نویسنده فیلمنامه «گاهی»: ذهنم به جاهای دیگری سرک می‌کشد


نویسنده فیلمنامه «گاهی»: ذهنم به جاهای دیگری سرک می‌کشدایسنا/ آرش عباسی که بعد از سال‌ها نمایشنامه‌نویسی امسال با فیلمنامه «گاهی» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد‌، گفت: مدتی است ذهنم مدام به فیلنا‌مه‌نویسی سرک می‌کشد، اما متاسفانه تاکنون خیلی خوش‌شانس نبوده‌ام.
این نویسنده ادامه داد: ورود به عرصه فیلمنامه‌نویسی همیشه دغدغه‌ام بوده، چون این حوزه همیشه برایم جذابیت‌های زیادی داشته است. اما متاسفانه در این زمینه خیلی خوش‌شانس نبوده‌ام.

وی افزود: مثلا همین فیلمنامه «گاهی» باید دو سال پیش ساخته می‌شد، چون فیلمنامه آن را خیلی قبل‌تر نوشته بودم؛ اما ساخت آن هر بار با هزار مشکل برخورد کرد و این چنین بود که دیر وارد عرصه فیلمنامه‌نویسی شدم که اگر زودتر این اتفاق افتاده بود‌، شاید تاکنون بقیه طرح‌ها و فیلمنامه‌هایم هم ساخته شده بودند.

عباسی با بیان اینکه "نمی‌دانم چرا هر بار ورودم به فیلمنامه‌نویسی با موانع بسیار زیادی همراه شد‌ه" ادامه داد: اما از چند سال پیش ناخودآگاه ذهنم به این سمت می‌رود و بالاخره باید از جایی آغاز می‌کردم.

نویسنده نمایشنامه‌های «زیرزمین»، «پدرانه» و «ورود آقایان ممنوع» خاطرنشان کرد: البته معتقدم ذهن نمایشنامه‌نویسی دارم و به سادگی نمی‌توانم از فضای تئاتر جدا شوم و به همین دلیل همین فیلمنامه «گاهی» هم در فضای تئاتر نوشته شده و دیگر فیلمنامه‌هایم نیز مشخصه‌های نمایشنامه را دارند که البته طبیعی است و حالا بیش از هر چیز دغدغه پیوند نمایشنامه نویسی و فیلمنامه‌نویسی را دارم.

عباسی در ادامه با بیان مشکلاتی که برای ساخت فیلم «گاهی» وجود داشته است، توضیح داد: در این کار همچنان ذهنیت تئاتری داشتم و تمام تصوراتم به آن حوزه بازمی‌گشت. در تئاتر همیشه به عنوان نمایشنامه‌نویس تا لحظه آخر در تمرین‌ها حضور و بیشترین تعامل را با گروه دارم. هرگز نمی‌توانم تصور کنم یکی از نمایشنامه‌هایم بدون حضور من تکمیل شود و به اجرا برسد، چون هرگز کارم را تمام شده نمی‌دانم و با همین تصور ذهنی وارد عرصه فیلمنامه‌نویسی هم شدم که متاسفانه کاملا متفاوت بود.

این نویسنده ادامه داد: از جایی به بعد ارتباطم با کارگردان فیلم قطع شد و دوباره زمانی با یکدیگر گفت‌وگو کردیم که فیلم ساخته شده بود. یعنی در این وقفه فیلم را ساخته بودند و این وضعیت برایم اتفاقی بسیار ناخوشایند بود. با اینکه فیلم را ندیده‌ام و نمی‌توانم آن را قضاوت کنم، اما تصوری از این مدل کار کردن نداشتم.

عباسی گفت: تصور می‌کردم به عنوان نویسنده باید در جلسات تمرین و بازنویسی حضور داشته باشم و حالا نمی‌دانم بر سر فیلمنامه‌ام چه آمده است. فقط ارزو می‌کنم تلاش چند ساله‌مان کمی شبیه به آن چیزی باشد که خواسته مشترک من و کارگردان کار بود.

او که مدتی است برای ادامه تحصیل در ایتالیا زندگی می‌کند، یادآور شد: هنوز هم نمی‌دانم چرا ورق برگشت و ارتباط‌مان با یکدیگر قطع شد! با اینکه ایران نبودم پیشنهاد کردم هر زمان ساخت فیلم قطعی شود، حتما به ایران بر می‌گردم تا بتوانم فیلمنامه را بازنویسی کنم اما این اتفاق نیفتاد و به همین دلیل در بهت و حیرت از ساخت فیلم با خبر شدم و حالا هم قضاوت درباره این فیلم را به بعد موکول می‌کنم.

نویسنده و کارگردان نمایش «نویسنده مُرده است» درباره ایده ساخت این فیلم «گاهی» که به عنوان یک فیلم سلفی حساب می شود و بدون حضور فیلمبردار ساخته شده است، توضیح داد: همه چیز به اصل اول فیلنامه برمی‌گردد چون نکته کلیدی فیلمنامه این است چند دوست قرار می‌گذارند که از یک شب مهمانی‌شان فیلمبرداری کنند و هر اتفاقی که افتاد تصویر را قطع نکنند، اما هرچه ماجرا جلوتر می رود حوادثی اتفاق می‌افتد که فیلمبرداری را غیرممکن می‌کند. با این حال بعضی از آنها اصرار به ادامه آن دارند به همین دلیل ناخودآگاه مهمانی آن شب و تصاویر آن، توسط بازیگران فیلم ثبت می‌شود.

آرش عباسی در پایان درباره ادامه فعالیتش در عرصه فیلمنامه نویسی به ایسنا گفت: در این زمینه تردیدی ندارم. این روزها ذهنم تنها به فیلمنامه نویسی معطوف شده است و جالب است که دلیلش را نمی‌دانم اما چند سال است در عرصه نمایشنامه نویسی کار خاصی انجام نداده‌ام. سال‌های قبل‌تر هم بیشتر به عنوان نمایشنامه نویس و کارگردان فعال بودم. نمی‌دانم شاید ذهنم حالا بیشتر به جاهای دیگری سرک می‌کشد.

به گزارش ایسنا، فیلم «گاهی» ساخته محمد رضا رحمانی است و فریبرز عرب نیا، اندیشه فولادوند، مهدی پاکدل، آزاده صمدی، ایمان افشاریان و عاطفه نوری از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی سلفی به ایفای نقش پرداخته اند.

دیگر عوامل اصلی این فیلم سینمایی عبارتند از: کارگردان: محمدرضا رحمانی، نویسنده: آرش عباسی، مشاور هنری: شاهین یارمحمدی،مدیر برنامه ریزی و دستیار کارگردان : محسن دین محمد، مدیر نورپردازی: مهرداد مقیمی، صدابردار: محمد شاهوردی، صداگذار:حامد جلالی، عکاس: مهدی دلخواسته، مشاور رسانه‌ای: احسان عباسی، تهیه کننده: امیر پورکیان، محصول خانه فیلم پروان.

به گفته تهیه کننده، این فیلم که در شمال کشور مقابل دوربین رفته، اولین پروژه سینمایی سلفی سینمای ایران است که فعالیت‌های بین‌المللی و حضور در جشنواره‌های خارجی را پس از نمایش فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز خواهد کرد.


منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
بانک مرکزی در حساب های بانکی مردم سرک نمی کشد