فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شبکه های ماهواره ای خارجی ابزار رخنه فرهنگی - حسین نوش آبادی*


بر پایه قوانین و مقررات موجود، دستگاهها و سازمانهای ذیربط وظیفه دارند با استفاده از اهرم های حقوقی و بین المللی برای صیانت از مرزهای فرهنگی کشور نسبت به برنامه های مخرب و مبتذل شبکه های ماهواره ای خارجی که اغلب معاند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و نوعاً با هدف مقابله با انقلاب اسلامی و ارزشهای حاکم بر جامعه ایرانی فعالیت می کنند، برخورد جدی و قانونی و مناسب داشته باشند.
در زمان حاضر قوانین، آئین نامه ها و دستورالعمل های موجود اجازه برخورد و مقابله با گسترش شبکه های ماهواره ای را می دهد و نهادهای مربوطه به استناد این قوانین،می توانند برخورد مناسب قانونی را با این موضوع داشته باشند.
ماده 10 قانون ممنوعت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره و تبصره ذیل این قانون و نیز ماده 13 آئین نامه اجرایی قانون مذکور و همچنین دستورالعمل دولت و بخشنامه ریاست جمهوری و مصوبه شورای عالی امنیت ملی، اجازه برخورد با گسترش شبکه های ماهواره ای خارجی را در کشور می دهد و وظایف هر یک از دستگاهها و سازمانهای ذیربط را احصاء و مشخص نموده است.
طبق ماده 10 قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات و سازمانهای ذیربط موظفند با استفاده از ابزارهای حقوقی و بین المللی برای حراست از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ کیان خانواده علیه برنامه های مخرب و مبتذل ماهواره اقدام لازم را انجام دهند.
بر پایه ماده 13 آئین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اجرای تبصره ماده 10 قانون مربوطه، مجازند به تناسب مسئولیت های خود، دستورالعمل های لازم را برای تعیین آگهی های تبلیغاتی غیر مجاز تدوین و بنا به حوزه صلاحیت خود، راساً و به طور جداگانه به ناشرین و مطبوعات و بنگاههای تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ نمایند.
همچنین براساس بخشنامه و دستورالعمل شماره 854188 مورخ 25/4/1385 دفتر ریاست جمهوری، هرگونه همکاری اعم از مصاحبه، ارسال خبر و سفارش اگهی به شبکه های تلویزیونی غیر مجاز فارسی زبان ماهواره های ممنوع است و نیز طبق مصوبه شماره 550 شورای عالی امنیت ملی، راهکارهای مقابله با شبکه های ماهواره ای غیر مجاز و درآمد اقتصادی از طریق انتشار آگهی های بازرگانی در این شبکه ها مورد تاکید قرار گرفته است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به شرح وظایف قانونی و با درک شرایط و ضرورت برخورد جدی با فعالیت های تبلیغاتی غیرقانونی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، رصد این شبکه ها را در دستور کار خود قرار داده و با بهره گیری از امکانات و تجهیزات مورد نیاز، 73شبکه فارسی زبان ماهواره های را بصورت روزانه و مستمر رصد می کند و وضعیت آگهی های رصد شده را در فرآیندی خاصی در اختیار مراجع قانونی قرار می دهد.
هنرمندانی که آثارشان مجوز می گیرد در ذیل پروانه نمایش آنها ذکر می شود که حق تبلیغ در شبکه های ماهواره های خارجی را ندارند. چون شبکه های ماهواره ای اهداف خاصی را درحوزه های مختلف سیاسی،فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی دنبال می کنند.
در حوزه سیاسی،تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شکاف و اختلاف بین مردم و حاکمیت و ایجاد انحراف در مسیر تکاملی انقلاب اسلامی – در حوزه فرهنگی : تضعیف باورها و اعتقادات دینی و اسلامی،کمرنگ کردن ارزشهای ملی و ایرانی،گسترش بی بند و باری و اباحه گری و لا ابالی گری و بی قیدی و ابتذال فرهنگی – در حوزه اجتماعی: تضعیف و از هم پاشیدن کانون خانواده گسترش ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی، مقابله با هنجاری های پذیرفته شده اجتماعی – درحوزه اقتصادی تبلیغ محصولات خارجی، توسعه فرهنگ مصرف گرایی و تغییر ذائقه مردم از خرید محصولات داخلی به سوی محصولات خارجی با هدف آسیب رساندن به اقتصاد کشور، تضعیف صنایع ملی و تولیدات داخلی، خروج سرمایه های ایرانی و کسب کار و سوادگری برای مخالفین کشور و دهها هدف شوم دیگری که نمی توان به سادگی از کنار آنها عبور کرد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون هشدارهای لازم را به هنرمندان و کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه در صدد ارائه آثارشان در شبکه های ماهواره ای خارجی هستند داده است و با کسانی که با زیر پاگذاشتن قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران به فرهنگ اسلامی –ایرانی آسیب می زنند، برخورد لازم را کرده و با همکاری و هماهنگی سایر نهادها و مراجع قانونی ذیربط با این پدیده برخورد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد فضای فرهنگی کشور دستخوش آسیب های ناشی از فعالیت های غیر قانونی و شوم و مسموم عناصر ضد فرهنگی مترصد رخنه و نفوذ گردد.
-----------------------------------------------------------------------------------
معاون حقوقی، امورمجلس، استانها و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سخنرانی انتخاباتی حسین نوش آبادی در شهرستان قرچک - 1