گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



چهار عضو جدید شورای عالی میراث و گردشگری منصوب شدند


چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و‌ حکم رئیس جمهور منصوب شدند.

شهرخبر: در اجرای ماده ۳ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با حکم حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.این ۴ عضو عبارتند از؛   محمد علی نجفی،  پیروز حناچی،  ابراهیم بای سلامی،   سید محمد بهشتی.

در حکم صادره از سوی رییس جمهور برای این ۴ عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری آمده است:

«توفیق شما و سایر اعضای محترم آن شورا را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسالت می‌کنم.»

در ‌در ماده ۳  قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ آمده است: شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به ریاست رئیس جمهور یا‌ معاون اول رئیس جمهور و عضویت رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزرای ‌امور خارجه، مسکن و شهر سازی، راه و ترابری، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، ‌تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی و آموزش و پرورش و رؤسای سازمانهای‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و حفاظت محیط‌ زیست و چهار نفر کارشناس خبره با پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و‌ حکم رئیس جمهور تشکیل می‌شود.

بر اساس ‌تبصره یک این قانون،  رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دبیر شورای عالی خواهد ‌بود و دبیرخانه شورای عالی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل می‌شود.

همچنین ‌تبصره ۲ این قانون تاکید کرده است: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها، شرکتها و مؤسسات دولتی، ‌ شهرداریها و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است در‌حدود وظایف قانونی خود، موظف به اجرای مصوبات این شورای عالی هستند.

طبق ‌ماده ۴ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وظایف و اختیارات شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به شرح زیر‌ است:

‌الف - تصویب سیاستها، خط مشی‌ها و برنامه‌های کلان امور میراث فرهنگی و‌ گردشگری.ب - جلب حمایت بخشهای دولتی و غیردولتی و بخش تعاونی و خصوصی برای‌ تحقق اهداف بخش میراث فرهنگی و گردشگری.ج - فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و افزایش سهم آن در امور ‌مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری.‌د - کلیه وظایف قانونی که تا قبل از تصویب این قانون بر عهده شورای سازمان ‌میراث فرهنگی کشور و شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی بوده است.‌هـ - سایر وظایف و اختیارات تعیین شده برای شورای مذکور در این قانون.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در نشست ۸ اردیبهشت ۹۴، نصرالله پژمانفر را به‌عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب کردند.


ویدیو مرتبط :
برگزاری نشست شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری