سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خداحافظي اصلاحات با «پدرخوانده»؟/ اختلافات اصلاح طلبان از تئوري تا وادي عمل


سراج 24 نوشت: خداحافظي اصلاحات با «پدرخوانده»؟/ اختلافات اصلاح طلبان از تئوري تا وادي عمل

سراج 24/ متن پيش رو در سراج 24 منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

در ميان اختلافات اصلاح طلبان و علي رغم سکوت حزب تازه تاسيس نداي ايرانيان درخصوص چگونگي ورود به انتخابات، حجت الاسلام محمدزارع فومني دبيرکل حزب مردمي اصلاحات گفته: حزب ما به صورت مستقل در انتخابات شرکت مي کند.
هر چند که انتخابات رياست جمهوري سال 1392، اصلاح طلبان در خودرايي برخي چهره هاي اصولگرا، براي کسب حداقل ها، به حمايت از روحاني پرداختند ولي اخبار و اطلاعات کنوني نشان از انشقاق سنگين در اين جريان براي انتخابات مجلس دهم دارد.

در ارديبهشت ماه سال گذشته، خبري منتشر شد که هاشمي رفسنجاني، سيد حسن خميني و محمد خاتمي درصدد راه‌اندازي جلسه‌اي چهار نفره با حسن روحاني بوده‌اند تا درباره انتخابات آينده مجلس و خبرگان رايزني کنند. ولي گويا روحاني اين پيشنهاد را رد کرده و حاضر نشده چنين جلسه‌اي در دفتر رئيس‌جمهور تشکيل شود.يکي از دلايل مخالفت روحاني اين بوده که تشکيل چنين جلساتي به معناي مهندسي انتخابات آينده توسط دولت است. علاوه بر اين روحاني، جريان اعتدال را يک جريان قوي سياسي دانسته که نياز به ائتلاف نداشته و بقيه گروه‌ها بايد از ليست اعتدال حمايت کنند.

در ابتداي سال 94 نيز شکاف اصلاح طلبان بيش از پيش شدت يافت. برخي اصلاح طلبان معتقدند که پرونده انتخابات مجلس را بايد به عارف بسپارند. در همين راستا محمدعلي ابطحي از متهمين فتنه88 مي گويد:اصلاح طببان ،فعالان انتخاباتي نزديک به خاتمي،هاشمي و روحاني بايد پرونده انتخابات مجلس را به آقاي عارف بسپارند.انگيزه دارد و توقع جامعه هم همين است.

از سوي ديگر برخي ديگر از اصلاح طلبان و يکي از سران فتنه 88 با ليدري عارف در انتخابات مجلس مخالف است و معتقد است که عارف در صف اصلاح طلبان حکومتي است و نمي تواند خواسته هاي جريان اصيل اصلاحات را در مجلس دنبال کند.

همچنين برخي اصلاح طلبان نظير ابطحي که از نزديکان يکي از سران فتنه محسوب مي شودمعتقد است برخي از احزابي که به نام اصلاحات فقط در وزارت کشور ثبت نام کرده اند و در جامعه نفوذي ندارند و با قدرت خواهي و منافع شخصي به دنبال ايجاد اختلاف و تفرقه در بين اصلاح طلبان هستند.

در همين راستا يک منبع آگاه در گفت و گو با سراج24 از اظهارات ابطحي رمزگشايي کرد و گفت:منظور آقاي ابطحي و طيف نزديک به خاتمي از اين کنايه ها شخص صادق خرازي و حزب نداي ايرانيان است. اين جريان معتقد است که اين حزب با هماهنگي برخي نهادها و بسيار حرفه اي با هدف جذب اصلاح طلبان و ايجاد اختلاف بين جريان اصلاحات و چند تکه کردن اين جريان بوجود آمده است و در نهايت هم معتقدند که اين جريان جعلي اصلاح طلب مورد حمايت نظام قرار خواهد گرفت!

آنان حتي براي کم کردن اختلافات از کانديداتوري ناطق نوري و حتي احتمال سرليستي وي سخن گفتند ولي اين تلاش ها نيز ناکام ماند چرا که بخش ديگري از جريان اصلاحات با اين موضوع مخالفت کردند.

