سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



محسن هاشمی در گفتگو با آرمان: پدرم درباره تسخیر سفارت آمریکا همراهی نکرد


محسن هاشمی در گفتگو با آرمان: پدرم درباره تسخیر سفارت آمریکا همراهی نکرد آرمان/ متن پیش رو در ارمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

فرزند ارشد آیت‌ا... هاشمی این روزها مشی خود را نه صرف هزینه‌های بالا برای تبلیغات انتخاباتی مجلس دهم، بلکه از این فرصت برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کند که همان تبلیغ اعتدال و میانه‌روی و حذف تندروی است. او از روابط آیت‌ا... هاشمی و روحانی می‌گوید و از خاطرات با هم بودن آنها تعریف می‌کند. در آستانه انتخابات مجلس دهم، محسن هاشمی با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

انگیزه شما برای حضور در انتخابات مجلس چیست؟

من از نظر تجربه و شرایط سنی در فضایی هستم که مناسب است از تجربه، تخصص و سابقه‌ام در حوزه سیاست‌گذاری و نظارت استفاده شود. حدود 30 سال تجربه فعالیت اجرایی در صنایع دفاعی، بازرسی ویژه رئیس‌جمهور و دفتر رئیس‌جمهور، به علاوه 13 سال مدیریت شرکت مترو در کنار مسئولیت دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولیت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر موجب شده است تا شناخت مناسبی از نیازها، اولویت‌ها، موانع، مشکلات و راهکارهای توسعه کشور پیدا کنم و شاید مناسب‌ترین موقعیت برای استفاده از این تجربیات، مجلس شورای اسلامی به جهت دو مسئولیت حساس این مجلس یعنی سیاست‌گذاری و تقنین در کنار نظارت بر اجرای قوانین است و بدین دلیل مناسب دیدم که با ثبت نام در این دوره انتخابات مجلس خود را به رای مردم بگذارم، البته همین‌طور که قبلا اعلام کرده بودم، من و خواهرم فاطمه با هم ثبت نام کردیم که در نهایت یکی از ما در عرصه رقابت باقی خواهند ماند و دیگری انصراف می‌دهد.

فضای انتخاباتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم رونق، گرما و نشاط فضای انتخاباتی مهم‌ترین نیاز کنونی کشور است، با توجه به تنش‌ها و تهدیدات به وجود آمده در روابط خارجی، رقابتی شدن و مشارکت بالای مردم در انتخابات می‌تواند امنیت کشور را تضمین کند. از این رو هر کس در حد توان خود باید تلاش کند که انتخابات با رونق بیشتری برگزار شود. قدم اول در این حوزه را داوطلبان با ثبت نام پرشور خود برداشتند و اکنون نوبت مسئولان است که شرایط انتخابات رقابتی و پرشور را فراهم آورند تا شاهد مشارکت بالای عمومی باشیم. بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حتی اگر کسی نظام را قبول ندارد بیاید و رای بدهد، نشانگر اهمیت و اولویت مشارکت بالا در این دوره برای کشور است و امیدواریم مسئولان انتخابات بتوانند با ایجاد فضای رقابتی و مشارکتی، منویات رهبری را محقق کنند. در واقع رونق و گرم شدن فضای انتخاباتی وابسته به عملکرد مسئولان انتخابات است.

گفته می‌شود اکنون سخن از نبرد فهرست‌هاست و نه اسم‌ها، گرچه ممکن است افراد شناخته شده نیز با اقبال مردم روبه‌رو شوند. نظر شما چیست؟

اصولا در انتخابات مجلس، همیشه لیست‌ها در کلان‌شهرها موثر بوده‌اند، چرا که تعداد داوطلبان زیاد است و معمولا بخشی از آنها شناخته شده‌اند، در انتخابات مجلس پنجم و ششم که رقابتی بود هم این اتفاق افتاد. البته برخی از اشخاص به‌دلیل چهره و وجاهتی که دارند علاوه بر رای لیستی خود نیز رای مستقل و مخصوص به خود را از مردم می‌گیرند. بنابراین آرای آنها از آرای لیست زیادتر می‌شود.

