سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مراقب سلامت فرصت شغلی مناسبی برای ماماها ایجاد كرده است/باید مسیرادامه تحصیل ماماها بازشود


به گزارش روزچهارشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، سیدحسن هاشمی اظهاركرد: رشته مامایی رشته ای نیست كه خدمات آن تنها زنان كشور را در بربگیرد و هرنوزادی كه زاده می شود، درسایه خدمات این گروه قرارمی گیرد و به همین دلیل مامایی رشته ای برای تمام آحاد جامعه است.
دكترهاشمی با اشاره به تقارن مراسم روزماما با دومین سال اجرای طرح تحول سلامت افزود: دراین دو سال دراجرای این طرح با مشكلات زیادی مواجه بوده ایم ولی درعین حال كامیابی های فراوانی را نیز تجربه كرده ایم.
وزیربهداشت همچنین به برخی ازدستاوردهای طرح تحول سلامت درحوزه مامایی اشاره كرد وگفت:علاوه بر یازده میلیون بیمه شده، افزایش دسترسی، كاهش قیمت خدمات، رفع بحران دارو و گسترش فعالیت خانه های بهداشت، در حوزه مامایی شاهد هستیم كه درشهرهای با جمعیت كمتر از50 هزار نفر مشكلات دسترسی به خدمات مامایی به شكل صد درصدی برطرف شده است.
دكترهاشمی خاطرنشان كرد: هم اكنون درخانه های بهداشت كارانجام نشده ای به غیر از بیماری های غیرواگیر نداریم و اینها كارهای بسیار بزرگی است كه در این مدت انجام شده است.

