رادیو چگونه به ماشین‌ها آمد؟


دیجیاتو/ سفرهای زمینی به خصوص آنهایی که با وسایل نقلیه شخصی انجام می شوند، بدون وجود سیستم های صوتی و سرگرمی درون ماشین و البته رادیو در زمره خسته کننده ترین اتفاقاتی خواهند بود که ممکن است در زندگی یک فرد رخ دهد.
اما خوشبختانه این سیستم ها ارائه شدند تا اندکی از خستگی و یکنواختی سفرهای زمینی بکاهند. در کنار این مساله اما، برخی تمایل دارند که در این حین به رادیو گوشی دهند، تا هم در جریان اخبار روز قرار بگیرند و هم اینکه از برنامه های متنوع رادیویی استفاده نمایند.
این اختراع در اصل زاییده ذهن دو مرد است که در دهه 1920 میلادی، دست بر قضا کارآفرینان موفقی نبودند و در بازه زمانی ده ساله ای که از فعالیت شان در زمینه تولید باتری می گذشت، دو باری را تا مرز ورشکستگی پیش رفتند.
در همین برهه بود که این دو نفر کانون تمرکز و توجه خود را تغییر دادند. آنها پل گالوین (مهندس) و دوستش ادوارد استوارت بودند که کسب و کارشان را به شیکاگو منتقل کردند و با راه اندازی شرکتی به نام گالوین رسما به بازار رادیوی ماشین راه پیدا کردند و نخستین نمونه از این محصول را در مقیاس انبوه تولید نمودند. آن کسب و کار عاقبت راه را برای شکل گیری موتورولا هموار نمود.
نخستین نمونه از رادیوهای ماشین (همان «رادیوهای مسافرتی» 250 دلاری که با باتری کار می کردند و به تدریج جای خود را به انواع توکار دادند) در سال 1926 در ماشین های مختلف ظاهر شدند اما قیمت تعیین شده برای آنها بیش از اندازه گران بود و در نتیجه اقشار متوسط توانایی خریدشان را نداشتند. همین مساله این فکر را در نظر گالوین انداخت که اگر بتواند نمونه های ارزان قیمتی از این رادیوها را تولید کند آنگه می تواند ثروتمند شود.
در ادامه او راهکار مناسب برای اجرایی کردن ایده اش را پیدا کرد. گالوین شروع به تولید رادیوهایی با قیمت 110 دلار در سال 1930 نمود اما لازم بود که خبر موفقیت خود و تولید این محصول را به طریقی به دیگران منتقل نماید. مساله دیگری که وجود داشت این بود که گالوین نمی توانست با تبلیغات رادیویی به مخاطبان هدف خود نزدیک شود.
او در ادامه برای آنکه توجه دیگران را به محصول خود جلب نماید ماشینش را که یکی از همین رادیوها را در خود داشت در خارج از محل همایش سالانه سازمان تولیدکنندگان رادیویی پارک کرد و صدای موسیقی آن را تا حد ممکن بالا برد.
در همان سال گالوین موفق شد به تعداد کافی از رادیوهای ارزان قیمت خود را به فروش برساند و در سال 1947 میلادی، نام شرکتش را به موتورولا تغییر داد؛ عنوانی که ریشه هایش را از صنعت خودرو قرض گرفته بود.
این عبارت از واژه «موتور» برای عبارت «Motorcar» و «ola» به معنای صدایی که در حرکت ایجاد می شود تشکیل گردیده و این همان پیشه و حرفه موتورولا را در سال های اخیرا نشان می دهد.
سال ها گذشت و تولید کنندگان، فناوری ساخت این رادیوها را به دست آوردند و اینگونه شد که موتورولا در سال 1984 میلادی، به کلی از صنعت رادیوی خودرو خارج گردید. این شرکت از محصول اصلی اش دور شد اما به بازار تلفن های همراه ورود یافت و حتی در سال 2011 میلادی کسب و کار خود را به دو گروه مختلف تحت همین عناوین تقسیم کرد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
ماشین رادیو کنترلی نیترو