وضعیت و امکان ائتلاف در دو اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را چطور می‌بینید؟

در اردوگاه اصلاح‌طلبان، با تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان، شرایط نسبتا خوبی وجود دارد و پس از اعلام کاندیداهای تایید صلاحیت شده، امکان ارائه فهرست واحد از سوی اصلاح‌طلبان وجود دارد، اما در اردوگاه اصولگرایان به دلیل محور شدن نیروهای تندرو امکان وحدت کاهش یافته است و چهره‌هایی نظیر لاریجانی و احتمالا قالیباف و محسن رضایی و برخی دیگر از شخصیت‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که در ائتلاف اصولگرایان قرار ندارند. ممکن است در نهایت شاهد حضور سه لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان، ائتلاف اصولگرایان و لیست میانه‌روها باشیم.

تفاوت این دوره از انتخابات، با انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و مجلس نهم چیست؟

در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، فشار افکار عمومی به ویژه جوانان بر آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی موجب شد ایشان در تصمیم خود مبنی بر عدم حضور در انتخابات تجدید نظر کند، آبروی خود را برای مردم گذاشت و با ثبت نام ایشان شور خاصی در جامعه ایجاد شد. بعد از اینکه صلاحیت ایشان تایید نشد، خیلی از اقشاری که قصد رای ندادن داشتند، پای صندوق‌ها آمدند و حماسه سیاسی آفریدند. شرایط فعلی کاملا متفاوت است، اکثریت جامعه نتیجه قهر با صندوق در دوره قبلی مجلس و پایان قهر با صندوق آرا در دوره قبلی ریاست‌جمهوری را دیدند و با امیدواری در صورت وجود فضای رقابتی شرکت می‌کنند.

وضعیت زنان در این انتخابات، هم به لحاظ توجه جریان‌ها و هم اقبال مردم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من این تصور که زن‌ها باید با کمک مردها حق خود را بگیرند را قبول ندارم. اگر این‌طور فکرکنیم بازهم نوعی ظلم به زن‌های جامعه است. بانوان باید به اندازه‌ای اعتماد به نفس و جسارت پیدا کنند که به اندازه وزن و توانمندی‌هایشان در اداره جامعه سهیم باشند و باید برای تحقق این امر کوشید. البته بخشی از ریشه‌های این معضل فرهنگی است، هم نگاه صحیحی در عرصه اجتماع به حضور زن وجود ندارد و هم برخی ناهنجاری‌های تثبیت‌شده موجب می‌شود که مخالفان حضور زن بتوانند از آن سوءاستفاده کنند و موضع خود را تقویت کنند که ابتدا باید این معضلات آن هم با فعالیت‌های فرهنگی و فکری خود زنان برطرف شود.

برآورد شما برای هزینه انتخابات چیست و از کجا تامین می‌شود؟

اگر منظور هزینه انتخاباتی شخص من است باید بگویم که امثال بنده به دلیل شناخته شدن در حوزه افکار عمومی نیازی به تبلیغات به معنای مادی آن نداریم. آنچه از تبلیغ مد نظر بنده است این است که دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و راهکارهایی را که به ذهنم می‌رسد برای حل مسائل کشور در آستانه انتخابات از طریق رسانه‌ها به مردم برسانم تا اگر انتخاب شدم بتوانم آنها را عملی کنم و اگر در مجلس حضور نداشتم مردم از دیگرانی که حضور دارند تحقق آنها را مطالبه کنند. اصولا بنده با تبلیغات پرهزینه موافق نیستم و اعتقاد به فعالیت‌های فکری و فرهنگی در جهت برقراری ارتباطات با مردم دارم.

از بحث انتخابات بگذریم. روابط دولت آقای روحانی با شخص آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی چگونه است؟

