آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



فوت آشپزی/ «خشکبار» تنوعی سالم و مغذی در ذائقه


ایران بانو/ خشکبار شامل چیست؟
خشکبار یا خشکه بار یا میوه خشک به میوه هاى خشک شده و برخى مغز دانه ها گفته مى شود. خشکبار جزو آجیل حساب نمى شود. هدف عمده خشک کردن ماده غذایى، افزایش ماندگارى محصول نهایى است.
میوه هایى از جنس پاییز خشک و دلچسب!
خشکبار یا خشکه بار یا میوه خشک
به میوه هاى خشک شده و برخى مغز دانه ها گفته مى شود. مغز دانه هایى مانند پسته، بادام، فندق، گردو خشک و میوه هاى خشک مانند کشمش، کشمش سبز، کشمش سبز تیزابى، برگه آلو بخارا، قیسى خشک، برگه هلو، برگه زردآلو، برگه آلو، خرما، انجیر خشک، خشکبار جزو آجیل حساب نمى شود. در قدیم به خشکبار، میوه خشک مى گفته اند.
خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند
همه طرفداران میوه های خوشمزه!
همه مواد غذایى، علاوه بر این که به واسطه انسان مورد استفاده قرار مى گیرند، توسط دیگر جانداران نیز مورد استفاده تغذیه اى قرار مى گیرند. ویروس ها، قارچ هاى تک سلولى، از نخستین موجوداتى هستند که غذاها و از جمله میوه ها را در مورد حمله قرار مى دهند. به این ترتیب، تنها پس از چند روز و گاهى حتى پس از چند ساعت از برداشت میوه، کار تخریب میوه ها آغاز مى شود؛ به گونه اى که ابتدا با لک هاى ظریف و سپس حالت کپک زدگى و له شدگى، میوه غیر قابل مصرف مى شود.
هدف خشک کردن میوه چیست؟
هدف عمده خشک کردن ماده غذایى، افزایش ماندگارى محصول نهایى است. کاهش رطوبت محصول، در فرآیند خشک کردن میوه تا حدى انجام مى شود که رشد میکروبى واکنش هاى شیمیایى را محدود کند. در اغلب آجیل و خشکبار فروشی‌ها، بسته‌های میوه‌ی خشک شده (حاوی سیب، کیوی، انبه، موز و دیگر میوه‌های خشک شده) به فروش می‌رسند. حمل و نگه‌داری این میوه‌های خشک، ساده‌تر و احتمال خرابی‌شان نیز کمتر است.
طریقه خشک کردن میوه از روش سنتى تا روش صنعتى!
به میوه های خشک شده خشکبار می گویند
از زمان هاى قدیم خشک کردن، مربا کردن، در شکر نگه دارى کردن را براى نگه دارى میوه ها استفاده مى کرده اند. جوزهاى شکرى در واقع میوه هایى هستند که خشک شده و درونشان با شکر پودرى پر مى شده است.
میوه هایى از قبیل آلو، هلو، توت وانگور اغلب به صورت خشک شده به شکل آلو خشکه، برگه آلو، توت خشکه و کشمش مورد استفاده قرار مى گرفته اند. امروزه نیز مصرف میوه هاى خشک از اقبال بسیارى برخوردارند و دستگاه هاى برقى براى خشک کردن سریع میوه ها در اختیار خانواده ها قرار دارد.
دراکثر فرآیندهاى خشک کردن، از هواى داغ استفاده مى شود، اما سالیان متمادى است که در سراسر جهان خشک کن هاى هوایى باعث کریستاله کردن مواد غذایى شده و آنها را شبیه تر به شکل اولیه خود خشک مى کنند. فرآورده ى تولید شده، بدون استفاده از ترکیبات شیمیایى نگهدارنده از نظر خصوصیات کیفى مانند رنگ، طعم، ارزش غذایى و محتواى ویتامینى، برترى قابل توجهى در مقایسه با نمونه هاى تولید شده به صورت سنتى و صنعتى معمول دارد.
خشکبار را باید در جای خشک،خنک و تاریک،نگهداری کرد
معایب روش سنتى
، روش هاى سنتى خشک کردن مواد غذایى بر کیفیت محصول تأثیرات منفى مى گذارد، مانند افزایش چروکیدگى بافت، سخت شدن سطح محصول، تغییرات نامطلوب در رنگ، عطر، طعم و کاهش ارزش غذایى آن.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
کتاب آشپزی غذاهای سالم و رژیمی