فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



عوامل انحطاط و موفقیت جامعه از منظر قرآن


به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در هفتمین همایش بین‌المللی تجلیل از بانوان فعال قرآنی با اشاره به اینکه قرآن بزرگترین نعمت الهی است گفت: پیامبر(ص) بارها توصیه داشتند که مسلمانان از دو نعمت قرآن و اهل بیت(ع) دوری نکنند و همواره به آنان تمسک جویند. تمام آنچه از اوصاف قرآن بیان شده که نو و شفاست مشروط به آن است که به تمام آیات آن عمل شود و از سرنوشت آنانی که در قرآن داستان هلاکت آنان بیان شده ، پرهیز شود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه یکی از اقدامات دشمنان ایجاد تفرقه میان مسلمانان است گفت: در طول دوران دشمنان از این حربه استفاده کرده‌اند و باید مسلمانان آگاه باشند که دشمنان برخی شعارهای تفرقه افکنان را مطرح می‌کنند بویژه برروی مباحث شیعه و سنی، در حالی که اینان نه دلوز شیعیان هستند و نه دلسوز سنیان و هرکسی را با هر اعتقاد و ایمانی نسبت به اسلام می کشند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه دومین عامل سقوط جامعه را ظلم و تعدی به حقوق یکدیگر برشمرد و افزود: در آیات قرآن داریم که نابودی امت‌های گذشته به دلیل ظلم آنان به دیگران بود و اینکه به راهنمایی‌های پیامبران توجه نداشتند.

وی با بیان اینکه عامل سوم انحطاط جامعه جهل و ناآگاهی است گفت: زمانی که حضرت موسی(ع) به نبوت مبعوث شد عده‌ای از وی خواستند خدایانی برای آنان معرفی کند که حضرت موسی آنان را توبیخ کرد و در شرایط کنونی نیز مستکبران و ظالمان عالم به دنبال آن هستند تا مسلمانان و مظلومان آنان را بندگی کنند.

حجت‌الاسلام محمدی، عامل بعدی از بین رفتن جوامع را اصراف توصیف کرد و تصریح کرد: خداوند متعال در آیات قرآن می‌فرماید: کسانی را که اهل اصراف بودند نابود کردیم پس هر جامعه‌ای که دچار اصراف شود به نابودی خواهد رسید و مقام معظم رهبری نیز یک سال را به نام اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند و اواخر سال گذشته نیز فرمودند این نامگذاری و عمل آن تنها برای یک سال نبود در حالی که در این زمینه نیز اقدامات مؤثری صورت نگرفت و یکی از پیشنهادات امسال ایشان برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اصلاح الگوی مصرف بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رفاه‌طلبی و زیاده‌خواهی را عامل دیگر انحطاط جامعه برشمرد و افزود: قرآن می‌فرماید زمانی که پیامبران مبعوث شدند افرادی که دچار تجمل و رفاه بودند در مقابل آنان ایستادند و فسخ و فجور پرداختند.

وی تقلید کورکورانه از برخی آداب و روش‌های دیگران در جامه را از دیگر اوامل انحطاط دانست و گفت: افراد جامعه زمانی که کار ناشایستی انجام می‌دهند و توبیخ می‌شوند اعلام می‌کنند که اجداد ما نیز اینگونه رفتار کرده‌اند و ما از آنان الگو گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدی گناه را عامل دیگر انحطاط و زوال ججامعه برشمرد و افزود: کسی که خدا و رسولش را نافرمانی کند به گمراهی آشکار دچار شده است و هر جامعه‌ای که مبتلای به گناه شد طبق آیات شریف قرآن دچار نابودی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، عوامل موفقیت یک جامعه براساس آیات قرآن را برشمرد و افزود: توجه به تعالیم قرآن و انبیاء (ع) اولین عامل موفقیت است که آنچه خداوند در قرآن دستور داده و ائمه اطهار (ع) دستور داده‌اند را عمل کنیم و در زمان غیبت نیز دستورات ولی فقیه را پیروی کنیم موجب خیر و موفقیت می‌شود.

وی ارتقای معرفت و شناخت از احکام الهی را دومین عامل موفقیت دانست و گفت: هر مقدار معرفت و فرهنگ جامعه بالا رود به همان میزان دچار رشد خواهیم شد و مانع بروز بدعت‌ها و خرافات می‌شویم و باید بانوان قرآنی کشور نیز در جلسات مختلف مانع به وجود آمدن این بدعت‌ها شوند.

حجت‌الاسلام محمدی، صبر و استقامت را عامل دیگری از موفقیت را براساس آیات قرآن توصیف و تصریح کرد: جامعه‌ای که صبر و استقامت دارد به پیروزی می‌رسد و امت‌های مختلف به جهت آنکه در میانه راه خسته شده‌اند یا از مسیر منحرف شده‌اند دچار شکست و نابودی شده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه، با اشاره به روایاتی از امام حسین (ع) گفت: ایشان فرمودند دلیل حاکمیت دشمنان بر امت اسلامی خروج مردم از محور حق است و در عصر حاضر نیز محور حق قرآن و اهل بیت است و در زمان غیبت ولی فقیه محور حق است که سخنان او برگرفته از بیانات اهل بیت است.

وی اضافه کرد: دومین دلیل حاکمیت ظالم براساس بیانات امام حسین (ع) راحت‌طلبی است، یعنی آنکه از مرگ و کشته شدن بترسیم و دل به زندگی دنیا ببندیم که موجب حاکمیت ظالمان می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در اسفندماه 91 که کنگره 7هزار بانوی شهید گفت: ایشان در این پیام الگوی سومی را برای جامعه زنان مطرح کردند که این الگو نه شبیه زن شرقی که نگاه تحقیرآمیز به آن می‌شود و نه شبیه زن غربی که در جامعه برای بهره‌برداری جنسی به آن نگاه می‌شود بلکه این الگو زن مسلمان ایرانی است که در مسائل سیاسی و اجتماعی حضور جدی دارد و به حجاب و تربیت فرزندان نیز می‌پردازد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
عوامل کلیدی موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در مراحل چرخه عمر آن از منظر ذ