اگر بخواهم در یک کلمه جواب بدهم باید بگویم خوب است، اما علت این خوب بودن در این نیست که آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، دولت تدبیر و امید را بدون اشکال و نقطه ضعف می‌داند، چرا که فعالیت اجرایی گسترده‌ای در حد دولت، به صورت طبیعی با مشکلات و کاستی‌های فراوانی همراه می‌شود و این دیکته نانوشته است که غلط ندارد. البته بخش زیادی از این مشکلات، به دلیل نوع شرایطی است که این دولت در آن فعالیت می‌کند، مانند کاهش قیمت نفت و تحریم‌های به‌جای مانده از قبل. البته نظر آیت‌ا... هاشمی درباره دولت براساس شناخت عمیق و دیرینه‌ای است که ایشان از رئیس‌جمهور و بسیاری همکاران وی در دولت دارد. حتما می‌دانید که آقای دکتر روحانی تقریبا از ابتدای انقلاب همکاری نزدیکی با آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در موضوعات و دستگاه‌های گوناگون داشته است. در مجلس، آقای دکتر روحانی در کمیسیون‌ها و موضوعات مربوط به دفاع مقدس با ایشان همکاری داشت و مسئولیت پدافند ملی از طرف آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی به عنوان جانشین امام (ره) در فرماندهی جنگ، به عهده دکتر روحانی گذاشته شد و ایشان آقای هاشمی را در اکثر سفرها به جبهه همراهی می‌کردند. پس از ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و تشکیل شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور، آقای دکتر روحانی به عنوان دبیر شورا محسوب شد و پس از حضور آقای هاشمی در ریاست مجمع تشخیص مصلحت از سال 1376، دکتر روحانی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعال شد. به‌طور کلی آقای دکتر روحانی در طول این مدت طولانی، دیدگاهی اعتدالی داشته و نزدیکی زیادی به روش آیت‌ا... هاشمی در موضع‌گیری‌های خود بروز داده است. بنابراین روابط ایشان با آیت‌ا... هاشمی همواره مثبت بوده است و پس از ریاست‌جمهوری نیز دولت آقای روحانی به‌دلیل شرایط دشوار تحریم و کاهش قیمت نفت، در مجموع با تدبیر عمل کرده و آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی نیز خط سیر کلی دولت را تایید کرده است.

چرایی ورود جدی خانواده هاشمی به انتخابات را چگونه بیان می‌کنید؟

اگر منظورتان از خانواده هاشمی، شامل آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی نیز می‌شود باید بگویم که برای ایشان از ابتدای انقلاب، انتخابات از جدی‌ترین موضوعات بوده است و در میان رجال سیاسی ایران، شخصیتی است که بیش از همه و به‌طور مداوم و برای بیش از ثلث قرن خود را در معرض انتخاب مردم گذاشته است و در چهار دوره انتخابات مجلس، چهار دوره ریاست‌جمهوری و سه چهار دوره خبرگان کاندیدا بوده است و در انتخابات پیش رو نیز در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کردند اما سایر اعضای خانواده در انتخابات حضور جدی ندارند، البته فائزه در انتخابات مجلس پنجم حضور داشت که خوشبختانه با رای بالایی مواجه شد. در این دوره بنده با توجه به 30 سال سابقه اجرایی در کشور، در جهت طرح و پیگیری دیدگاه‌ها و مبانی فکری ایشان در نهاد مهم مجلس که وظایف مهمی نظیر قانونگذاری و نظارت را دارد، به همراه خواهرم فاطمه ثبت نام کردیم و همان‌طور که قبلا گفتم در نهایت، یکی از ما در عرصه باقی خواهد ماند و دیگری انصراف می‌دهد.

آیا براساس تصمیم حزبی این ورود صورت گرفته است؟ آیا شما و سایر اعضای خانواده در قالب لیست کارگزاران سازندگی ورود خواهید کرد؟

همان‌طور که توضیح دادم از فرزندان ایشان یکی فقط در انتخابات حضور خواهد داشت که در آن صورت نیز به صورت مستقل خواهد بود و از طرف حزب و گروهی وارد نمی‌شویم، البته احزاب کارگزاران و اعتدال و توسعه رسما برای حضور دعوت کرده‌اند و تعدادی از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای دیگر نیز دعوت کرده‌اند که در لیست آنها حضور داشته باشیم، که پاسخ ما به آنها این بوده است که در صورت کاندیداتوری، از حمایت فهرست‌های مختلف استقبال می‌کنیم، اما استقلال در حضور از شروط ماست.

در صورت پیروزی در انتخابات از چه منظر با دولت همکاری خواهید داشت؟

طبیعی است که همان سیاست اصولی آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در تقویت سازنده نظام و دولت مد نظر بنده نیز خواهد بود. این سیاست به معنای دفاع مطلق و کورکورانه از سیاست‌های اجرایی نیست، بلکه به معنای کمک به دولت در ترمیم نقاط ضعف و برجسته کردن نقاط قوت از طریق مباحث کارشناسی و وظایف قانونی نمایندگان مجلس است.

