فاز آهنگ‌های «بابک جهانبخش» چیست؟


فاز آهنگ‌های «بابک جهانبخش» چیست؟ماهنامه هفت نگاه/ ده سال از فعالیت رسمی بابک جهانبخش می گذرد و با اینکه آثار زیادی در فازهای مختلف از او شنیده ایم، هنوز هم «چی شده» با اسم بابک جهانبخش عجین است.
چی شده
ده سال از فعالیت رسمی بابک جهانبخش می گذرد و با اینکه آثار زیادی در فازهای مختلف از او شنیده ایم، هنوز هم «چی شده» با اسم بابک جهانبخش عجین است. «چی شده» نام آهنگی بود که توانست مخاطب زیادی را به خود جذب کند و بابک جهانبخش را به یک خواننده معروف تبدیل کند که آلبومی به همین اسم نیز به عنوان اولین آلبوم او در سال 84 منتشر شد. یک آلبوم با ترانه های عاشقانه که در بستر موسیقی روز آن موقع قرار داشت و نسبت به آثار خیلی از خواننده ها در جایگاه بالاتری قرار گرفت. قرار گرفتن آهنگ هایی با فضاهای مختلف در کنار هم، باعث شد اولین آلبوم جهانبخش مورد توجه طیف زیادی از مخاطبین موسیقی قرار بگیرد.
بی اسم
دومین آلبوم رسمی بابک جهانبخش در سال 87 توسط شرکت آوای نکیسا با نام «بی اسم» منتشر شد. در نگاه اول این آلبوم یک آلبوم موسیقی محور دیده می شود اما با توجه بیشتر متوجه می شوید که انتخاب ترانه ها هوشمندانه بوده است. ترانه هایی که برگرفته از اتفاقات خوب و بد عاطفی زمان خود هستند.در شناسنامه این اثر نام ترانه سراهای موفقی مثل بابک صحرایی، مریم اسدی، حمیدرضا صمدی و داریوش شهریاری نوشته شده است.
قطعه «می میرم» یکی از بهترین آهنگ های این آلبوم است که با شنیدن آن متوجه می شوید جهانبخش در خواندن قطعات عاشقانه اسلو چقدر می تواند موفق باشد. گفتنی است تمامی قطعات این آلبوم را پوریا حیدری تنظیم کرده است.
احساس
دو سال پس از انتشار آلبوم «بی اسم» آلبوم بعدی این خواننده با نام «احساس» منتشر شد. بابک جهانبخش دیگر یک خواننده کاملا جاافتاده در ذهن مخاطبین موسیقی شده و سلیقه مخاطبین را شناخته بود و شنونده با قطعه هایی منسجم و ترانه و موسیقی قابل قبول رو به رو است و گروه تولیدکننده این آثار به مخاطب نشان داده اند راه جلب توجه مخاطب را بلدند. در این آلبوم یازده قطعه گنجانده شده است که «پناهم بده»، یکی از موفق ترین قطعه های این آلبوم تیتراژ فیلم دو خواهر است که بابک صحرایی آن را سروده، پوریا حیدری تنظیم کرده و خود خواننده وظیفه آهنگسازی را بر عهده گرفته است.
من و بارون
در آن روزها که همه به دنبال یک قطعه شنیدنی در بازار موسیقی می گشتند، آلبوم «من و بارون» به همت موسسه فرهنگی- هنری و بازرگانی اکسیر نوین به مدیریت محمدرضا خانزاده منتشر شد. برای اولین بار بابک جهانبخش از مسیر طراحی ساده کاور آلبوم فراتر رفت. این آلبوم به سرعت شنیده شد. هم صدایی رضا صادقی با جهانبخش در قطعه «من و بارون» از نکات جذاب و مهم این آلبوم بود. این قطعه در نظرسنجی های مختلف آن زمان، توانست رتبه های بالای دول را به دست بیاورد. در این آلبوم محسن شیرالی نقش پررنگ تری در این آلبوم داشت و خواننده این آلبوم سه ترانه از وی با نام های «به خودت باختمت»، «ایده آل» و «اقرار» را آهنگسازی کرده و خوانده است.
زندگی من
در این آلبوم، اولین همکاری انوشیروان تقوی به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده با بابک جهانبخش شکل می گیرد. سهم تقوی از آهنگسازی در این آلبوم قطعه «تو رُ می خوام» است که به جز این آهنگ، «زندگی من»، «عاشقی» و «گذشته» را تنظیم کرده است. آهنگ «باور کن» به قول معروف به عنوان سرکاستی قرار گرفته که ترانه و ملودی آن را جهانبخش سروده و ساخته و امیرحسین اویسی آن را تنظیم کرده است.
در این آلبوم آهنگ ها موسیقی محور هستند. با توجه به سن و سال هواداران این خواننده به این نتیجه می رسیم که تولید چنین آلبومی برای جهانبخش موضوع مهمی بوده و هست. یک خواننده حرفه ای در قدم اول برای ساخت اثر خود باید هواداران خود را راضی نگه دارد و پس از آن به دنبال جذب مخاطب جدید باشد که بابک جهانبخش تا امروز همین مسیر را ادامه داده است.
مدار بی قراری
محسن شیرالی را می توان چهره اصلی این آلبوم دانست چرا که غیر از ترانه «عاشقتر»، یازده ترانه از او در آخرین آلبوم منتشر شده از جهانبخش است. این از آنجا که هواداران وی را اقشار مختلف جامعه تشکیل می دهند، انتخاب های درستی در این آلبوم به چشم می خورد. «مدار بی قراری» روح عاشقانه دارد. جهانبخش چه شاد بخواند چه غمگین به خوبی حس را منتقل می کند و این یک نشان مثبت به کارنامه هنری او اضافه می کند چون کم نیستند خواننده هایی که پس از انتشار چند آلبوم موفق، احساس از صدایشان خداحافظی کرده است و از روزهای اوج خود فاصله گرفته اند.
اکسیژن
در شرایطی که خیلی از خواننده ها از عدم رعایت کپی رایت و فروش نرفتن سی دی های اوریجینال گلایه می کردند، آلبوم «اکسیژن» به بازار آمد و فروش قابل توجهی داشت و این نشان دهنده این است که جهانبخش از هواداران متعهدی برخوردار است و مخاطب عام هم برای آثار وی ارزش خاصی قائل است. بابک جهانبخش در این آلبوم بار دیگر ثابت کرد ترانه را به خوبی می شناسد و در مقام یک آهنگساز پایگاه مناسبی دارد.
در قطعه «بسه دیگه» یک فضای موسیقایی غربی را تجربه کرده که رگه های ایرانی دارد و کوشان حداد به خوبی از پس تنظیم قطعه «اکسیژن» برآمده است.
آنچه درخصوص آلبوم های این خواننده از چشم خیلی از منتقدین پنهان می ماند برقراری یک ارتباط خطی بین تمام آنها است که سیر صعودی را طی می کند. با نگاهی ریزبینانه متوجه می شویم که بابک جهانبخش با استفاده از ترانه هایی باحال و هوای متفاوت و قرار دادن آن ها در ملودی های مناسب توانسته اثری جدید خلق کند.

منبع:


ویدیو مرتبط :
آهنگ جدید بابک جهانبخش