**انتظارات باید واقع بینانه باشد
وی همچنین با انتقاد از وعده های انجام ناشدنی ای كه از سوی برخی مسوولان داده می شود، گفت: توقعی كه ما در جامعه ایجاد می كنیم باید واقع بینانه باشد، ولی متاسفانه گویا دادن وعده های بدون ضمانت اجرا به صورت یك فرهنگ درآمده است؛ فرهنگ غلطی كه به سرعت درمیان مردم نیز تسری پیدا كرده است.
وزیر بهداشت ادامه داد: یكی از مشكلات عمده ما هم اكنون همین خواسته های نامتناسب مردم نسبت به داشته های ماست كه این مساله باعث می شود ما هیچ گاه از كارهایی كه در جهت مثبت انجام داده ایم نیز راضی نباشیم؛ مشكلات زیادی را در تحقق طرح تحول سلامت در پیش رو داریم كه قسمت بزرگی از آن به تامین اعتبار برمی گردد؛ در واقع ما باید در نظر بگیریم كه مظروف (امكانات)ی كه در این ظرف (نظام سلامت) در اختیار داریم محدود است و باید برای همه این مجموعه صرف شود.
دكترهاشمی ازمامایی به عنوان یكی از گروه های تاثیرگذار در موفقیت طرح تحول سلامت یاد كرد و گفت: ما هم می دانیم كه در این بخش هم مانند بسیاری از بخش ها دچار كمبودهایی هستیم ولی باید با توجه به امكاناتی كه دراختیار داریم عمل كنیم و هم اكنون بهترین كار كنار گذاشتن خط كشی های صنفی و محدودیت هاست تا بتوانیم با یك كار تیمی به موفقیت های بیشتر برسیم.
وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر ماماها فقط بخواهند در مراكز جامع سلامت صرفا خدمات مامایی انجام دهند و خدمات مراقب سلامت را از آنها بگیریم نمی توان نوع خرید خدمتی كه مركز مدیریت شبكه به عنوان مراقب سلامت تعریف كرده است تغییر داد و طبیعی است كه بخشی از مطالبات مردم بی پاسخ خواهد ماند.
دكترهاشمی افزود: ما نباید فقط صدای افراد زیرهمین سقف را بشنویم؛ صدای كسانی كه بیكار مانده اند و گرفتارند را هم باید شنید. باید به فكر كار برای ماماهایی كه در این سال ها تربیت كرده ایم باشیم.
وزیربهداشت خطاب به ماماها گفت: ما نباید دورهم بنشینیم و از طرف آنها كه تحصیلات دانشگاهی دارند و بیكارمانده اند تصمیم بگیریم.
وی با اشاره به اینكه ما فقط می توانیم ماماها را در مراكزجامع خدمات سلامت جذب كنیم و یا در مراكز بهداشتی داشته باشیم،افزود: شبكه بهداشتی سالیان درازی است كه فعالیت می كند و خدمات آن نیز محدود به به جنس و رده خاصی نمی شود.
دكترهاشمی با بیان اینكه مراقب سلامت 3هزار نفر را تحت پوشش قرارمی دهد اظهاركرد: 50 درصد این جمعیت مذكر هستند و 50 درصد دیگر در رده های سنی متفاوت قراردارند و از این جمعیت تعدادی در سنین باروری هستند بنابراین از 1500 نفر چند نفر و چه میزان به خدمات مامایی نیاز دارند؟!
وی گفت: امروزممكن است تحت احساسات، حرف هایی را بزنید ولی اتفاقی كه طی چند ماهه آینده خواهد افتاد این است كه 2400 ماما بیكار می شوند و مسوولین این حوزه باید پاسخگو باشند.
وزیربهداشت با بیان این كه در فضای مجازی مطالب زیادی در این مورد دیده ام گفت: یكی از اشكالات ما این است ما كه به جای اینكه در مورد موضوعات به طور شفاف و صادقانه توضیح دهیم آتش بیارمعركه می شویم؛ ما باید واقع بین باشیم و اگر بتوانیم برای جمعیتی كه تربیت كرده ایم شغل ایجاد كنیم در واقع به آنها خدمت كرده ایم.
دكترهاشمی تصریح كرد: ما اول باید ورود به دوره مامایی را كاهش دهیم و سپس برای آن ماماهایی كه تربیت كرده ایم شغل ایجاد كنیم.
وی بیان داشت: هم اكنون درجاهایی ماما تربیت می كنند كه اصلا ارتباطی به ما ندارند و شغل آنها مربوط به دستگاه ماست. چون این فارغ اتحصیلان به غیر از وزارت بهداشت در جای دیگری نمی توانند مشغول به كار شوند.
دكترهاشمی گفت: صدای ما فقط اینجا شنیده می شود و شما صدای كسانی كه بیكارند نمی شنوید. باید به فكر كار برای ماماهایی كه تربیت كرده اید باشید.
وی در ادامه افزود: اگر طرح تحول سلامت نبود این 2400 نفر نیز جذب نمی شدند؛ اگر زایمان طبیعی ترویج نمی شد و اگر زایمان طبیعی رایگان نمی شد مشكلات زیادی برای اشتغال گروه های مامایی وجود داشت.
وزیربهداشت موضوع ظرفیت های رشته مامایی را بسیار مهم عنوان كرد و گفت: تصمیمات ما هرچند كوچك در نتایج و رسیدن به اهداف بسیار اثر گذار است؛ با گسترش برخی از رشته ها در آموزش عالی باعث شدیم كه افراد تحصیل كرده بیكار داشته باشیم درحالی كه اگر این افراد به هنرستان می رفتند یا در دوره های فنی و حرفه ای آموزش می دیدند، می توانستند به شغل آزاد بپردازند.
دكترهاشمی با اشاره به ضرورت ارتقاء آموزشی ماماها و باز شدن مسیر ادامه تحصیل برای این رشته افزود: درعین حال باید یكسری مهارت ها را به ماماهای فاغ التحصیل آموزش دهیم و بعد برای آنها شغل ایجاد كنیم.
وزیربهداشت خطاب به ماماها گفت: باید رقابت با برخی گروه های آموزشی را كناربگذارید و هدف همه ما از كسب مهارت، خدمت به بیمار است و خدمت به بیمار كار تیمی است.
وی ضمن تشكر از زحمات ماماها با وجود تمام مشكلات موجود بیان داشت: انتظارم ازكسانی كه در حوزه مامایی فعالیت می كنند این است كه دغدغه اصلی شان اشتغال فارغ التحصیلان این رشته باشد تا بتوانیم در مراحل بعد به تدریج به دنبال ارتقاء برویم.
اجتمام/1724/9136

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
خبر20:30 - ماماها از وزیر رفاه تشکر کردند