رابطه خانواده آقای هاشمی با دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا چگونه است؟


طبیعی این است که این رابطه با جریانات سیاسی، متاثر یا تابع رابطه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی با این جریانات باشد و البته قانونی قطعی نیست و هر عضو خانواده می‌تواند نظرات شخصی خود را داشته باشد. موضع آقای هاشمی از ابتدای انقلاب تاکنون، مخالفت با تندروی بوده است و ایشان بنای این را نداشته است که خود را در یک جناح سیاسی تعریف کند، اما به‌طور طبیعی وقتی که تندروهای یک جناح در آن جناح دارای قدرت بیشتری می‌شوند و عقلا و میانه‌روها را به حاشیه می‌رانند، تندروها در مقابل خود مانع بزرگی به نام، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی را می‌بینند و سعی در تخریب و حذف ایشان می‌کنند و تصور افکار عمومی این می‌شود که جناح چپ یا راست با آقای هاشمی درگیر شده است. اگر شما به تاریخ انقلاب توجه کنید می‌بینید که آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی از ابتدای انقلاب و حتی قبل از پیروزی انقلاب، تاکنون با طیف‌های تندروی دوجناح همراهی نکرده است، با وجود اختلافاتی که بین ایشان و دوستانشان با دولت موقت وجود داشت، آقای هاشمی از همراهی با تسخیر سفارت آمریکا که تامین امنیت آن به عهده نظام جمهوری اسلامی بود، حمایت نکرد یا با تندروی برخی نیروهای چپ، در دولتی کردن اقتصاد در دهه نخست اول انقلاب توسط تندروهای جناح چپ و پیشنهاد همراهی با صدام در برابر آمریکا در جنگ با کویت یا تجدیدنظرطلبی توسط تندروهای اصلاح‌طلب در اواخر دهه 70 بگیرید یا عدم همراهی با تندروی‌های فرهنگی و سیاسی جناح راست در دهه 80 . البته به اعتقاد من تندروهای دوجناح در نهایت، به هم می‌رسند و خیلی از مواضع تندروهای فعلی راست، تکرار مواضع تندروهای چپ در دهه‌های قبل است. بنابراین ما با عقلا و میانه‌روهای دوجناح رابطه خوبی داریم و فکرمی‌کنیم باید این طیف تقویت شود که کشور در مسیر توسعه و پیشرفت با سرعت بیشتری حرکت کند.

دلیل برخورد با فرزندان آقای هاشمی‌رفسنجانی چیست؟

خوب است شما این سوال را از برخورد‌کنندگان بپرسید نه ما. البته با همه اعضای خانواده برخورد نشده است. برخوردی که با فاطمه شد، سر یک جمله بود. اما موضوع مهدی چیست؟ حرف مهدی آن است که در طول چند سال گذشته صدها مطلب و اتهام به من در رسانه‌های رسمی کشور مانند صداوسیما و خبرگزاری‌ها و در روزنامه‌های مشخص نسبت داده شده است، در نهایت اتهام‌ها و نسبت‌های مجرمانه را در قالب 13 اتهام اصلی جمع‌بندی کردند و به 13 اتهام در چارچوب کیفرخواست رسیدگی شد و در نهایت دادگاه سه اتهام را وارد تشخیص داد و درباره آن رای صادر کرد. در بین سه اتهام من، عمده محکومیت به دلیل اتهام درباره پرونده استات اویل است، این پرونده اقتصادی است، بهتربود در یک دادگاه تخصصی اقتصادی رسیدگی می‌شد. البته مجموعه‌ها در طول هشت سال در اختیار دولت آقای احمدی‌نژاد بوده است واگر تخلفی وجود می‌داشت آقای احمدی‌نژاد با توجه به موضعی که علیه آقای هاشمی و خانواده ایشان داشت از طریق ابزارهایی که در اختیار داشت موضوع را به جریان می‌انداخت و اکنون که پس از گذشت 10 سال و از بین رفتن شاهد و بسیاری مدارک مطرح می‌شود جای تامل دارد، خواسته مهدی این بود که وقتی علیه من حدود 400 هزار صفحه توهین، تهمت، افترا و دروغ منتشر می‌شود، این حق قانونی و شرعی و طبیعی یک متهم است که دفاعیات مختصر، مودبانه وحقوقی وی که یک هزارم آن مطالب نیست به عنوان جوابیه پخش شود و این درخواست هنوز انجام نشده است. مهدی از ابتدا درخواست علنی بودن دادگاه را داشت، اما دیدیم که دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شد. اگر مهدی خود را گناهکار می‌دانست، به کشور بازنمی‌گشت.

