سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کل و بزهای دربند ده بهار خرمنه سر طارم سالم و سرزنده هستند


امجد باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته /دوشنبه/ چهار گروه پایش به منظور کشف لاشه های جدید کل و بز به این منطقه اعزام شدند که خوشبختانه هیچ مورد تلف شده ای براثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به چشم نخورد.
وی اظهار کرد: از شهریور امسال بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به جان کل و بزهای دربند ده بهار افتاده بود که تا پایان روز دهم آبان، متاسفانه 126 کل و بز را از پای درآورد که به دلیل ترس از انتشار این بیماری، این منطقه به دقت مورد پایش قرار گرفت که با کشف لاشه بلافاصله به طریق بهداشتی معدوم می شدند.
نهم شهریور پنج لاشه، یازدهم هفت لاشه، دوازدهم 11 لاشه، سیزدهم 18 لاشه، چهاردهم 12 لاشه، بیستم و بیست و یکم 12 لاشه، بیست و دوم 9 لاشه، بیست و سوم 9 لاشه و بیست و چهارم پنج لاشه، بیست و پنجم شهریور هشت لاشه، یکم مهر پنج لاشه، چهارم مهر یک لاشه و ششم مهر سه لاشه و هفتم مهر هفت لاشه و دوازدهم مهر دو لاشه و 28 تا 30 مهر 10 لاشه و نهم و دهم آبان نیز دو لاشه در دربند ده بهار یافت و نسبت به معدوم سازی آنها اقدام شده بود.
قبل از شیوع بیماری طاعون در زنجان قریب 200 راس کل و بز در دربند ده بهار زیست داشتند که متاسفانه در زمان شیوع این بیماری بیش از نیمی از آنها تلف شدند.
منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از آبان سال 81 جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود 77هزار و 885 هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از 300 تا دو هزار و 800 متر است.
حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم ها و همچنین دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.
براساس آخرین سرشماری انجام شده در زمان حاضر قریب یک هزار راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم زیست می کنند.
597/6085

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بهار دربند صحنه