سرزمین اسب و ابریشم فاقد منطقه نمونه گردشگری


معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: سرزمین اسب و ابریشم فاقد منطقه نمونه گردشگری است.

قدیر افروند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه حضور قومیت‌ها و وجود فرهنگ‌های مختلف یکی از عوامل مهم برای جذب گردشگر است، افزود: این استان دارای قوم‌های متفاوت فارس(تات)، ترک، کرمانج، ترکمن و اقلیت‌های قومی بلوچ، عرب و لر است که هر یک از آنها دارای فرهنگ های متفاوتی نیز هستند.

وی ادامه داد: ترکمن‌ها یکی از این طوایف است که در منطقه مرزی جرگلان ساکن هستند و فرهنگ آنها دارای پتانسیل فراوانی برای جذب گردشگر است، این درحالیست که حتی یک منطقه نمونه گردشگری در این منطقه وجود ندارد.

افروند با اشاره به اینکه تولید ابریشم و پرورش اسب اصیل ترکمن، این منطقه را در کشور خاص کرده است، اظهار کرد: فرهنگ، سنت و شیوه زندگی افراد، موسیقی، قالیچه، پشتی و فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ از دیگر پتانسیل‌هایی است که می‌توان با جذب گردشگر، این منطقه را تبدیل به یک مکان اقتصادی کرد.

وی بیان کرد: تبدیل این منطقه به مکانی گردشگری نیازمند زیرساخت‌هایی همچون جاده مناسب برای سفر گردشگران و اعتبارات لازم است. این درحالیست که اعتبارات اختصاص یافته به حوزه گردشگری استان مصوب نمی‌شود و یا اینکه اگر مصوب شد نیز اختصاص نمییابد.

افروند تاکید کرد: گردشگری یکی از اولویت‌های مهم رونق اقتصادی در استان است، بنابراین باید فرماندارها، شهردارها، بخشدارها و دهیارها به این موضوع توجه جدی داشته باشند و از سوی دیگر عید نوروز فرصت مناسب برای معرفی این منطقه به میلیون‌ها زائر امام رضا(ع) است که از این استان گذر می‌کنند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌شمالی بیان کرد: درصدد هستیم تا سه روستای یکه صعود، دویدوخ و راستقان در منطقه جرگلان را تبدیل به مناطق نمونه گردشگری کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
منطقه نمونه گردشگری سیاسرد