اما اين پايان اختلافات نظري در جريان اصلاح طلب نبوده و نيست. احمد شيرزاد فعال سياسي اصلاح طلب در آبان ماه در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز در مورد تئوري اصلاح طلبان براي ورود به انتخابات مجلس دهم مي‌گويد: اصلاح‌طلبان مي‌توانند با معتدل‌ترين نيروهايي که امکان رأي آوردن داشته باشند، وارد عرصه انتخابات مجلس آينده شوند. خوشبختانه دست اصلاح‌طلبان براي انتخاب نيرو پُر است و در اين مسير حتي مي‌توانيم از اصولگراياني که منصف هستند و در شهرستان‌ها رويکردهاي مثبتي داشته و قدرت مديريت خوبي دارند استفاده کنيم.

اين در حالي است که احمد حکيمي پور عضو شوراي مشورتي اصلاح طلبان تئوري اصلاح طلبان در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز را از منظر ديگري بيان مي‌کند که در تضاد کامل با اظهارات احمد شيرزاد است.

حکيمي پور درباره تئوري اصلاح طلبان براي ورود به انتخابات مجلس دهم مي‌گويد: در درجه اول آن فرد (کانديدا) بايد تبار و پيشينه اصلاح‌طلبي داشته باشد و فردي ريشه‌دار و شاخص در جريان اصلاحات باشد. در واقع آن فرد بايد نقش برجسته‌اي در گذشته سياسي اصلاح‌طلبان داشته باشد و همچنين بايد بتواند نقش محوري‌اي در اين جريان به عهده بگيرد و بتواند فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان در مجلس آينده را سامان دهد و حائز جامعيت باشد و بتواند اجماع‌نظر اصلاح‌طلبان را با خود داشته باشد.

شيرزاد همچنين در بخشي از گفتگو خود مي‌گويد: از نظر من بهتر است مجموعه نيروهاي نام و نشان‌دار اصلاح‌طلب به صحنه نيايند و کريمانه در اين دوره شرکت نکنند، به اين دليل که چنين فضايي مي‌تواند به شکلي در اردوگاه اصلاح‌طلبي بازتاب پيدا کند که حرف تندروها پيش رود.

با اين حال امروز حکيمي پور با قاطعيت اعلام مي‌کند: ما به هر صورت منتظريم که آقاي دکتر عارف اعلام ورود و آمادگي کنند طبيعتا مي‌توانند در اين جايگاه، با توجه به پيشينه و سوابق ارزنده‌شان و توانمندي‌هايي که ما از ايشان سراغ داريم، قرار گيرند.

به گزارش «سراج24»، در ميان اين اختلافات و علي رغم سکوت حزب تازه تاسيس نداي ايرانيان درخصوص چگونگي ورود به انتخابات، حجت الاسلام محمدزارع فومني دبيرکل حزب مردمي اصلاحات گفته: حزب ما به صورت مستقل در انتخابات شرکت مي کند.

وي با انتقاد از تفکرات سنتي در جريان اصلاحات ادامه داد: ما با عده‌اي که در جريان اصلاحات بخواهند کم کاري کنند و خود را پدرسالار همه بدانند، مخالف هستيم.

دبيرکل حزب مردمي اصلاحات تصريح کرد: اصلاحات سنتي کهنه شده است و جوابگوي مردم نيست؛ ما قرار است گفتمان جديدي از اصلاحات را به مردم معرفي کنيم.

فومني يادآور شد: حزب مردمي اصلاحات قرار است به صورت مستقل و با شعار جديد و مخالف جريان سنتي اصلاح طلب وارد انتخابات شود.

مجموع اين اظهار نظرات پيدا و پنهان در جريان اصلاح طلب نشان دهنده آن است که اين جريان به شدت دچار انشقاق دروني و ساختاري است و بزرگان اين جريان با علم به اين موضوع درصدد هستند که در نهايت با تلفيق با جريان دولت درانتخابات مجلس شرکت کنند چه اينکه اين جريان به خودي خود توان يکپارچه شدن را با توجه به اختلافات ريشه اي ندارد.


ویدیو مرتبط :
اختلافات میان اصلاح طلبان و اصولگرایان برای انتخاب کابینه دوازدهم