فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



رکورد غیراخلاقی بازی تاج و تخت


هفته نامه صدا - منیره باقی: در کشور ما که چیزی به عنوان قانون حمایت از حقوق مولف یا همان کپی رایت وجود ندارد صحبت کردن از دانلود غیرقانونی کمی عجیب به نظر می رسد. به هر حال حجم بسیار زیادی از فعالیت های ما توسط ابزارهایی که به صورت غیرمجاز دانلود شده اند انجام می شوند. نیازی به مثال زدن هم نیست و کافی است فقط سری به فروشگاه های نرم افزار و بازی های ویدئویی بزنید تا ببینید چطور مجموعه ای متشکل از هزاران برنامه به قیمتی فروخته می شود که حتی یک برنامه از آن مجموعه هم از مبلغ پرداختی شما قیمت بیشتری دارد.

اما در کشورهای دیگر که قانون کپی رایت به صورت سفت و سخت رعایت می شود و با نقض کنندگان این قانون دقیقا مشابه مجرم رفتار می شود، اوضاع کمی متفاوت است. البته این سختگیری ها هم باعث نشده بازار دانلودهای غیرقانونی داغ نباشد و برای مثال صنعت فیلم سازی و سریال سازی در امریکا به شدت با مشکل نقض کپی رایت دست به گریبان است. اما فکر می کنید چه محصولی در سالی که گذشت بیشترین آمار دانلود را داشته است؟

بازی تاجر و تخت رکورد دار دانلود غیرمجاز

وب سایت تورنت فریک هر ساله فهرستی از فایل هایی که بیشترین دانلود را داشته اند منتشر می کند و معمولا سریال های تلویزیونی و همچنین فیلم ها بیشترین درصد دانلود غیرمجاز را به خود اختصاص می دهند. امسال نیز همین داستان تکرار شده و بدون هیچ تعجبی، عنوان بیشترین دانلود غیرقانونی به مجموعه ای رسیده که طی چهار سال اخیر همیشه در صدر این فهرست قرار داشته است. شاید تا همین جا هم متوجه شده باشید اما اگر در جریان نیستید باید اشاره کنیم که سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) ساخته شبکه HBO با دانلود نزدیک به 14.5 میلیون بار در صدر این فهرست قرار داشته و پس از آن نیز سریال های The Walking Dead و The Big Bang Theory به ترتیب با 6.9 و 4.4 میلیون دانلود قرار دارند.

براساس تحقیقات انجام شده اکثر دانلودها در فاصله زمانی یک هفته پس از پخش برنامه ها انجام شده اند اما شاید جالب ترین نکته درباره این فهرست آن باشد که درباره بازی تاج و تخت، تعداد بینندگان این سریال در آمریکا کمی بیش از 8 میلیون میانگین بوده اند اما تعداد افرادی که آن را دانلود کرده اند مرز 14 میلیون نفر به صورت میانگین را پشت سر گذاشته اند! به طور کلی، همیشه سریال های شبکه خصوصی HBO در میان دانلودکنندگان تورنت مخاطبان بیشتری دارند. به عنوان مثال، سریال Mr, Robot تعداد 1.75 میلیون بیننده جذب کرد، در حالی که یکی از قسمت های آن بیش از 3.5 میلیون بار دانلود شد.

البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که روش های دیگری هم برای تماشای قانونی سریال ها وجود دارد. مثلا HBO این سریال را از طریق سرویس استریم اش هم پخش می کند و مشترکان این سرویس می توانند آن را تماشا کنند. اما این تعداد در آماری که Torrent Freaks از تعداد بینندگان قانونی این سریال (8.11 میلیون نفر) داده، در نظر گرفته نشده است.

سینما هم آسیب پذیر است

مورد دیگر اینکه در بخش فیلم های سینمای هالیوود، در سال گذشته 40 فیلم حتی پیش از آغاز اکران در سینماها در سایت های تورنت منتشر شده بودند که خود می تواند باعث یک شکست تجاری برای بسیاری از این فیلم ها باشد. برای مثال در هفته گذشته فیلم های «هشت نفرت انگیز» ساخته تارانتینو و «بازگشته» (The Revenant) ساخته «گونزالس ایناریتو» (Gonzalez Inarritu) به بازیگری لئناردو دی کاپریو از هم اکنون در اینترنت منتشر شده اند.

در حال حاضر، این دو فیلم گیشه ای به همراه عنوان هایی دیگر شامل «کرید» (Creed)،  «افسانه» Legend))، «در دل دریا» (In the Heart of the Sea)، «جوی» (Joy)، «استیو جابز»، «ضربه مغزی» (Concussion)، «افشاگر» (Spotlight)، «دختر دانمارکی» (The Danish Girl) و «پل جاسوس ها» (Bridge of Spies) در اینترنت به طور غیرقانونی دانلود می شوند.

کم توجهی DVD Screenerها

تمام این فیلم های لورفته، کیفیت بالایی دارند. عبارت DVDScr در عنوان فایل های آنها نشان می دهد DVD Screenerهایی که به منتقدان و داوران فرستاده می شود، منبع این فایل ها بودند. انتشار غیرقانونی این فیلم ها در اینترنت از روز بیست و نهم آذرماه شروع شد. یک یادداشت هم همراه آن بود که می گفت «هشت نفرت انگیز» تنها یکی از 40 فیلمی است که توسط گروه CM8 منتشر خواهد شد.

در این یادداشت نوشته شده: «ما همه آنها را یکی پس از دیگری منتشر خواهیم کرد و با داغ ترین فیلم سال کارمان را شروع کردیم، بقیه هم به دنبال آن خواهند آمد.»

همه فیلم ها غیر از «بازگشته» با نام Hive- CM8 منتشر شده اند. روز گذشته ماموران FBI منبع فایل لورفته «هشت نفرت انگیز» را به یک DVD Screener نسبت دادند که به «اندرو کازوف» یکی از مدیران عامل شرکت تهیه کننده فیلم فرستاده شده بود.

کازوف می گوید او اصلا DVD را ندید، بسته آن توسط یک مسئول دفتر تحویل گرفته شده بود. این DVD برای کازوف فرستاده شده بود تا آن را برای دریافت یا عدم دریافت جایزه مورد بررسی قرار دهد. البته انتشار غیرقانونی فیلم های هالیوود پدیده جدید نیست. اما معمولا این فایل های غیرقانونی پس از اکران عمومی پخش می شوند و کیفیت آنها پرده ای است چرا که با یک دوربین دستی از پرده سینما فیلم برداری شده اند.

وب سایت TorrentFreak برآورد کرده است که فیلم هشت نفرت انگیز تاکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده است. این رقم بدون شک، برای شرکت ناشر این فیلم ضرری مالی را به همراه خواهدداشت. این اتفاق باعث شده که ضدیت با «پایرسی» (انتشار و دانلود غیرقانونی فیلم ها یا هر اثر معنوی) در هالیوود از هر زمان دیگری بیشتر شود.


ویدیو مرتبط :
پس زمینه زنده "بازی تاج و تخت"