این همایش، «شهریار زرین پنجه» موسیقی دان و دانشجوی مقطع دکترای زبان و مظاهر هنری و ادبی دانشگاه اوتونوما نیز چندین قطعه از موسیقی سنتی ایران را اجرا کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
فاجعه ی علوم دانشگاهی بر جامعه