سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ «ويتامين D»خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را کم مي‌کند


  X  

دکتر سلام/ «ويتامين D»خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را کم مي‌کند

ايمنا/ استفاده از مکمل هاي ويتامين D با مزاياي عمده‌اي همراه است. در حال حاضر، يک مطالعه جديد نشان مي دهد مصرف مکمل هاي ويتامين D باعث بهبود عملکرد تمرين‌هاي ورزشي مي شود و خطر بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد.
بر اساس مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه ملکه مارگارت در ادينبورگ بريتانيا، مشخص شد که ويتامين D در بدن با اشعه ماوراء بنفش B در پي قرار گرفتن در معرض نور خورشيد توليد مي شود، اين ويتامين همچنين از طريق رژيم غذايي يا مصرف مکمل تامين مي‌شود. منابع اين ويتامين شامل روغن ماهي و تخم مرغ و لبنيات است. گفتني است که ويتامين دي مورد نياز بدن را نميتوان تنها از رژيم غذايي تامين کرد.
ويتامين D در بدن، در کنترل سطح کلسيم و فسفات در خون کمک مي کند، بعلاوه اينکه نقش اساسي در تشکيل استخوان و دندان ايفا مي کند.
مطالعات قبلي نشان داده‌اند سطوح پايين ويتامين D در بدن از افزايش آلزايمر و تسريع روند ام.اس جلوگيري مي کنند.
در مناطق جغرافيايي که در آن نور خورشيد اندک است، بسياري از افراد از مکمل هاي ويتامين D براي بهره مندي مزاياي سلامت استفاده مي کنند.
محققان اين مطالعه، به رهبري دکتر عماد الدجيلي، مي گويند مطالعات قبلي نشان داده اند که ويتامين D مي تواند عمل آنزيمي به نام 11-βHSD1، که در ساخت هورمون استرس، کورتيزول کمک مي کند را مسدود کند. سطح بالاي هورمون استرس فشار خون را بالا مي برد.
تحقيقات جديد مشخص مي کند که ويتامين D ممکن است سطح کورتيزول در بدن را کاهش دهد، اين موضوع موجب بهبود عملکرد ورزشي مي شود و عوامل خطر مشکلات قلبي عروقي را کم مي کند.
در اين بررسي، محققان 13 بزرگسال سالم را با 50 ميکروگرم ويتامين D در روز در طول يک دوره 2 هفته اي با يک گروه شاهد ارزيابي کردند. پس از 2 هفته، نتايج نشان داد که افراد مورد مطالعه که مکمل هاي ويتامين D دريافت کردند فشار خون و سطح کورتيزول کمتري داشتند.
علاوه بر اين، تست تناسب اندام نشان داد که بزرگسالان با مصرف ويتامين D قادر بودند 6.5 کيلومتر در 20 دقيقه، طي کنند و اين نشان از بهبود عملکرد ورزشي در نتيجه مصرف ويتامين دي است.
با توجه به مرکز بررسي بهداشت و تغذيه ملي، ميزان کمبود ويتامين D به طور کلي در بزرگسالان در ايالات متحده 41.6 درصد است. علاوه بر اين، افراد با پوست تيره تر ويتامين D کمتري دريافت مي کنند به طوري که آنها به احتمال زياد به مکمل ويتامين D، به خصوص در فصل زمستان نياز بيشتري دارند.


ویدیو مرتبط :
‫رژیم غذایی چه نقشی در خطر ابتلا به سرطان دارد؟‬‎