علت اختلافات آیت‌ا... هاشمی و احمدی‌نژاد چه بوده است؟

ابتدا باید بگویم که اولا آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی با هیچ فردی از جمله وی اختلاف شخصی ندارد و ثانیا ایشان و تیمش، اصولا از نظر فکری و نظری در سطح رهبری یک جریان نبوده است که با آقای هاشمی اختلاف جریانی داشته باشد. همان‌گونه که گفتم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی همواره نظریه اعتدال را در عمل دنبال کرده است، آقای احمدی‌نژاد تا مقطعی یعنی سال 1384، خود را از ارادتمندان و پیروان سبک مدیریتی آقای هاشمی معرفی می‌کرد. با افتخار استاندار استان تازه تاسیس دولت سازندگی بود و در انتخابات مجلس ششم نیز در ستاد انتخاباتی آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی فعالیت می‌کرد و حتی پس از به عهده گرفتن مسئولیت شهرداری تهران، تماس‌ها و ارتباطات مستمری با آقای هاشمی داشت وایشان را برای بازدید و افتتاح پروژه‌های شهرداری دعوت می‌کرد و حتی به خاطر دارم در ابتدای کاندیداتوری آقای هاشمی در انتخابات سال 1384، آقای احمدی‌نژاد در جلسه‌ای به من گفت که به پدرم منتقل کنم که وی همچنان به عنوان یکی از ارادتمندان و دلسوزان ایشان است و اگر انصراف از انتخابات وی به پیروزی آقای هاشمی منجر می‌شد وی حاضر به انصراف بود. اما با حساس‌تر شدن انتخابات آقای احمدی‌نژاد یا عده‌ای که او را مدیریت می‌کردند، احساس کردند، می‌تواند با تخریب و حمله به آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی توجه‌ها را به سمت خود جلب کند و از حمایت برخی گروه‌های تندرو برخوردار شود و دست به این کار زد و این موضوع را در طول دولت نهم و انتخابات 1388 نیز ادامه داد که منجر به آن مناظرات شد. در همه این دوران، مشی آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، بردباری در برابر تخریب‌ها و نصیحت تخریب‌کنندگان، به اصلاح عملکرد و مواضعش بود.

رابطه شما در متروی تهران با آقای احمدی‌نژاد چگونه بود؟

من رابطه مناسبی در مترو با او داشتم و البته در برخی موضوعات نظیر مونوریل هم نظر نبودیم، اما دو موضع کاملا متفاوت و حتی متناقض آقای احمدی‌نژاد را درباره موضوع حمل ونقل ریلی انبوه شهری مشاهده کردم. زمانی که ایشان شهردار بود و بنده را در مدیریت شرکت مترو ابقا کرد، از مترو حمایت می‌کرد و به دولت اصلاحات بابت عدم کمک به مترو انتقاد داشت و خاطرم هست، در صحبت‌هایی به رئیس دولت اصلاحات بابت این موضوع انتقاد داشت، اما وقتی که ایشان رئیس‌جمهور شد و رقیب درون گروهی وی، یعنی آقای قالیباف شهردار شد، ایشان کمک‌های دولت به مترو را دنبال نکرد، در حالی که دولت آقای احمدی‌نژاد به خاطر گران شدن نفت افزایش شدید درآمد نفتی داشت و اگر وی همان موضع دوران شهرداری را در دولت ادامه می‌داد و سهم مناسبی از درآمد ارزی را به مترو اختصاص می‌داد هم‌اکنون بخش عمده متروی تهران به اتمام رسیده بود. اما دولت آقای احمدی‌نژاد در طول دولت‌های گذشته به نسبت درآمد ارزی کمترین کمک را به دولت داشت. البته من طی 13 سال مسئولیتم در متروی تهران با شش شهردار همکاری داشتم و می‌توانم بگویم که هر شش نفر تقریبا به خوبی از مترو حمایت کردند.

در رابطه با عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ششم نظر شما چیست؟

همان‌طور که گفتم افراطی‌گری با سکوت بخشی از صاحبان قدرت، بیماری اصلی جریانات سیاسی ماست، البته تندروی بدون پشتیبانی توسط قدرت، لزوما پدیده‌ای منفی نیست و صدای تندروها نیز در کنار سایر صداها در جامعه شنیده می‌شود اما وقتی یک جریانی که دارای عناصر تندرو است، به قدرت می‌رسد نیروهای تندرو احساس قدرت همراه با دسترسی به ثروت و منابع مالی می‌کنند و دچار توهم می‌شوند که می‌توانند رقیبان خود را حذف کنند. لذا تندروها پس از دوم خرداد نیز چنین تصوری پیدا کردند و وقتی احساس کردند که آیت‌ا... هاشمی مانعی در برابر تندروی آنهاست اقدام به تخریب ایشان کردند و حتی می‌توان گفت تخریبی که در یک دهه اخیر توسط تندروهای جدید علیه آقای هاشمی به ویژه در سال 1388، انجام شد به نوعی تقلید از جریانات تخریبی مطبوعاتی آن زمان که اوج آن در سال 1378 علیه ایشان بود، محسوب می‌شود. البته همین تندروها پس از مشاهده نتایج اعمال خود، به اشتباه خود اعتراف کردند و علنا گفتند کاش آقای هاشمی را که یک وزنه و تعادل‌دهنده جناح‌های سیاسی بود تخریب و تضعیف نمی‌کردیم و من می‌بینم روزی را که همین تندروهای راست، با دیدن نتایج عملکردشان، از تخریب‌های امروز خود که بی‌رحمانه و خارج از هرگونه منطق و دایره اخلاقی و شرعی علیه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی انجام می‌شود پشیمان بشوند اما آن روز هم برای پشیمانی دیر خواهد بود و هزینه سنگینی که به کشور و خودشان، تحمیل می‌شود، قابل جبران نخواهد بود.

از مشاهدات عینی تاریخی خود بگویید؟

من در طول حدود نیم قرن عمری که سپری کردم لحظه‌های عبرت‌آمیز زیادی مشاهده کردم. کودکی و نوجوانی من در پشت دیوارهای زندان و نگرانی از حضور همیشگی ماموران ساواک در خانه و تعقیب و شکنجه و زندانی شدن مداوم پدرم گذشت. با پیروزی انقلاب در حالی که انتظار بازگشت آرامش را داشتیم شاهد ترور پدرم در خانه و تیرخوردن وی بودم که این ناامنی‌ها، سرنوشتم را تغییر داد و به دلیل آنکه نمی‌خواستم با محافظ در دانشگاه حضور یابم مجبور به ترک خانواده و دانشگاه و ادامه تحصیل در خارج از کشور شدم. در اواسط دفاع مقدس، به دلیل نیازی که کشور به تخصصم در حوزه طراحی جامدات به ویژه کامپوزیت‌ها داشت، با توصیه پدرم، تحصیل در دوره دکترا را رها کردم و به صنایع موشکی رفتم تا دانش و تخصصم را منتقل و در جهت دفاع از کشور به‌کار ببرم. بعد از جنگ هم تلاش خستگی‌ناپذیر در حوزه اجرایی و حل معضلات مهم مردم در حوزه حمل ونقل عمومی، به ویژه در مترو، تقریبا همه وقت و انرژی من را گرفت و اکنون در دوره میانسالی ضمن فعالیت تمام وقت در عمران دانشگاهی، به صورت هفتگی به ملاقات برادرم در زندان می‌روم، گویی که به دوره نوجوانی بازگشته‌ام. عبرت این حوادث برای من آن است که قدرت برای هیچ کس باقی نمی‌ماند. از زندانی شدن برادرم نیز احساس شرمندگی نمی‌کنیم.خوشبختانه آقای هاشمی الان در قدرت نیست اما بیشتر از زمانی که در قدرت بود محبوب است و این موضوع را در رفتار مردم با خود و خانواده احساس می‌کنم. به تعبیر قرآن، قدرت بین افراد و گروه‌ها می‌چرخد، «تلک الایام نداولها بین الناس» اما این عملکرد ماست که می‌ماند و باعث افتخار یا شرمندگی‌مان خواهد بود.

منبع: آرمان


ویدیو مرتبط :
تسخیر سفارت آمریکا